Nezařazené

Fujifilm X-T1

Na začátku roku jsem ho už stručně představil,. teď došlo na recenzi. Musím hned zkraje přiznat, že velký zážitek je už první uchopení do ruky. Je to foťák jak má být… Patří do rodiny X systémových kompaktů, tedy mirrorless přístrojů s výměnnou optikou, v té má Fujifilm už škálu přístrojů počínaje X-Pro1, to byla jejich vlajková loď, až po X-A1, přístroj s poloviční cenou. všechny mají společný bajonet pro výměnnou optiku a velký čip velikosti APS-C (23.6 x 15.6 mm ). Vlajku na palubu teď přebírá X-T1. Model X-Pro1 ještě zůstává v prodeji, je o něco levnější než X-T1, má možnost průhledového hledáčku, nicméně volba mezi novým a dva roky starým modelem asi nebude obtížná.

Jaký je a komu je určen
Tělo z hořčíkové slitiny je chráněno proti prachu a vlhkosti. Přístroj je laděn do retro stylu s ovládacími prvky vyvedenými ven – nahoře jsou kroužky pro ISO, časy a korekci expozice. Procesor EXR II spolupracuje s šestnáctimegovým X-Trans CMOS II., který má vestavěné buňky pro fázovou detekci, jde tedy o hybridní čip. V tomto ohledu je hodně podobný modelu X-E2, psal jsem o něm před čtrnácti dny a také se parametricky a výkonem podobá přístroji který je velmi oblíbený, X100S. Je to velmi rychlý přístroj, jak co se týká startu, ostření, zpoždění spouště a také jeho sériové focení dosahuje frekvence 8 fps. Ta rychlost, ještě se o tom zmíním, má jedinou výjimku, docela pomalu se totiž probouzí ze spánku. Hledáček je 2,36megový OLED se zvětšením 0,77x. To znamená, že vidíme obrázek větší než je v hledáčku full frame zrcadlovce Canon 1DX. Hledáček je jasný a nepozoroval jsem protivné prodlevy, kdy něco vyfotíte a nevíte vlastně, co na fotce nakonec bude.


Režim displeje – jak v hledáčku, tak na skutečném zadním displeji (třípalcový výklopný LCD), má čtyři módy, včetně portrétního – při focení na výšku jsou informace zase dobře čitelné, tedy vodorovně pozicované. Další zajímavý mód je „rozdělený obraz“, jde o něco jako PIP, tedy obraz v obraze, kdy ten malý obrázek vedle většího v hledáčku zobrazuje zaostřovací kontury (focus peaking). K disposici je bateriový grip a tři nové objektivy s utěsněním proti vlhkosti a vodě. Rozsah ISO je200 -6400 s rozšířením na 51200. Firmware umožňuje individuální korekci objektivů a nabízí RAW konvertor. Velmi příjemná je vestavěná wifina.

 

Není tu vestavěný blesk, jsou zde ovšem sáňky a v dodávce je externí pidiblesk, a také kontakt k odpalování studiových blesků – další odkaz na to, že je určen i k profesionální práci. Přístroj má dva rollery a sedm tlačítek je uživatelsky definovatelných. Zapisuje na SD karty včetně Ultra High Speed UHS-II SD . Přístroj jsme měl osazený kitovým objektivem Fujinon XF 18-55/2.8-4.0 R LM OIS. Tento objektiv byl i na recenzovaném modelu X-E2. Je velmi kvalitní, má 14 členů v 10 skupinách, tři jsou asférické a jeden ze skla s nízkým rozptylem. Ostřicí motorek je lineární, velmi tichý a rychlý. Rozměry těla jsou 129 x 90 x 47 mm a váha 440g, je tedy o něco lehčí než X-Pro 1. Ovládání a menu Tenhle přístroj je tak retro, že se srdce směje. Musím opakovat, jak nádherně je provedený. V černé barvě s černým objektivem 18-55 jsem si připadal jako Elliott Erwitt. Tohle není žádné pseudoretro s plechovou karosérií, která vypadá jako karosérie kopie autíčka na klíček. Pojďme ale od jásotu k faktům. Přístroj se zapíná páčkou u spouště, hned vedle je spoušť pro video, pod ním roller a ještě níž je volitelné tlačítko, defaultě je na něm autovolba ISO. Čím jsme u speciality přístroje. Ten má v podstatě vše důležité vynesené do ovládacích prvků na horní stěně. Je to především kruhový volič korekce expozice. Hned vedle spouště je aretovatelný kruhový volič nastavení času, od 1 sec do 1/4000 sec, automat, B a T čas (B=bulb, dokud tisku, fotím, T umožní volitelné nastavení delších časů až do 30 sec, není to tedy kasické Time = téčko, kdy stiskem zapnu a stiskem ukončím expozici. Pod tímto voličem je volba režimu měření expozice, bodové, středové a celoplošné. To však aretovatelné není a během manipulace s kotoučkem pro časy se rádo samo posune.


