Nezařazené

Jak se co fotí: Signal festival

V Praze se koná v těchto dnech 12. – 15. října světelný festival – na různých místech města najdete 20 světelných instalací. Do neděle si tedy můžete vyzkoušet, jak se fotí blikající světla potmě. Hned zkraje prozradím, že to procházka růžovým sadem není.

V Praze se koná v těchto dnech 12. – 15. října světelný festival – na různých místech města najdete 20 světelných instalací. Do neděle si tedy můžete vyzkoušet, jak se fotí blikající světla potmě. Hned zkraje prozradím, že to procházka růžovým sadem není.

Těch instalací je dvacet, program a rozmístění najdete na webu a dá se taky stáhnout aplikace do mobilního telefonu. Já s přáteli z Dílny obešel za tři hodiny pět z nich, na Vinohradech. Ona každá takříkajíc chce své, provedu vás tedy těmi pěti a řeknu, jak jsem na to šel – třeba jsem se mýlil, ale tak nějak mi to připadalo vhodné.

SOAR
V sadech Svatopluka Čecha (na Vinohradské, kousek od náměstí Jiřího z Poděbrad) je konstrukce se světelnými balony. Ty blikají, málo kdy svítí všechny najednou. Tady jsem volil manuální režim expozice (M) a natvrdo vysoké ISO – to napevno ISO jsem měl po celou tu dobu. Je třeba mít nad expozicí kontrolu a tohle je jeden z důležitých nástrojů, jak si ji udržet). Manuální režim jsem volil právě kvůli té kontrole. Fotil jsem to do RAW, to je v daném případě skoro nutnost – světelné rozdíly jsou obrovské a bez RAW a následného vyvolání se to nedá zvládnout v rámci omezeného rozsahu JPEG zobrazení.



Docela zajímavá mi přišla konfrontace SOAR a úctyhodného vinohradského činžáku. Expozice vychází 1/30 na F1.6 při 4000 ISO.


AXIOM
Na náměstí Jiřího z Poděbrad pak najdete veliké světelné kubusy, které blikají a vytvářejí se v nich rozmanité obrazce. Vyfotit to zvenku samozřejmě lze, mě se líbily dětičky, které tu běhaly a hrály si se světýlky. Tady jsem vsadil na nižší ISO 1000 a režim priority clony. Ono to nevyzpytatelně bliká a odhadnout dopředu expozici a trefit se do ní možná lze, ale mé schopnosti to přesahuje. Kubusy jsou na pódiu, lépe je fotit to zdola, ze země, kde máte dětičky ve výši očí. Nicméně tato ukázka je zevnitř, tedy z pódia.



SUBMERGENCE
Tato skvělá instalace je v Riegrových sadech: ohromná konstrukce a na tenkých kabelech visí kulatá světýlka. Je to hustý les, kterým se dá procházet. Celé je to obehnané zábradlím a dovnitř pouští jen omezený počet. Kolem je nával a je těžké se tam dostat, nicméně určitě to stojí za to – dovedu si představit tam fotit nějaké portrétní studie. Ta světelná atmosféra je tam unikátní! Pro vaše info takhle to tam vypadá.



Protože jsem neměl trpělivost vystát frontu, volil jsem tentokrát dlouhé ohnisko a fotil to zvenčí, opět s prioritou clony. Na 2500 ISO mi to vyšlo 1/15 na F5.6. Kdybych měl dost trpělivosti, možná bych tam vychytal i nějakou pěknou situaci. Každopádně stojí za to se dostat dovnitř, což se mi nepovedlo…



MAN MACHINE
Za Sokolovnou na kraji Riegrových sadů je obrovský dýmající světelný a mechanický stroj. Úžasná podívaná, velmi doporučuji! Tam zase se dají fotit světelné efekty v dýmu. Je dobře tam jít z druhé strany, tedy ne ze směru, odkud jste přišli, ale tu věc obejít.



Tady by se vyplatil stativ, nízké ISO a počkat si. Jinak totiž stativ se asi hůř uplatní, leda kdybychom ty věci chtěli fotit z dálky, mimo dav.



CARYATIDS
Oblíbené je promítání na sv. Ludmilu na náměstí Míru. Když to vyfotíte, tak to není nic moc, těžko k tomu přidáte nějaký svůj nápad. I tady jsem se držel preference clony, ISO 2500.



Pěkná je atmosféra kolem, zajímaví jsou diváci. Ovšem tady je třeba přitvrdit na ISO, tohle je 8000.



Každopádně je Signal Festival vděčná událost, však taky sem táhnou tisíce lidí se podívat a pokochat se pohledem na město, jak ho normálně neuvidíte. Focení snadné není, ale někdy se něco povede a pak to stojí za to.

Závěrem
Když o tom tak přemýšlím, asi by bylo dobré neběhat od jedné atrakce ke druhé. Z těch včerejších pěti vinohradských bych doporučil zvláštní pozornosti Man Machine a Axiom na Jiřáku. Mašinu fotit ze stativu na nízké ISO a Axiom pojmout spíš jako živou fotku – uvnitř taky není třeba extra vysoké citlivosti. Zde by se osvědčil širokoúhlý objektiv. Tady bych setrval delší dobu. Možná je to jinde lepší – viděl jsem jen čtvrtinu exponátů. A příští rok to bude zase jiné… Každopádně je Signal velký zážitek a zábavná příležitost k fotografickému experimentování.