Únor je karnevalový a maškarní měsíc. Karneval je velmi vděčné téma. Jde v podstatě o živou fotografii, tedy o druh jakési street photo. Jenže nikoho neobtěžujeme, focení karnevalu není lidem protivné. Vždyť oni se vyšňořili, aby se na ně lidi koukali a obdivovali je, eventuálně fotili!
Únor je karnevalový a maškarní měsíc. Karneval je velmi vděčné téma. Jde v podstatě o živou fotografii, tedy o druh jakési street photo. Jenže nikoho neobtěžujeme, focení karnevalu není lidem protivné. Vždyť oni se vyšňořili, aby se na ně lidi koukali a obdivovali je, eventuálně fotili!
Technická stránka
Focení karnevalu, jako ostatně každá živá fotka, předpokládá postřeh, rychlou reakci. A taky krátkou dobu osvitu. Berte to jako můj osobní názor, ale myslím si, že pětisetinou nic nezkazíte! Takže bych doporučil fotit v prioritě času (obvykle je to volba S, někdy T nebo Tv, podle toho, o jaký fotoaparát jde). Pětisetina (a kratší), to jsou už krátké časy. Ty pomohou minimalizovat neostrost vzniklou tím, že se nám třesou ruce nebo že při stisknutí spouště cukneme přístrojem a taky odstraní důsledky toho, že se lidi prudce pohybují.
Co ale s expozicí?
Velmi se mi osvědčuje funkce automatické ISO. Při prioritě času a při nastaveném automatickém ISO přístroj v závislosti na světelných podmínkách nastaví co nejmenší clonu a pak začne – je-li to třeba – zvedat ISO. Když je hezký slunečný den, není vysokého ISO třeba, ale může se stát, že je pošmourno a pak je to vyšší ISO potřebné. Nemusíme se o ně starat, pokud jsme v režimu ISO AUTO.
Pokud jde o volbu objektivu, to už je otázka otevřená. Nesmělému fotografovi vyhovuje delší ohnisko, protože díky němu si snadněji uspořádá kompozici a vypudí z obrazu to, co do něho nepatří. Samozřejmě, kratší ohnisko je vyšší svěcení . To ale vyžaduje, abychom k hlavnímu motivu, tedy v našem případě k hlavní postavě, přišli co nejblíž. Pak zaplní dostatečnou část prostoru a ostatní postavy budou menší, budou tvořit pozadí obrázku.
Jak to fotit
Něco jsem už naznačil v první, technické části. Karneval, to je ruch. Musíme se snažit o zklidnění obrazu. Nesnažme se „vyfotit všechno“ v jednom záběru! Je třeba si vybrat určitý děj, soustředit se na něj a zachytit ho tak, aby ho nic nerušilo. Delší ohnisko je dobrý pomocník. Soustředí pozornost na hlavní motiv a vedlejší motivy jsou také dobře čitelné:
Krátké ohnisko zachytí i prostředí, ovšem – opakuji – je třeba být ústřední figuře blízko. Takto zachytil výjev z pražského karnevalu posluchač naší Dílny Míla Široký, objektivem s ohniskem ekv. 24 mm:
Dobré je vyhledat nějaké obrazové kontrasty. Zde například jsem se snažil zachytit kontrast mezi ženou v civilním oblečení v popředí a maškarami v pozadí.
Dobré je vzpomenout si na pravidlo z mého Desatera, na Pravidlo tří: tři postavy, tři obličeje jsou na obrázku čitelné, vyznáme se v nich. Každé další zneklidňují obraz. Samozřejmě záleží na okolnostech, ale čím více se naplnění pravidla tří přiblížíme, tím líp.
No a že se to nejlíp fotí v Benátkách, to je asi jasné…
Takže na shledanou na Staroměstském náměstí, na Žižkově nebo kdekoli jinde!