Nezařazené

iPhone X

Opravdu to není novinka, ale pořád se o něm mluví, protože je to foťák drahý až bůh brání. A jak fotí? To mě zajímalo.
Jaký je

Opravdu to není novinka, ale pořád se o něm mluví, protože je to foťák drahý až bůh brání. A jak fotí? To mě zajímalo.
Jaký je
Přístroj je vybaven jako hlavním snímacím zařízením duálním fotoaparátem, dvojicí modulů, oba mají dvanáctimegový čip a liší se hlavně optikou: jeden je širokoúhlý se světelností F1.8 ekvivalentem 28 mm kinofilmového přístroje, čili širokoúhlým objektivem, druhý má světelnost F2.4 a ohnisko odpovídá 52 mm kinofilmového přístroje, jde tedy zhruba o dvojnásobek. Objektivy jsou stabilizované, čipy jsou osazeny fotodiodami pro fázovou detekci. Snímače jsou Sony Exmor RS, širokoúhlý má fotodiody 1,22 mikronové, tele – snímač má fotodiody 1 mikron velké.V nouzi vypomáhá LED blesk se čtyřmi diodami s dvojím tónem světla. Přední selfíčkový fotoaparát je sedmimegový, objektiv je světelný F2.2 s ohniskem odpovídajícím 32 mm kinofilmového aparátu, je tedy mírně širokoúhlý.

Fotografická výbava odpovídá tomu, co je v modelech 7 a 8 Plus, významnou změnou je optická stabilizace objektivu s delším ohniskem a mírné navýšení světelnosti. Objektivy by měly být lépe chráněné novou destičkou ze safírového skla, každopádně je jiné uspořádání v tom smyslu, že LED blesk je umístěn mezi oběma objektivy, kdežto 8 Plus ho má posazený stranou. Fotografické kombo je umístěné do rohu, častěji se potkáváme s fotoaparáty v ose. Je to jistě věc zvyku, nicméně objektivně vzato má toto uspořádání tu výhodu, že pro prsty je na zadní stěně mobilu více prostoru.



Velké výhody přístroj čerpá s výkonu nového obrazového procesoru. Je tedy schopen 4K videa při 60 snímcích za vteřinu a dokáže zpomalené video při 240 fps na rozměru 1080 bodů. Apple se chlubí i tím, že snímače mají hlubší pixely, což znamená lepší izolaci, takže je redukováno nebezpečí přetékání náboje mezi sousedními fotodiodami. Podobné řešení nabízejí i Sony Xperia a Samsung Galaxy. LED blesk umožňuje cosi jako pomalou synchronizaci, kdy při nasazení delšího času je světlo lépe rozloženo a snímky působí přirozenějším dojmem.

Velký rozruch vyvolal nový obrazový formát HEIF. Ten má lepší kompresní algoritmus, podobně jako videoformát H.265. Radost z HEIS a H.265 však můžete mít jen pokud se pohybujete v oblasti applovské sekty, pokud k ní nepatříte, tak i pouhý přenos dat přes USB konvertuje HEIF na JPEG, takže běžný obrázek pak má svých poctivých 2,5 až 3 MB. Dodejme ještě, že brněnský Zoner se právem chlubí, že jako první softwarový producent na změnu zareagoval a jeho Photo Studiu si ví s HEIF rady. Nicméně zatím není o HEIF moc slyšet, systém Windows 10 je mu sice příznivě nakloněný, avšak složité licenční pozadí zřejmě bude ještě nějakou dobu bránit většímu rozšíření. V praxi to ale velkou roli nehraje.

