Nezařazené

HDR, kompenzace a jiné piškuntálie kolem mobilu

Kolem mobilu, mám na mysli iPhone 4S, ovšem nepochybuji, že se moje poznatky týkají i dalších mobilů vybavených kvalitními fotoaparáty. Musím se přiznat, že moje nadšení roste.

Kolem mobilu, mám na mysli iPhone 4S, ovšem nepochybuji, že se moje poznatky týkají i dalších mobilů vybavených kvalitními fotoaparáty. Musím se přiznat, že moje nadšení roste.
Nejdříve jsem sliboval něco o HDR. Připomenu, že jde o zkratku High Dynamic Range, tedy vysoký dynamický rozsah. Znamená to, že se ze dvou až iks fotek stejného záběru pořízeného za různé expozice složí výsledná fotka, která obsahuje prokreslené vysoké jasy i hluboké stíny. Mobil iPhone (i nižší verze) je vybaven fotoaparátem, který už obsahuje funkci HDR. Výsledek je takovýto, obrázek jsem nijak neupravoval – dovedete si představit, že poměry uvnitř místnosti a venku přesahují běžný dynamický rozsah fotoaparátu:


Z AppStore si můžete stáhnout aplikaci TrueHDR – pro Android se mi ji nepodařilo najít, ale Android má samozřejmě také HDR aplikace, jako na příklad HDR Camera. Nicméně já používám TrueHDR. Jeho ovládání je extrémně snadné, zde je celé menu:


AutoCapture, to je automatické HDR, Manual je samozřejmě ruční – znamená to, že si klepneme na nejjasnější místo v záběru, přístroj to vyfotí s odpovídající expozicí (tedy dá přednost jasům a stíny jsou slité), pak klepneme na nejtemnější partii, jsou vypálené jasy a prokreslené stíny. No a pak přístroj nabízí „merge“, poté můžeme ještě upravovat jas, sytost, kontrast, případně aplikovat filtry (viz dole) a obrázek uložíme.
SemiAutomatic mi připadá nejrozumnější, protože klepneme jednou, klepneme podruhé a pak teprve aparát fotí.
Lze ovšem fotit i standardním foťákem (nebo jakýmkoli jiným, na AppStore jich je ranec) a vybrat si tmavou a světlou verzi – to je ta položka Choose pictures. Touto metodou byl pořízen následující snímek – při psaní tohoto článku. Zde jsou tři obrázky, vlevo HDR složenina, uprostřed tmavý (exponováno na světla) a vpravo světlý, exponováno na stíny.


Výsledek je zde, na proklik ho uvidíte v plném rozlišení. Funguje to dokonale.


Nicméně, HDR je pěkná věc, ale kompenzaci expozice potřebujeme pořád – a to iPhonový foťák nenabízí, zatím jsem dokonce nenašel ani žádný appstorový foťák, který by to uměl. Ale odpomoc je jednoduchá. Fotíme dejme tomu v silném protisvětle, ale v lese, kde převládá šero. Obrázek vyjde světlý, chtělo by to kompenzaci:


Stačí klepnout na nejjasnější místo v obraze a expozice se přizpůsobí. Ukázky jsem neupravoval a na proklik máte originální verze.


No a s tím ostřením? Mě už dlouho vrtá v hlavě, že když ten foťák má fyzické ohnisko 4.28 mm, musí mít totální hloubku ostrosti, proč tedy čaruje s ostřením? V židovských anekdotách se takovým nafouknutým zbytečnostem říká mumpic, a tak mám dojem, že ten autofokus v mobilech do sféry mumpicu tak trochu patří, pravda, s tou výhradou, že dokáže docela slušné makro. Ale mumpic je to v běžné situaci. Následují dva obrázky, zase vám poskytnu potěšení z originálů. Jeden je ostřen na tu modrou poštovní schránku, druhý na pozadí. Která jak? Víte, že sám nevím? 🙂 Jsou oba stejné, inu, v tomto případě je AF wirklich mumpitz, Herr Kohn!