V pátek 13. února pozval Olympus novináře do staré čistírny odpadních vod v Bubenči, dnes je to Muzeum Stará Čistírna. Předváděl tam svoji novinku, MFT přístroj OM-D E-M5 Mk II., už jsem ho zde prezentoval a určitě se k němu vrátím. Já si tam při té příležitosti vyzkoušel vyzkoušel techniku bracketingu a na ni navazující techniku vytváření obrazu s vysokým dynamickým rozsahem, tedy obrázky HDR.
V pátek 13. února pozval Olympus novináře do staré čistírny odpadních vod v Bubenči, dnes je to Muzeum Stará Čistírna. Předváděl tam svoji novinku, MFT přístroj OM-D E-M5 Mk II., už jsem ho zde prezentoval a určitě se k němu vrátím. Já si tam při té příležitosti vyzkoušel vyzkoušel techniku bracketingu a na ni navazující techniku vytváření obrazu s vysokým dynamickým rozsahem, tedy obrázky HDR.
Takové technické muzeum, tedy prostor se starými stroji, v sobě chová jedno nepříjemné úskalí: třebaže vám připadá, že je tu málo světla, hlavní problém je v nevyrovnanosti osvětlení. Celková světelná hladina, jak se odborněji říká celkové úrovni, tedy síle osvětlení, není žádný problém, pokud fotíte statické objekty a používáte stativ. Zde ovšem podotknu, že v muzeu se normálně ze stativu fotit nesmí a je tedy třeba si takovou akci předobjebnat – ať už zde v Bubenči nebo kdekoli jinde.
Zpátky k tématu – konkrétně v této staré čističce odpadních vod hlavního města (technický unikát, je to zachované v původním stavu, nádherná podzemní stavba se skvělými mašinami) je všechno tmavé, do toho svítí ostré elektrické světlo. Rozdíly mezi nasvícenými a zastíněnými jsou doslova enormní. Nezbývá než pořídit sérii fotek s různou expozicí a spojit je do jednoho snímku. Moderní fotoaparáty vyšší třídy to dovedou samy, OM-D to umí od prvopočátku, zde v modelu E-M5 Mark II je to vylepšeno tím, že je tu speciální tlačítko, jímž lze HDR režim zapnout a vypnout. To je velmi příjemné, dřív se totiž muselo jít do menu a tam na několik kroků vše nastavit. Jsou tu dva režimy, HDR1 a HDR2, v těchto režimech přístroj spojí obrázky do jednoho, jednička to udělá umírněně, dvojka výrazněji.
Ukázky z této série vznikly jinak – postupnou expozicí 3 fotek s odstupem 1EV – to lze v přístroji navolit. Obrázky pak byly spojeny v pluginu Photoshopu HDR Efex Pro. Tento plugin má přednastavené kombinace, jak s výsledkem naloží. Stačí si vybrat!
![](/obrdg2015/polopate/150223hdr_cisticka/150219hdr_cisticka_00m.jpg)
Tato ukázka je prostý HDR obrázek bez následných kumštíků. Takto nějak to skutečně v čističce vypadá. Následující obrázky jsou zpracovány předvolenými procesy, každý má svoje jméno. Toto je Pale structure:
![](/obrdg2015/polopate/150223hdr_cisticka/150219hdr_cisticka_01m.jpg)
Vypadá to jako kanón z Vynálezu zkázy? Předvolba Dramatic.
![](/obrdg2015/polopate/150223hdr_cisticka/150219hdr_cisticka_02m.jpg)
Budeme teď umělci a zvolíme BW artistic. Tohle dovedou fotoaparáty Sony samy od sebe (když jim to povolíte):
![](/obrdg2015/polopate/150223hdr_cisticka/150219hdr_cisticka_03m.jpg)
Názvu následující předvolby moc nerozumím,je to Granny´s attic, babiččina mansarda.
![](/obrdg2015/polopate/150223hdr_cisticka/150219hdr_cisticka_05m.jpg)
No a poslední ukázka je Structuralised, to tedy ano! Vidíte, že v podstatě se tu pracuje se sytostí a s mapováním tónů. Podstata HDR je roztažení jasové škály. Aby ji bylo možno zobrazit, je nutno ji redukovat. Toto mapování tónů si rozdělí HDR rozsah na oblasti a v každé provede redukci jakoby v křivkách. Tím se stane, že vyvstane více struktura zobrazované scény. No a když se to přežene, pak je to Structuralised. Obdobné výsledky dostanete i v Zoneru – je s tím příjemná zábava a výsledky zajímavé… ale časem se omrzí. Muzeum ovšem za návštěvu rozhodně stojí.