Nezařazené

Jak na odstíny šedi

Černobílá fotka je pořád populární a já ji mám také velmi rád. Rozhodně nejsem sám! Proto mi přišel vhod dotaz našeho čtenáře, jak nejlíp tu černobílou fotku z barevné vyrobit.

Pan A.K. píše:
Mám Zoner 16. Občas fotografujem ČB a niekedy konvertujem farebné fotografie na ČB. Keď porovnávam moje výsledky s prácou iných fotografov vidím, že moje ČB fotografie sú málo kontrastné. Aj keď použijem Zoner 16, nie je to ono.

Pan A.K. mi poslal pár ukázek, jedna je tato:

Černobílá fotka je pořád populární a já ji mám také velmi rád. Rozhodně nejsem sám! Proto mi přišel vhod dotaz našeho čtenáře, jak nejlíp tu černobílou fotku z barevné vyrobit.

Pan A.K. píše:
Mám Zoner 16. Občas fotografujem ČB a niekedy konvertujem farebné fotografie na ČB. Keď porovnávam moje výsledky s prácou iných fotografov vidím, že moje ČB fotografie sú málo kontrastné. Aj keď použijem Zoner 16, nie je to ono.

Pan A.K. mi poslal pár ukázek, jedna je tato:



Když se podíváme na histogram, spatříme toto:



Je ten snímek málo kontrastní, nebo není? Je dobře si ujasnit, co pod tím pojmem myslíme. Podívejme se na klasicky málo kontrastní záběr, pořídil jsem ho u nás v lese, když jsem připravoval článek o focení v mlze:



Jeho histogram je zde.



Vidíme, že je to taková homole, která se ani vlevo ani vpravo nedotýká okraje grafu. Znamená to, že na snímku není nic černého (a hodně tmavého) ale ani nic bílého (a hodně světlého). To je základní charakteristika málo kontrastního snímku. Ale histogram první ukázky má černého víc než dost, dokonce jsou tam slité temné tóny (zlověstná fajfka zcela vlevo), a vpravo celkem zdatně dosahuje k bílé. Je ale jaksi placatý – má výstupek vlevo a pak v té druhé třetině počítáno zleva – ten komín označuje tu šedivou plochu za chlapečkem, šedých pixelů je v obrázku nejvíc. On ten problém pana A.K., tedy – soudě podle pár ukázek – není ani tak v kontrastu, jako v převodu barev do škály od černé přes stupně šedi k bílé.

Zmiňuje se o Zoneru 16. Já pracuju v Zoneru 14, ale mám i ten nový Zoner X. V podstatě ten převod do černobílého obrázku, tedy do škály šedých tónů, je ve všech moderních verzích stejný, jen rozhraní je jiné. Ve všech verzích Zoneru jdeme na horní lištu do oddílu Efekty a zvolíme Odstíny šedi, klávesová zkratka Ctrl + G. Tuhle funkci ostatně mají prakticky všechny editory, které si zaslouží to označení, samozřejmě i Photoshop. Obrázek v odstínech šedi má nadále tři barevné kanály RGB, ale všechny tři jsou stejné – editor ty tři různé kanály podle svých vnitřních předpisů nivelizuje. No a výsledek je velmi často takový, na jaký si stěžuje pan A.K. Ukázka  z poslední verze Zoneru:


Ta volba Odstíny šedi ale má další volby, ty si rozklikneme příkazem Metoda.


Je toho tady plno. Ony to jsou v podstatě předvolby, a nic nám nebrání si postupně proklikat všechny. Zajímavá je ta trojice červený, zelený a modrý kanál – ony totiž ty kanály RGB jsou fakticky černobílé obrázky a kdybyste měli černobílou kameru s třemi komorami a na jeden objektiv dali červený, na druhý zelený a na třetí modrý filtr, získáte podklady pro barevnou fotku… Všechny ty volby v podstatě jen mění metodu, jak se přepočítávají hodnoty barevných kanálů a stáhnou se pak na společné hodnoty RGB, které vytvoří černobílou fotku – tedy fotku s odstíny šedi.
Všechny – s jednou důležitou výjimkou, a to je položka Uživatelská. VB této volbě totiž můžeme ovlivňovat sílu složek RGB.



Zeptáte se, proč bychom to dělali. Odpověď je jednoduchá.
Z téhož důvodu, proč jsme v černobílé fotografii používali barevné filtry. Pamatujete vy, veteráni analogu? Na zdůraznění mraků na obloze byl dobrý žlutý, lépe oranžový filtr a červený tz toho udělal drama. Podívejte se na tuhle fotku.


Převedeme ji do černobílé, nejdřív tím prostoduchým způsobem:


Celkem mdlá fotka. Ale když jdeme do Uživatelské a oroštujeme červenou a stáhneme zelenou a modrou, nad Sevillou se seběhnou všichni čerti:


Je to, jako kdybychom si nasadili červený filtr na objektiv fotoaparátu s černobílým filmem. Co je ovšem důležité: je třeba mít zaškrtnutou volbu Normalizovat. Když totiž se podíváme na hodnoty těch tří kanálů, mají škálu od nuly do 200%. Vtip ale je v tom, že aby fotka byla k něčemu, součet musí být 100 %. Ta funkce Normalizovat je tu od toho, abychom netrojčili a drželi se v rozumných mezích.

Shrnutí:
Odstíny šedi, to je velmi zdatný nástroj Zoneru a dává na výběr z několika možností automatiky. Pokud ale chceme mít poslední slovo my, je třeba použít režim Uživatelská a zaškrtnout Normalizovat. Pak můžeme ladit a ladit, dokud nám výsledek nebude vyhovovat. Pozor, každá fotka chce jiné nastavení, není žádné ideální pro všechny barevné fotky! Zde je poslední příklad. Barevná fotka:


První převod do černobílé:


Druhý převod s jinými parametry červené, zelené a modré. Všimněte si, jak se barvy změnily do odstínů šedi.


Ale s kontrastem to v podstatě nic nedělá. Když fotka není kontrastní, převod do černobílé ji nezlepší. Jsou ale i jiné metody převodu do černobílé , ty si ukážeme příští týden.

Poznámka na konec:
Máte nějaký problém? Chcete něco řešit? Neznám všechno, něco ale jo, a když znám, pomůžu… Stačí mi poslat mail.