|
obrazu jasně ozářené, pes bude příliš černý. Jakmile ale nastavíme bodové měření a expozice bude odvozena od světla odraženého od černé srsti, bude pozadí přezářené. No a k tomu slouží funkce expoziční kompenzace – naměříme hodnotu pozadí a pak přidáme dejme tomu třetinu, dvě třetiny EV. Kolik přesně nás časem naučí zkušenost.
To je ale jen jedno použití.
Hodnota expozice má vliv i na barevnost. Obecně platí, že vyšší expozice vede k jasnějším, tedy světlejším snímkům a naopak, čím menší je expozice, tím tmavší, někdy říkáme i saturovanější, barvy dostaneme.
Prohlédněte si naši ukázku. Je to pohled z okna, foceno Olympusem C-700Z. Ráno byla krásná barevná oblaka, bylo krátce před východem slunce. Obloha byla velmi jasná. První snímek byl pořízen automaticky naměřenou expozicí. Proto jsem aktivoval funkci kompenzace expozice a nastavil na -0.7. Vidíte, o co bohatší jsou barvy na spodním snímku. Žádný pevný návod na to není – je třeba vše zkoušet. Digitální aparát je k tomu obzvlášť výhodný, protože můžeme výsledky aspoň v základních rysech kontrolovat. To co bylo řečeno výše platí naprosto stejně zejména o diapozitivech – tam barevnost hodně záleží na expozici. Jenže tam to stojí peníze, v digitální fotografii jen čas.
|
obrazu jasně ozářené, pes bude příliš černý. Jakmile ale nastavíme bodové měření a expozice bude odvozena od světla odraženého od černé srsti, bude pozadí přezářené. No a k tomu slouží funkce expoziční kompenzace – naměříme hodnotu pozadí a pak přidáme dejme tomu třetinu, dvě třetiny EV. Kolik přesně nás časem naučí zkušenost.
To je ale jen jedno použití.
Hodnota expozice má vliv i na barevnost. Obecně platí, že vyšší expozice vede k jasnějším, tedy světlejším snímkům a naopak, čím menší je expozice, tím tmavší, někdy říkáme i saturovanější, barvy dostaneme.
Prohlédněte si naši ukázku. Je to pohled z okna, foceno Olympusem C-700Z. Ráno byla krásná barevná oblaka, bylo krátce před východem slunce. Obloha byla velmi jasná. První snímek byl pořízen automaticky naměřenou expozicí. Proto jsem aktivoval funkci kompenzace expozice a nastavil na -0.7. Vidíte, o co bohatší jsou barvy na spodním snímku. Žádný pevný návod na to není – je třeba vše zkoušet. Digitální aparát je k tomu obzvlášť výhodný, protože můžeme výsledky aspoň v základních rysech kontrolovat. To co bylo řečeno výše platí naprosto stejně zejména o diapozitivech – tam barevnost hodně záleží na expozici. Jenže tam to stojí peníze, v digitální fotografii jen čas.