Na druhé straně elektronického hledáčku je taktéž aretovatelné kolečko pro volbu ISO, je škálované po 1/3 EV. Kolečko pro časy je nastavené po celých EV, ale lze to doladit předním rollerem. Pod kolečkem pro časy jsou režimy focení, začíná to od leva kupodivu bracketingem, pak rychlá sekvence, krátká pomalá sekvence, skládání obrátku, efekt a plynulé panorama. Mezi kolečkem pro korekci expozice nastavením časů je tlačítko pro aktivaci wi-fi.


Pod horní hranou zleva najdeme koš a přehrávání, na druhé straně separátní tlačítka pro aretaci exposice, zadní roller a aretaci autofokusu. Vpravo od displeje je Foxcus assist, zvětšení obrazu, zvlášť užitečné při použití vysoce světelných objektivů, Pod tím je Q pro quick rychlé menu. Čtyřcestný volič slouží k pohybu v menu, ale zároveň na jeho čtyři tlačítka lze přiřadit rozmanité funkce v setupu menu. Dole je režim displeje.


Logika ovládání je hodně podobná klasickým kinofilmovým přístrojům.
Objektiv je přepínatelný, lze ho zapnout na automatickou clonu – v případ, že máme prioritu času, nastaví clonu podle úrovně světla a podle nastaveného ISO. Právě tak lze na kotoučku nastavit A pro automatický režim časů. Červené A nechybí ani na kruhovém voliči ISO, takže když to všechno oáčkujeme, získáme totální automat.

 

Je to všechno velmi logicky uspořádané a rozmístěné. Určitá potíž je s nahmatatelností. Oba rollery jsou hodně zapadlé do těla přístroje a ani s tlačítky pro čtyřcestný volič není zrovna snadná práce. Přepínání režimu měření není aretovatelné, jak jsem řekl, takže se několikrát stalo, že jsem si ho přepnul a pak se divil, jak divně to měří.

Menu je velmi přehledné. Má čtyři obrazovky pro snímání a tři obrazovky pro setup. Je dobře věnovat pozornost nastavené automatického ISO, zde lze definovat výchozí citlivost, maximum a také minimální rychlost závěrky, po které automatik začne fungovat, pokud máme vše nastavené n automatickém A režimu. V páté obrazovce se nestavuje bezdrátová komunikace, jak je též naprosto bezproblémová, musíte mít v přenosném zařízení patřičnou aplikaci, pak se zapne wifina na přístroji, ve smartfonu ji uvidíte v nastavení wi-fi, aktivujete a pak už jen zapnete aplikaci a funguje to, aniž by to z vás vymáhalo nějaká hesla typu BFLM*PSVZ. Z telefonu pak můžete nejen na dálku exponovat, lze i nastavovat parametry. Samozřejmě je možné stahjovat fotky a posílat jedál jako MMS nebo umisťovat kam potřebujete, toto asi bude často používaná funkce.

