Nezařazené

Hasselblad H6D-100C krátce v ruce

Hasselblad H6D-100C krátce v ruce Svou cenou mega za tělo je to bezkonkurenčně nejdražší fotoaparát, s jakým jsem měl tu čest – nedávno recenzovaný X1D za čtyři stovky se dvěma objektivy byl proti tomu kompaktík na hubičku! Zrcadlovka se stomegovým čipem, tohle dílo jsem měl doslova na pár hodin v ruce. Zážitek to byl mohutný. Svou cenou mega za tělo je to bezkonkurenčně nejdražší fotoaparát, s jakým jsem měl tu čest – nedávno recenzovaný X1D za čtyři stovky se dvěma objektivy byl proti tomu kompaktík na hubičku! Zrcadlovka se stomegovým čipem, tohle dílo jsem měl doslova na pár hodin v ruce. Zážitek to byl mohutný.

Jaký je a komu je určen
Hasseblad H6D-100C je zrcadlovka se stomegovým čipem CMOS velkým 53,4 x 40 mm. Snímá do 16 bitového RAW s 15 EV dynamickým rozsahem a u mí i UHD 4K video a HD RAW video při 30 fps. Rozsah ISO je 64 až 12800, sériové focení 1,5 fps. Rozsah závěrky je od 60 minut (opakuji, minut, ne vteřin) do 1/2000 sec. Displej je třípalcový dotykový pevný. Má dva sloty, jeden na ultrarychlé karty CFAst, druhý pro SD karty. Má to vestavěnou wifinu a výstup je USB 3.0 s přenosovou rychlostí 5 Gbps a HDMI – je možno použít externí monitor a – což je podstatné – přístroj lze ovládat rovnou z počítače. Baterku to má ve svém gripu, má 3200 mAH. Rozměry jsou 153 x 131 x 205 včetně základního 80/2.8 objektivu, i s ním to váží 2130 g. Já měl k disposici objektivy 24/4.8 a HC 100/2.2.



Co k tomu dodat? Snímač je velký jako běžný LCD displej a má víc než dvojnásobnou plochu než plnoformát 24×36. Existuje i umírněná padesátimegová verze, já měl tu stovku. Komu je určen? Profesionálovi, který je tak dobrý, že vydělává tolik, aby se mu vyplatil foťák v ceně Mercedesu.



Jak se s ním fotilo
Po předchozí zkušenosti s X1D by mě už neměla překvapit jednoduchost obsluhy – a přece překvapila. V podstatě tu není nic, co byste měli řešit. Přístroj má to klasické krabicovité řešení Hasselbladů, jak vznikaly v létech 1945-1946 a na trh přišly v roce 1948. Zůstává modulární koncept: přístroj sestává s digitální stěny, těla se zrcátkem a matnicí, objektiv a odnímatelný hranolový hledáček (lze ho zaměnit za jiné typy hledáčků). Stomegovou stěnu lze tedy odejmout a použít na jiném přístroji vybaveném H-rozhraním, třeba na velkoformátových studiových přístrojích třídy Sinar, Cambo a podobně. Teoreticky lze použít i digitální 50megapixelovou stěnu, ale Hasselblad je samostatně neprodává a pokud byste – dejme tomu – měli jak stovkový, tak padesátkový H- Hasselblad, bylo by možné padesátku použít zde – ale výrobce upozorňuje, že systém není zkalibrovaný a výsledek tedy není garantovaný. K tomu ještě připomenu, že Hasselblad vyrábí těchto sestav cca 600 kusů ročně (slovy šest set).

O slotech a vstupech jsem se už zmínil – jsou skryté pod důkladnými dvířky:



Hasselblad je příklad mixu konzervativního a inovativního přístupu: koncept z roku 1945 plus rozhraní z mobilu. Tažením z horní hrany si otevřete stavový displej dotykově ovladatelný:



Kdybyste zatoužili po hlubším zásahu, zde je další rozhraní. LV nastaví živý náhled, pod Storage se formátuje karta a pod ikonkou foťáčku nastavíme např. samospoušť.



