Nezařazené

Fotografický blog – symetrie

Vyhýbejte se středu obrazu, nabádám posluchače seminářů a čtenáře mých knih a článků. Nicméně někdy je střed – doslova – nevyhnutelný. Zde je několik ukázek, které jsem pořídil na nedávné výpravě Canonu do rovníkové Afriky.
Sám nevím a nedovedu přesně vysvětlit, kdy přesně cítím, že by motiv měl být ve středu. Každopádně, středové umístění na něj¨j výrazně upozorňuje. Jde jenom o ten motiv, tedy: o hrocha, o masajského bojovníka, o antilopu v ranním oparu. Krajina v pozadí je vlastně rámování motivu, hraje podružnou roli. Je to jen ukazatel naznačující, kde se motiv nalézá, jakási domovská adresa.V případě masajského bojovníka s lukem – mám z tohoto středového pojetí pocit rozlehlosti prostoru, ve kterém ten muž kráčí. Zkoušel jsem i jiné varianty – snímky jsou pořízeny přístrojem EOS 350 D, takže jeho 8 Mpx umožňuje výřezy. Nakonec jsem se ale vrátil k původnímu řešení, tedy středové kompozici.


Vyhýbejte se středu obrazu, nabádám posluchače seminářů a čtenáře mých knih a článků. Nicméně někdy je střed – doslova – nevyhnutelný. Zde je několik ukázek, které jsem pořídil na nedávné výpravě Canonu do rovníkové Afriky.
Sám nevím a nedovedu přesně vysvětlit, kdy přesně cítím, že by motiv měl být ve středu. Každopádně, středové umístění na něj¨j výrazně upozorňuje. Jde jenom o ten motiv, tedy: o hrocha, o masajského bojovníka, o antilopu v ranním oparu. Krajina v pozadí je vlastně rámování motivu, hraje podružnou roli. Je to jen ukazatel naznačující, kde se motiv nalézá, jakási domovská adresa.V případě masajského bojovníka s lukem – mám z tohoto středového pojetí pocit rozlehlosti prostoru, ve kterém ten muž kráčí. Zkoušel jsem i jiné varianty – snímky jsou pořízeny přístrojem EOS 350 D, takže jeho 8 Mpx umožňuje výřezy. Nakonec jsem se ale vrátil k původnímu řešení, tedy středové kompozici.