Ovládání a menu
Ve své základní aplikaci Fotoaparát nás Apple věru nerozmazluje. Je zde čistě automatický režim s možností přepínat jeden a druhý fotoaparát a roztahováním obrazovky aktivovat digitální zoom až do desetinásobného zvětšení, samozřejmě za cenu zásadní degradace kvality. Ve spodní části obrazovky jsou volby – samozřejmě foto a video, dále pak portrét. Tento režim vymaskuje obličej a rozmaže pozadí, jak se to v poslední době stalo standardem. Tímto režimem není nutné snímat jenom portréty, do určité míry to funguje i jako bokeh efekt, tedy rozmazání pozadí. Záleží na tvaru objektu, ne vždy to funguje, jak bychom pokládali za ideální, viz ukázka níže. Specialitou je simulace osvětlení. Jde samozřejmě o softwarovou úpravu. Na výběr je kromě přirozeného světla ještě světlo studiové, obrysové, jevištní reflektor a černobílý jevištní reflektor – jde fakticky o vymaskování a začernění, která nechá obličej vyniknout. Funguje to i v režimu selfie. Dále je možno snímat fotky v poměru stran 1 : 1, zde se myslí na Instagram. Zcela vpravo je Pano neboli panoramatická fotka, kdežto nalevo od fota je video a zpomalené video.

Tahem vzhůru zapneme takzvané kreativní filtry, je jich celkem devět, některé táhnou fotku do teplých, jiné do chladných tónů. Černobílé fotce jsou věnovány hned tři takové filtry. Kreativní filtry můžeme aktivovat i v nabídce na horní liště, zcela vpravo. Postupem vlevo se dobereme samospouště (3 a 10 vteřin) režimu Live, což je fotka s malým videjkem a ovládání blesku.



Ke kuriozitám patří i to, že přímo v aplikaci Fotoaparát nelze nic nastavit. Je třeba jít do Nastavení, tam vyhledat položku Fotoaparát a teprve tam nastavíme parametry pro video. Pro fotky se nedá nastavit nic, je tu jen volba Nejvyšší efektivita a Nejkompatibilnější – to je to ukládání v HEIF (efektivita) nebo JPEG (kompatibilita). Novější iPhony už dovedou RAW, ale na focení v RAW je třeba speciální aplikace, nativní fotoaparát to neumožňuje.

Jak se s ním fotí
Program line tohoto přístroje je zcela výjimečná, z praktického hlediska v negativním slova smyslu. Za vysoké světelné hladiny pracuje s hodnotou 20 ISO. To je samo osobě neobvyklé, setkáváme se s hodnotou 50, a tahle dvacítka je další kuriozita. Při poklesu hladiny se ISO zvedá, ale záleží na okamžité situace, za takřka identických podmínek automatika stáhne ISO pod 50 a prodlouží čas. V tom bohužel pokračuje, takže se dobereme tak divokých expozičních kombinací, jako je šestina vteřiny při ISO 100. Teprve hodně silná světelná nouze donutí automatiku sáhnout po vyšších hodnotách citlivosti, nicméně drží se dlouhých časů. Při 320 ISO je šum jakž takž slušný, nicméně už při 640 a výše je obraz zásadně degradovaný a k standardním účelům nepoužitelný. Výsledky jsou tak špatné, že je to až pozoruhodné, 320 vlevo, 640 ISO vpravo.



Je zde ještě jedna zvláštnost. V podmínkách noční scény se vypíná kamera s dlouhým ohniskem a pokud nastavíme 2x, jde o výřez.

K vymoženostem patří portrétní režim se softwarově rozpitým pozadím a světelnými efekty, zde je moje selfíčko s efektem Obrysové světlo.



Apple klade důraz na minimalismus a drží se toho i ve svých fotomobilech. Do ničeho nás nepustí a odvede maximálně kvalitní výsledek. S tím nepouštěním to až přehání, když nás pro změnu rozlišení videa žene až do základního Nastavení a velikost fotografie se ani měnit nedá. Automatické HDR nenásilně rozšiřuje dynamický rozsah – nelze to vypnout, jenom lze nastavit ukládání i dílčích obrázků. Ale k čemu, když je výsledek uspokojivý? Ukázky:

 

Od obr. 11 rozmanité filtry.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16