Nezařazené

Jak dopadlo srpnové kolo

Byla to doslova smršť výborných fotek. Kdo se chtěl umístit v prvních 120, musel něco předvést! Ale i další práce jsou velmi dobré,celkem se jich sešlo 504. Potvrdila se zkušenost z jiných soutěží, že krajina nám jde… kdyby byla soutěž v pouliční fotografii, výsledky by byly méně opulentní. Držme se ale našich rozpustilých mraků. Zde je souhrnná fotka zachycující pořadí.

Byla to doslova smršť výborných fotek. Kdo se chtěl umístit v prvních 120, musel něco předvést! Ale i další práce jsou velmi dobré,celkem se jich sešlo 504. Potvrdila se zkušenost z jiných soutěží, že krajina nám jde… kdyby byla soutěž v pouliční fotografii, výsledky by byly méně opulentní. Držme se ale našich rozpustilých mraků. Zde je souhrnná fotka zachycující pořadí.


Zvítězil tedy snímek Bedřicha Helana Mraky za ohradou. Představil jsem ji tu v půlce srpna


a napsal jsem o ní:

Výrazná černobílá fotka. Grafické markanty na asfaltu nás doslova přikovají na místo a za ohradou, snad za zdí, vyčuhuje lampa pouličního osvětlení. Bohaté mraky se rýsují proti černému nebi – v klasické černobílé fotografii se toho dosahovalo červeným filtrem, dnes toho lze dosáhnout správným nastavením kanálů – anebo samozřejmě také filtrací v editoru. Svým pojetím stojí tato fotka jaksi úplně jinde než ta předchozí.

Už když jsem tyto řádky psal, stála v konkurenci proti fotografii dnes na druhém místě, Trinidad a Tobago od Petra Krocka.


Do článku jsem dal obě fotky hned za sebe, abych ukázal, před čím bude stát každý z porotců. Jsou to obě fotky silné, perfektní i po stránce technické. Každá je ovšem ve zcela jiném stylu, jako z jiného světa. Co je „lepší“? Odpověď je naprosto subjektivní. Však taky kdo přistupoval v sobotu na soutěžní stranu, mohl vidět, jak prudce se pořadí střídá. Stačilo aby jeden porotce pár bodů přidal a jiný ubral a pořadí se měnilo.

Bodový rozdíl je minimální. Vítězná fotka má 68,17 bodů, kdežto desátá práce Podblanicko Antonína Kříže má 57,33 a práce na 20. místě Mezi letadly a mračny Petra Slezáka má 51,67 a kdybych měl uvést další fotku která mě zaujala, tak třeba Poslední naděje na 77 místě od Václava Oužaky má 41,33 bodů. Troufnu si tedy tvrdit, že minimálně do 120 místa je na co se koukat a jsou to výjimečné práce a i na dalších místech převážně jsou bezesporu kultivované fotografie.

Zmíním se ještě o dvou na prvních místech, ale platí to i pro další fotografie. Peter Krocka bez nejmenších pochyb vítězí v kategorii klasické krajiny. Do naší soutěže vstoupil poprvé a hned zazářil.

Bedřich Helan je představitel jiného pojetí krajiny. Ale to se týká i prací Za záclonou Ivo Juráska na třetím místě, snímku V louži od Ilony Hromádkové, Letní romance Františka Běleckého nebo Na procházce od Miroslava Stříbrného.

Zde nejde o to, mistrovsky zachytit něco, co samo o sobě krásné je, ale vytvořit artefakt z materiálu, který by někomu nestál za povšimnutí. Paraple v louži, co to je prosím vás za krajinářský snímek!

Ale pozor, ve fotografii neplatí absolutní soudy. Soutěž vychází z poroty a ta je nějak zaměřena – jiná porota by mohla dávat přednost oné klasice, jejímž vynikajícím reprezentantem je Peter Krocka. Kdyby to bylo možné, přál bych si, aby srpen měl minimálně dva vítěze, Helana a Krocku. Ale podle propozic vítěz je jeden a jím je Bedřich Helan a jemu náleží vstup do společenství Měsíčků, tedy porotců dalších kol, a od firmy Fujifilm dostává fotoaparát.

Ode dneška jede čtvrté, zářijové kolo, zaměřené na portrét, na lidskou tvář. Pravidla zůstávají, kdo se jednou registroval, registrace mu zůstává, noví atuoři se musí přihlásit. Limit je tři fotky, můžete je stáhnout a zaslat jinou a to až do půlnoci 30. září. S těmi půlnočními příspěvky je spojeno riziko, že porota nestačí fotky přijmout, takže to nešponujte.

A připomínám, že pořád jede paralelní soutěž TIŠTĚNÝCH FOTEK – platí témata červencového, srpnového a zářijového kola. První cena je super tiskárna Epson L800 – to je ta, co se na jednu rundu náplní za 1200 dá udělat 450 fotek A4 ! Můžete tedy posílat práce na téma z červencového kola (děti) srpnového (krajina s mraky) i aktuálního (portrét). Fotografie ve velikosti A4 a odvozené je možné zasílat na adresu: MAGAZÍN FOTO, Springwinter s.r.o., Rybalkova 29, 101 00 Praha 10. Fotografie jsou nevratné a zasláním autor souhlasí s vydražením fotografie pro dobročinné účely.