V menu nastavení je třeba věnovat pozornost druhé obrazovce, zde se definuje ne méně než sedm funkčních tlačítek (děje se to obrázkově, takže je nemusíte hledat, trochu je jasné je Fn2, ale to je tlačítko, které je nahoře a defaultně je určeno pro zapnutí wi-fi. Já bych tam wi-fi nechal, pro WB je dobře alokovat jedno z tlačítek čtyřcestného menu.

Jak se s ním fotí
Přístroj se výtečně drží v ruce . Výborně je vyladěné přepínání displeje a hledáčku, známe případy, kdy senzor zachytí pohyb tramvaje v Kobylisích a už přepíná; tento je citlivý tak jak má být a přepne režim až když skutečně přiložíte oko k očnici. Tak je výborně tvarovaná, přiléhá k oku a nevadí při pohledu na LCD ve vyklopeném stavu. Hledáček je vynikající a protože celý přístroj je možno upravit k obrazu svému, lze to i s obsahem hledáčku. Výtečná je na příklad elektronická vodováha, to je něco, co potřebuju pořád.

Z celkové svižnosti se trochu vymyká neochota probrat se ze spánku, to je třeba přidržet na dvě vteřiny spoušť. Lépe je tedy přístroj vypínat, po zapnutí se aktivuje rychleji, než se probudí ze spánku. Co se obrazové kvality týká, kresbě naprosto není co vytknout. Použitý kitový objektiv je prvotřídní a velebil jsem ho už v recenzi na X-E2. Dynamický rozsah odpovídá standardu APS-C. Nastavení vyššího DR a zvýraznění / potlačení tónu podle mého názoru nemá dobrý poměr starost / výkon.

Za zvláštní zmínku stojí efekty. Přístroj velmi dobře umí panorama, to má dva na šest tisíc bodů ve velmi dobré kvalitě. Obrazové efekty vedou k docela příjemným výsledkům, zde je efekt nostalgie.


Pokud bych měl vyjádřit výhrady, bylo by jich jen málo. Už jsem se zmiňoval o ne moc šťastně řešených některých ovládacích prvcích, jako jsou tlačítka na čtyřcestném voliči, hodně hluboko zapuštěné rollery a páčka na přepínání režimu měření expozice. Někdy přístroj proostřoval, ignoroval to, na co bylo zaostřeno a s chutí přeskočil dozadu. Velmi vítám uvedení výklopného displeje, ale měl by být dotykový, bez dotykovosti má výklopný displej jen částečnou funkčnost.

 

Je třeba dodat, že celý tento systém mirrorlessů řady X bere Fujifilm velmi vážně a ocenit je třeba především optiku. Ta patří do vyšší cenové, ale nejvyšší kvalitativní třídy.

Shrnutí
Fujifilm X-T1 je systémový kompakt s výměnnou optikou s šestnáctimegovým čiem formátu APS-C. Má výkon jako zrcadlovka, avšak je lehčí a méně nápadný. Rychlý a pohotový, tím je předurčen i k živé fotografii reportážního typu. Jeho nastavitelnost je všestranná, takže si ho každý může po libosti přizpůsobit, i to patří k jeho kladům. Ten největší klad pochopitelně spočívá v obrazovém výkonu. S testovaným objektivem ovšem stojí 44 tisíc (březen 2014). To je víc než je cena běžných kitů zrcadlovek střední třídy. Za ty peníze dostane uživatel vysokou kvalitu a vzhledem k estetickému řešení a řemeslnému provedení zažije i velkou radost ze soužití s vysloveně krásným kouskem. Je ovšem třeba brát v úvahu, že třeba Sonyy A7 s objektivem 28-70 je full frame a je pouze o čtyři tisíce, tedy 10% dražší.

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16


Zjistěte aktuální cenu, dostupnost a také podrobné parametry digitálního fotoaparátu Fujifilm X-T1.