Ke zpracování obrazu doporučuje výrobce svůj editor Phocus 3.0. Je volně ke stažení. Je to zajímavý soft – dokonce podporuje rawy dvou set fotoaparátů, takže je to zajímavá alternativa i pro nás co Hasselblada nemáme. Lze ho použít i k ovládání Hasselbladu. Přiznám ale, že se mi z něho nepodařilo získat lepší výsledky než z Camera Raw Photoshopu, tudíž moje ukázky jsou photoshopené. Zde první snímek pořízený Hasslem:



Zde jsem se snažil vyvarovat velkých světelných rozdílů:



Naopak tady jsou světelné rozdíly maximální – ukázka je z mého oblíbeného industriálního prostředí, sklep opuštěné továrny.



Rovnoměrně osvětlený interiér vypadá takto:



Zde nahlédneme do magie těchto obrazů. Zde je celkový obrázek:



Jeho zobrazení při 100% vykazuje udivující ostrost a podání detailů:



Ovšem když se podíváme důkladně, pak je zřejmé, že ostrost je tam kde bylo vskutku zaostřeno a že hloubka ostrosti je velmi malá.



To není samozřejmě chyba, to je vlastnost – přitom podotýkám, že jde o objektiv s ohniskem fyzicky 24 mm a je zacloněný na F9.5! Když pak použijeme 100 mm objektiv a odcloníme ho na plnou světelnost F2.2, získáme úžasný separační efekt.



Ostrost a rozsah jasů je obdivuhodný a byl jsem rád, že mohu vyfotit zahrádku tímto přístrojem. Na ukázkách 1,2 a 3 jsou clony F4.8 – 8.0 – 11. Zde je srovnání, zaostřovací bod je na úpatí kamene, je vidět úbytek ostrosti úměrný rostoucí vzdálenosti na snímku vlevo, ale při zaclonění je nepatrný – jde o 100% výřez ze stomegového obrázku! Pro představu – takto zvětšený obrázek by měl na šířku 270 cm!



Jde o přístroj převážně studiový a tak bych spíš podotkl, že u takového fotoaparátu je údaj o sériovém focení spíš pro úsměv než pro použití v praxi. Totéž bych si myslel i o vysokém ISO. Zde jsou výřezy 100% (opět: dva metry sedmdesát široká zvětšenina) při 1600 / 6200 / 6400 / 12800 ISO. Podle mých latěk je 3200 ISO v podstatě v pořádku, enem nevím, proč bych měl někde pobíhat a fotit na 6400 ISO přístrojem, který je svou podstatou určen spíše ke statické a aranžované a pečlivě svícené fotografii.



Shrnutí:
Hasselblad H6D-100C je Rolls Royce mezi fotoaparáty, ve všech ohledech výjimečný, především obrazovou kvalitou a samozřejmě i cenou. Své vyznavače si jistě uchová i v konkurenci se svým mladším sourozencem X1D – který má ostatně i menší čip. Nějakého hodnocení si netroufám, měl jsem ho k disposici doslova jen na pár hodin a z řady důvodů nedokážu muj připravit takové podmínky, aby svoje schopnostzi plně rozvinul. Letmo jsem před lety potkal první generaci H-Hasselbladu a musím konstatovat obrovský kus cesty, který zde byl vykonán. Se všemi svými výstřednostmi je to moderní fotoaparát plnohodnotně použitelný a dovedu si představit, že obeznámený zkušený fotograf by s ním dokázal obrazové zázraky i v terénních podmínkách. Je to klenot a zasluhuje obdiv a úctu.

Ukázky:

1-6 denní světlo, 7 při 800 ISO, 8 při 3200 ISO, 9 je desetiminutová expozicve při F32, 11 a 12 f=100, 13 až 16 ISO 1600 – 3200 – 6400 – 12800

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16