Nezařazené

Jak na modrou oblohu

Modrá obloha a bílý sníh, to je úžasná kombinace a v těchto dnech si jí užíváme. Vypravil jsem se za humna, abych vyzkoušel, jak se bude chovat fotoaparát bez filtru, s polarizačním filtrem a přechodovým. Fotil jsem to do RAW. Takhle to dopadlo bez filtru:

Modrá obloha a bílý sníh, to je úžasná kombinace a v těchto dnech si jí užíváme. Vypravil jsem se za humna, abych vyzkoušel, jak se bude chovat fotoaparát bez filtru, s polarizačním filtrem a přechodovým. Fotil jsem to do RAW. Takhle to dopadlo bez filtru:


To je fotka, jak vypadla z fotoaparátu, jen jsem ji zkonvertoval do JPG. Při konverzi mohu ovlivnit mnohé parametry, například mohu sáhnout do oblohy: lze tu modrou barvu ztmavit, obloze lze zvýšit nebo snížit sytost:


Nasadíme tedy polarizační filtr. Známá poučka praví, že má největší efekt, pokud osa objektivu jde kolmo na směr slunečních paprsků, tedy že slunce nemá být ani za našimi zády, ani proti nám. Tady zcela kolmo nejsme, ale výsledek je celkem uspokojivý:


Opět, ukázka nahoře je bez úpravy; když sáhnu do modré, výsledek je možná až nepřirozený:


Nikdo nás ale nenutí, abychom oblohu takhle ztmavili. A co přechodový filtr? To je ten, který má jednu půlku čirou, druhou tmavou (buď šedou nebo jsou i barevné přechodové filtry). Tenhle byl kruhový, tedy šroubovací, s poměrně náhlým přechodem z čiré do šedé:


Jasně vidíme, jak ten přechod půlí ojíněný strom v pase. Tento přechodový filtr má tedy smysl, pokud je horizont více méně rovný a nejsou zde žádný výrazné kolmé prvky:


A co slunce v záběru? Tam by mohl přechodový filtr být k užitku:



Shrnutí:
Filtry skutečně slouží ke zvláštním efektům. Pokud fotíme do RAW, máme k disposici široký prostor pro úpravy a troufnu si tvrdit, že pak není filtr nezbytný. Zde je ukázka použití softwarového přechodového filtru v Zoneru X, přechodovými filtry různého řešení disponují i starší verze Zoneru. Zde je ukázka aplikace přechodového filtru při konverzi RAW obrázku:



Nicméně je fakt, že filtr připraví i náš RAW ke zpracování, upraví cosi jako startovací pozici pro editaci. Kvalitní filtry – zde byly použity filtry VFFOTO – nedegradují kresbu, takže není třeba se jich bát:



Je ovšem třeba volit filtry hodnotné – taky jsem měl v ruce filtry, které dokázaly obraz doslova zničit. A ještě dodám: to ztmavování oblohy je potřeba dělat buď filtry, nebo při převodu z RAW. Úprava osmibitového JPG bývá riskantní v tom smyslu, že blankytná obloha je při editaci náchylná k tzv. posterizaci – vznikají nepříjemné barevné pruhy:



A to je, myslím, docela vážný argument pro používání filtrů – zvláště pak pro ty fotografy, kteří do RAW nefotí a pracují jen s obrazovým formátem JPEG. Jim bych tedy používání filtrů doporučil bez výhrad.