Nezařazené

High key neboli světlá tonalita

Technika high key vyžaduje především speciální ploché svícení – takto se někdy fotí portréty a akty: jasné přímé světlo, aby nevznikly stíny. Efekt Hi-Ke na Nikonu D5300 jsem vyzkoušel zimního rána, kdy bylo hodně měkké světlo a všechno bylo pokryté jinovatkou. Takto to vypadalo bez efektového filtru:


A takto s použitím filtru:

Technika high key vyžaduje především speciální ploché svícení – takto se někdy fotí portréty a akty: jasné přímé světlo, aby nevznikly stíny. Efekt Hi-Ke na Nikonu D5300 jsem vyzkoušel zimního rána, kdy bylo hodně měkké světlo a všechno bylo pokryté jinovatkou. Takto to vypadalo bez efektového filtru:


A takto s použitím filtru:


Obvykle ale použití high key filtru vede jen k nepřirozeným vyšisovaným fotkám. Ale někdy ten motiv si o high key přímo říká. Například toto, obrázek na proklik je v plném rozlišení abyste si techniku mohli sami vyzkoušet:


Nicméně je možné fotce ještě trochu pomoci. High key vypadá dobře, když přese jen je na něm něco tmavého. Ale co s tím, kdy histogram vypadá takto:


Zkusme to s křivkami. V oblasti střeních tónů vidíme nevysokou vlnku, to jsou tóny odpovídající kmenům a větvím.


Ty vysoké špičky náleží ke světlý, partiím. Ty mi vyhovují, s těmi nechci nic dělat. Takže je budu fixovat tím, že na diagonálu – budoucí křivku – nasázím referenční body. Mohu to udělat i tím kapátkem, které vidíte vlevo od grafu.


Pak stačí křivku trochu stáhnout v oblasti středních jasů – a zafixovaná část zůstane beze změny, nebo jen s minimální změnou.


A hned je to výraznější high key! Přirozeně, že podobně si můžete počínat při focení high key portrétu. Ale o tom snad někdy jindy.