Nezařazené

Jak se co fotí: bitva na Bílé Hoře

Vždy o víkendu blízko výročí bitvy v roce 1620 se u Hvězdy v Praze na Vypichu koná její rekonstrukce. Je to velkolepá podívaná a nechyběl jsem tam s posluchači Dílny ani letos.

Kostýmovaných a dobově vyzbrojených účastníků je vždy na šest set plus koně plus děla plus pyrotechnici a zvukaři a Václav Vydra, který to moderuje a dává tomu – zcela vážně – historický obsah. Focení této události má dva okruhy. Jednak je fajn fotit cvrkot kolem příprav, jednak bitvu samu.

Cvrkot

Vždy o víkendu blízko výročí bitvy v roce 1620 se u Hvězdy v Praze na Vypichu koná její rekonstrukce. Je to velkolepá podívaná a nechyběl jsem tam s posluchači Dílny ani letos.

Kostýmovaných a dobově vyzbrojených účastníků je vždy na šest set plus koně plus děla plus pyrotechnici a zvukaři a Václav Vydra, který to moderuje a dává tomu – zcela vážně – historický obsah. Focení této události má dva okruhy. Jednak je fajn fotit cvrkot kolem příprav, jednak bitvu samu.

Cvrkot

To je v podstatě živá fotografie a platí pro ni ze žánru plynoucí zásady. Chce to pochopitelně postřeh – a vyplácí se kontakt s lidmi. Pozdravit, dát se do řeči, dát najevo zájem. Je to opak honu na lidskou zvěř, když někdo zpoza buku lidi fotí teleobjektivem. Vím tedy, že chlapeček se jmenuje Kryštůfek, je mu tři a půl let a má sestřičku, která chodí do školy.

Když se podaří nějaký fórek, zaplaťpánbu za to…

Na to je dobré mít kratší ohnisko. Nemusí být extrémně krátké. Tohle je 31 mm a to je tak akorát. V podstatě… 18 mm setového objektivu zrcadlovky APS-C je ideální.

Nezříkám se ani dlouhého ohniska, naopak. To přece jen umožní odpíchnout figuru od pozadí a že tu jsou zajímaví lidé mi můžete věřit.

Bitva
Především je třeba si obstarat stanoviště. Ideální je tribuna, nejlíp její první řada. Lístky se prodávají 2 hodiny před bitvou, to je dobré si zajistit. Jaké ohnisko? Ono záleží na okolnostech. Letos jsem to všechno fotil dlouhým ohniskem, Canonem 6D Mk II a objektivem 100-400/4-5.6 L. Ten přece jen umožní vyhmátnout z té vřavy jednotlivé epizody. Ale fotili to tam klasikou, 18-200 na APS-C a taky odnesli pěkné obrázky.

Čistě technicky vzato, fotil jsem to na 1/1000 vteřiny a na automatické ISO. Hodnota ISO mi občas vyšla vysoká, tady to je 500 ISO. Ostření jsem měl průběžné (kontinuální), ale já ostřím „na palec“, tedy stiskem tlačítka na zadní stěně, nikoli na spoušť. To je metoda, kdy odpojíte autofokus od spouště a máte tedy plnou volbu, kdy pustíte tlačítko – a tam se nastaví rovina zaostření.

Hodně se tam střílí z mušket a děl. Výstřel z děla zachytíte náhodou. Je to neodhadnutelné. Sice vidíte borce s doutnákem, on ho přiloží k pánvičce, zakouří to, ovšem pak je neodhadnutelně dlouhá prodleva a bum je výstřel. Měl jsem kliku, že to takhle vyšlo. Chce to použít sérii a čím vyšší frekvenci váš foťák má, tím líp. Série pod 5 fps není k ničemu, to raději to mačkejte sami.

S mušketami je to ještě horší. On totiž plamen velmi často není vidět, jenom to smrdí a salvu nikdy neudělají na jeden ráz. Lze to řešit sérií a pak následnou montáží, tahle fotka je ale neslepovaná.

Je tam co fotit. Efektní jsou řežby…

Velikou parádu tam ale dělají koně a jezdci, ti je skvěle ovládají.

Shrnutí
Zatím jsem moc rekonstrukcí bitev neviděl, pár moderních, malých, tahle je ovšem velkolepá. Jako fotografické téma je to náramná radost. Chce to ale přece jen teleobjektiv, krátký expoziční čas, průběžné ostření… a taky drobet štěstí.
Za rok na shledanou u Hvězdy, dáli pánbu zdraví, určitě tam budu.