V neděli šel Prahou už posedmé Průvod strašidel, pořádaný Muzeem strašidel Mysteria Pragensia. Je to taškařice dušičková a zároveň vítaná příležitost procvičit si, jak se fotí potmě. Hned zkraje prozradím, že špatně. Ale než začnu rozdávat rozumy, prozradím, že jsme si nevzpomněl na pomůcku, která by mnohé z mých potíží vyřešila, totiž LED videolampa – loni o Mikuláše jsem ji zkoušel a vřele doporučoval čtenářům a teď jsme ji nechal ležet v šupleti, i s tím oteplovacím filtrem! Takže tento článek bude spíš plný nářků než rad.
Tak tedy tma tmoucí a do ní pouliční osvětlení, barvy převážně oranžové. Začnu tou barvou. S tou se buď smíříme, nebo ji upravíme. Lze nastavit WB na umělé osvětlení (ikona žárovky) nebo dokonce nastavit Kelviny u lépe vybavených přístrojů. Hodně to pomůže, dávám přednost fotografování do RAW a následné vyvolání s úpravou barevné teploty. Při konverzi tedy dostanete barevné podání do celkem přijatelné figury.
Fotil jsem to Canonem 5D Mk III, fotka výše uvedená je při 6400 ISO , objektiv Signa 35/1.4. Ano, to je bída, protože APS-C přístroje mívají šumový práh snesitelnosti někde kolem 3200 ISO a světelnost F1.4 taky není běžná věc. Když ale strašidýlka naženete pod lampu, obrázek může vyjít celkem dobře i s menším ISO a menší světelností. Je potřeba hlídat, kde to fotím a využít každého světelného paprsku.
Mimochodem, tato ukázka je doklad teze, že noční fotka nevypadá jako noční fotka, když v záběru není žádné umělé světlo, lampa, lucerna, rozsvícené okno. Zato tahle fotka svícená lampou nočně vypadá, díky rozzářené řece za zády vodníka.
Nechal jsem svoje LED Manfroto doma (opět se kaju), zato jsem si vzal blesk a IR ovladač, tedy infračervenou dálku. Držel jsem blesk v natažené ruce a proud světla rozptyloval vytaženou bílou destičkou – ne každý blesk to má, hodně lidí to dělá tak, že k reflektoru připevní gumičkou vizitku. Expozici je potřeba odladit, určitě v manuálním režimu M, aby bylo zřetelné pozadí – bude samozřejmě tmavší, a objekt aby nebyl přepálený. Když se to povede, může to dopadnout i dobře.
I tentokrát samozřejmě platí, že světlo blesku ztrácí účinek se čtvercem vzdálenosti. O důvod víc, proč fotit v RAW. Obrázek jsem vyvolával nadvakrát, jednak na čerta, jednak na vodníka a smrtku v pozadí a spojil ve vrstvách v Photoshopu.
Někdy se ovšem stane, že vám do expozice vletí blesk někoho jiného. Ukázku uvádím jako takový legrační úlet:
Některá strašidla se postarají o osvětlení sama. Tohle strašidlo bylo milé, horší je to s polykači – chrliči ohně. Nastavíte expozici, on plivne oheň a vše je zmařeno.
No a když jsem pak viděl, jak lidi vesele fotí pomocí mobilů, napadlo mi, že bych si mohl přisvítit baterkou svého mobilu. A funguje to!
I tuhle líbeznou holčičku jsem takto fotil v takřka naprosté tmě pod Karlovým mostem, zatímco uliční muzikant skvěle hrál na elektrické piáno.
Čímž se dostávám k poslednímu problému: vysoké ISO, fajn. Blesk, bezva věc. Ale problém je ostření v té tmě. Já měl 60 procent fotek totálně mimo ostrost, protože foťák nezaostřil. Ty reklamní řeči o ostření ve světelné hladině -3EV jsou žvásty. Řešení je… LED lampa.
Ale nesmí zůstat doma v šupleti.