Nezařazené

Fotili jsme tanky – a hlavně jsme zkoumali expozici

Třetí letošní seminář mé Dílny se konal ve Smržovce u Jablonce nad Nisou. Je tam skvělé muzeum tanků a letos už podruhé jsme tam jeli fotit výjezd ocelových velikánů do zasněženého prostoru. Byl to velký zážitek divácký a pochopitelně i fotografický.

Velký zážitek pro mne bylo sluníčko nad zasněženou krajinou – ano, věřte, nevěřte, sluníčko dosud existuje a dokonce svítí, ve vyšších polohách. Pak t tam dovede vypadat i takto:

Řeknete, že tento záběr nemá s tanky mnoho společného. Ale něco přece ano. Je tu tmavá chalupa, modré nebe, silnice ve stínu. Asi víte, kam mířím: jak s expoziční kompenzací? Já tu nedělal žádnou a vyšlo všechno dobře. Nezapomínejme totiž, že poměrové expoziční měření bere v úvahu celou plochu snímku a dochází ke kompromisnímu řešení. No jo, ale to s motivem, kde převažují jasy? Podívejme se na jeden takový. Ojíněné stromy oproti nepříliš tmavému modrému nebi, i to byla Smržovka v sobotu 23. ledna.

Levý obrázek byl pořízen s expoziční kompenzací -2/3 EV, ten pravý s kompenzací +1 EV. Poučka zní, že sníh se má fotit s kompenzací do plusu. Tady jsou vyzkoušeny obě možnosti. Podívejme se na histogramy obou obrázků:

 

Je zřejmé, že oba jsou korektní, tedy nevykazují přepal. Ten levý (odpovídá levému obrázku) se drží ve středu, kolem střední hodnoty, ten vpravo využívá jasnější části škály, ale nespadne do přepalu. I on je v pořádku expozičně. Ten leví vykazuje větší kontrast, má větší standardní odchylku a také odstínů má víc. Dobrá, ale ten levý je jaksi moc tmavý a ten pravý jaksi moc světlý. Zkusme je zpracovat, ten levý zesvětlíme, pravý ztmavíme. Zde jsou výsledky – kliknutím se dostanete na velký obrázek, mírně oříznutý, ukázalo se, že ta pitomá sluneční clona vinětuje (a je to originál Canon, do kanónu je nabít a vystřelit!)

Vidíte, že tónově jsou více méně stejné, dospěli jsme k nějakému barevnému a jasovému výsledku. Nuže, tvrdí se, že ten obrázek, který je blíže bílému bodu, bude ostřejší. Je tomu tak? Nezbývá než se přesvědčit, opět srovnáním vedle sebe.

Kliknutím si otevřete výřez 1:1 ve 100%. Rozdíl je minimální, pokud nějaký. Nebudu tedy tvrdit, že jde o pověru, ale řekl bych, že posunutí k bílému bodu není tak senzační recept, jak někdy slýchávám.

No a kde jsou ty tanky? Nebojte, už vyjedou, už zítra. A zase si povíme o expozici. Na té poslední ukázce se šlo hodně do mínusu, kvůli ponuré atmosféře v garáži…

Třetí letošní seminář mé Dílny se konal ve Smržovce u Jablonce nad Nisou. Je tam skvělé muzeum tanků a letos už podruhé jsme tam jeli fotit výjezd ocelových velikánů do zasněženého prostoru. Byl to velký zážitek divácký a pochopitelně i fotografický.

Velký zážitek pro mne bylo sluníčko nad zasněženou krajinou – ano, věřte, nevěřte, sluníčko dosud existuje a dokonce svítí, ve vyšších polohách. Pak t tam dovede vypadat i takto:

Řeknete, že tento záběr nemá s tanky mnoho společného. Ale něco přece ano. Je tu tmavá chalupa, modré nebe, silnice ve stínu. Asi víte, kam mířím: jak s expoziční kompenzací? Já tu nedělal žádnou a vyšlo všechno dobře. Nezapomínejme totiž, že poměrové expoziční měření bere v úvahu celou plochu snímku a dochází ke kompromisnímu řešení. No jo, ale to s motivem, kde převažují jasy? Podívejme se na jeden takový. Ojíněné stromy oproti nepříliš tmavému modrému nebi, i to byla Smržovka v sobotu 23. ledna.

Levý obrázek byl pořízen s expoziční kompenzací -2/3 EV, ten pravý s kompenzací +1 EV. Poučka zní, že sníh se má fotit s kompenzací do plusu. Tady jsou vyzkoušeny obě možnosti. Podívejme se na histogramy obou obrázků:

 

Je zřejmé, že oba jsou korektní, tedy nevykazují přepal. Ten levý (odpovídá levému obrázku) se drží ve středu, kolem střední hodnoty, ten vpravo využívá jasnější části škály, ale nespadne do přepalu. I on je v pořádku expozičně. Ten leví vykazuje větší kontrast, má větší standardní odchylku a také odstínů má víc. Dobrá, ale ten levý je jaksi moc tmavý a ten pravý jaksi moc světlý. Zkusme je zpracovat, ten levý zesvětlíme, pravý ztmavíme. Zde jsou výsledky – kliknutím se dostanete na velký obrázek, mírně oříznutý, ukázalo se, že ta pitomá sluneční clona vinětuje (a je to originál Canon, do kanónu je nabít a vystřelit!)

Vidíte, že tónově jsou více méně stejné, dospěli jsme k nějakému barevnému a jasovému výsledku. Nuže, tvrdí se, že ten obrázek, který je blíže bílému bodu, bude ostřejší. Je tomu tak? Nezbývá než se přesvědčit, opět srovnáním vedle sebe.

Kliknutím si otevřete výřez 1:1 ve 100%. Rozdíl je minimální, pokud nějaký. Nebudu tedy tvrdit, že jde o pověru, ale řekl bych, že posunutí k bílému bodu není tak senzační recept, jak někdy slýchávám.

No a kde jsou ty tanky? Nebojte, už vyjedou, už zítra. A zase si povíme o expozici. Na té poslední ukázce se šlo hodně do mínusu, kvůli ponuré atmosféře v garáži…