Nezařazené

Fotofejeton: Za maskami do Benátek

V Benátkách na karnevalu jsem byl letos po šesté. Je to pořád stejné, ale to je dobře, trvá to tak už pět set let, možná déle. Vás ale bude spíš zajímat fotografická stránka věci, jak se to fotí.

V Benátkách na karnevalu jsem byl letos po šesté. Je to pořád stejné, ale to je dobře, trvá to tak už pět set let, možná déle. Vás ale bude spíš zajímat fotografická stránka věci, jak se to fotí.

Výbava
Takže na ní záleží opravdu nejméně. Většina lidí tam fotí mobilem a jistě mají pěkné obrázky. Já zastávám zásadu dvou objektivů, jeden krátký, druhý dlouhý. Na plnoformátového Canona mám 17-40/4.0 a 70-300/4.0-5.6. Pro APS-C doporučuju si opatřit jako opravdu širokoúhlý objektiv cokoli co začíná na 10 mm, tedy 10-20mm na příklad. Takových objektivů na menší čip je na trhu a po bazarech plno (nebojte se bazaru, taky mám oba své objektivy z bazoše). No a na ty masky je dobře mít blesk. Začíná se tam fotit hodně ráno, za úsvitu a to pak je blesk Tohle je taková ukázka – slunce se teprve hlásí vzadu a na nábřeží je už masek plno.


Ten blesk je potřeba sladit s okolím. Odladíte si expozici – nejdřív bez blesku. Jako třeba na téhle ukázce – náměstí svatého Marka je ještě pusté, potácí se tu pár rozespalých fotografů, ale masky tu už jsou. Naměříte si expozici náměstí tak, aby vám stupnice v hledáčku ukazovala dejme tomu -1 EV, tedy silnou podexpozici. Histogram by měl na své pravé straně končit někde v půlce vodorovné osy. No a pak si vyzkoušíte blesk. Musíte ho mít v režimu TTL (= automatika) a nastavíte si korekci záblesku taky na -1EV. No a vyzkoušíte to. Když by postavy byly moc tmavé, korekci snížíte dejme tomu na -0,7EV. Ale pozor, nekontrolujte to na displeji obrázkem, ale na histogramu. Pak by to mělo vyjít asi takto – jasné figury na tmavé, ale nikoli černém pozadí.


Dobré je, když ve v tom pozadí světlo, na našem příkaldu světlo za oknem. Postup je stejný, odladíte si expozici baráku a pak sílu záblesku na masce.


Ten správný rachot vypuká, když leze sluníčko. Pak se samozřejmě světelné poměry dramaticky mění. Je potřeba to hlídat, a hlavně se nesmí propadnout dojmu, že si to v půl sedmé ráno nastavím a fotím s tím do devíti. Ono se to mění každých pět minut. Tady už je slunce skoro nad obzorem a už jsme na cloně F10. To pak má za následek nastavení blesku – a podotknu ještě, že je jedno, zdali je to blesk externí nebo vestavěný, obsluhuje se to stejně.


Vrchol taškařice je těch pár minut po východu. Ani tady u moře není slunce červené, tedy obvykle ne. Je dobré chytit prudké protisvětlo do detailů masek a zase – bez blesku bychom tady mnoho nepořídili. Všimněte si také očí. Kdybyste masky fotili jen tak bez blesku, oči budou tmavé až černé. Blesk je vyloupne ven.


Slunce rychle stoupá nahoru. Spousta lidí, zejména i co dali přednost snídani a přišli na Marka (kde se to odehrává nevíc, od sv. Marka ke svatému Zachariášovi), fotí masky na nábřeží, jak stojí zády k moři a tudíž zády ke sluníčku. Na tohle světlo je už ten blesk slabý. Všimněte si těch černých očních důlků. Jako smrtka. Budou mít fotky s černými jámami místo očí. Na to je blesk slabý, ten už ty jámy nepropálí. Je třeba jít jinam… ne k moři, ale k paláci.


Naštěstí tam u stěny dožecího paláce  je taky spousta masek – a obličejem ke sluníčku. To už můžete blesk zabalit a fotíte pak třeba v podloubí . Sláva, sluníčko je ještě nízko a svítí maskám na oči. Ale zase ne dlouho, jen tak půl hoďky, hodinu. Pak je slunce už vysoko a jsou zase problémy s očima. Proto je potřeba si přivstat a chytnout tu chvíli do – dejme tom- do osmi, devíti.


K celému tomu cirkusu patří atmosféra tajemnosti. V reálu není žádná, jaképak tajemno, když je kolem tisíc lidí, ale z fotky čiší záhada… zase díky očím.


Uzavřu disciplínou, která je tu hodně oblíbená: dáma se zrcátkem. Tahle dáma byla ale fakt hodně bílá a stála u fakt hodně černých vrat. Uvádím to jako příklad nutnosti fotit v RAW. takhle to vyšlo celkem slušně:


Takhle je to v JPEG… co s tím chcete dělat? Vypálená osůbka před slitou černí.


Shrnutí
Podstatné na tom mém povídání je ta část o blesku a jeho sladěním s okolním osvětlením. V podstatě je to ladění dvou expozic a ty musí jít vzájemně si naproti. Zní to složitě pro někoho, kdo s tím nepřišel do styku. Blesk má každý foťák (skoro každý) včetně mobilů. Vyzkoušejte si to někde v klidu a uvidíte, že se vám to bude hodit. Nemusíte to zkoušet zrovna v Benátkách. Tak třeba u nás ve Zvoli (a jistě na mnohoa místech taky) budeme vynášet Moranu. Závěr je v lese, tma jak v pytli – a tam se zásady zde uvedené budou moc dobře hodit.