Nezařazené

Hot shoe – Žhavé výstřely z malých blesků

Fotografických příruček je na trhu chválabohu dost. Knížka o které chci dnes krátce pojednat patří k mimořádným publikacím – napsal ji autor u nás už známý, Joe McNally česky vyšla jeho kniha Fotografie – rozhodující momenty. Tentokrát se soustředil na úzce specializovanou oblast, na fotografování s přídavným bleskem.

Někdo se může podivit, jak se o takové věci může napsat tak tlustá kniha. Jenže ono je to trochu jinak. McNally pracuje s baterií blesků, nezřídka jich používá osm najednou, a s jejich pomoci vytváří i v plenéru takřka ateliérové osvětlení. To je velice inspirativní přístup. Podobně jako Bryan Peterson, další knižní guru digitální fotografie, je i McNally příznivec komponované,, tedy dopředu vymyšlené fotografie. Jeho snímky vzniknou nejdřív v hlavě a pak teprve je vytváří na místě samém. To že je přisvěcuje bateriemi blesků, obvykle s různými změkčovacími elementy, to je jen důsledek tohoto přístupu.

Přiznám, že mě až tahle kniha přiměla ke změně přístupu k blesku. Až dosud jsem ho pokládal spíš jako nějaké sekundární zařízení, dobré k prosvětlení tmavých stínů, nebo jako pomůcka v nízké světelné hladině. McNally je používá tak, jak jsme zvyklí na studiová řešení. Je to jistě námět k přemýšlení. On sám je nikonista a je diskutabilní, zdali baterie SB šestistovek s příslušenstvím vyjde zásadně levněji než přenosné velkokapacitní blesky. Ale jistě je to operativnější řešení a umožňuje to velmi důmyslná nasvícení scény.

Je pravda, že Nikon má spolupráci s blesky velmi dobře řešené, nicméně i canonisté si mohou u McNallyho vzít inspiraci. Kdyby vám někdo řekl, že fotka na ukázce vznikla za pomoci ručních blesků, asi byste si pomysleli, že si z vás dělá legraci.

Ale je to tak, každá kapitola se opírá o nějakou takovou fotku s přesným popisem, jak byla pořízena. Budete nejspíš tiše závidět – a taky se bavit, protože McNally dokáže psát neobyčejně vtipně. A pokud při četbě narazíte na komický překlad fast lens = rychlý objektiv, nepište otevřené dopisy a nepodávejte trestní oznámení. Nakladatel už o tom ví. Bližší info získáte ZDE, tam je možno i knihu koupit.

Fotografických příruček je na trhu chválabohu dost. Knížka o které chci dnes krátce pojednat patří k mimořádným publikacím – napsal ji autor u nás už známý, Joe McNally česky vyšla jeho kniha Fotografie – rozhodující momenty. Tentokrát se soustředil na úzce specializovanou oblast, na fotografování s přídavným bleskem.

Někdo se může podivit, jak se o takové věci může napsat tak tlustá kniha. Jenže ono je to trochu jinak. McNally pracuje s baterií blesků, nezřídka jich používá osm najednou, a s jejich pomoci vytváří i v plenéru takřka ateliérové osvětlení. To je velice inspirativní přístup. Podobně jako Bryan Peterson, další knižní guru digitální fotografie, je i McNally příznivec komponované,, tedy dopředu vymyšlené fotografie. Jeho snímky vzniknou nejdřív v hlavě a pak teprve je vytváří na místě samém. To že je přisvěcuje bateriemi blesků, obvykle s různými změkčovacími elementy, to je jen důsledek tohoto přístupu.

Přiznám, že mě až tahle kniha přiměla ke změně přístupu k blesku. Až dosud jsem ho pokládal spíš jako nějaké sekundární zařízení, dobré k prosvětlení tmavých stínů, nebo jako pomůcka v nízké světelné hladině. McNally je používá tak, jak jsme zvyklí na studiová řešení. Je to jistě námět k přemýšlení. On sám je nikonista a je diskutabilní, zdali baterie SB šestistovek s příslušenstvím vyjde zásadně levněji než přenosné velkokapacitní blesky. Ale jistě je to operativnější řešení a umožňuje to velmi důmyslná nasvícení scény.

Je pravda, že Nikon má spolupráci s blesky velmi dobře řešené, nicméně i canonisté si mohou u McNallyho vzít inspiraci. Kdyby vám někdo řekl, že fotka na ukázce vznikla za pomoci ručních blesků, asi byste si pomysleli, že si z vás dělá legraci.

Ale je to tak, každá kapitola se opírá o nějakou takovou fotku s přesným popisem, jak byla pořízena. Budete nejspíš tiše závidět – a taky se bavit, protože McNally dokáže psát neobyčejně vtipně. A pokud při četbě narazíte na komický překlad fast lens = rychlý objektiv, nepište otevřené dopisy a nepodávejte trestní oznámení. Nakladatel už o tom ví. Bližší info získáte ZDE, tam je možno i knihu koupit.