Nezařazené

Fotili jsme masopust


Minulé úterý měla naše Dílna seminář na Žižkově a fotila masopustní průvod. Je to užitečné cvičení v živé fotografii. Při podobných událostech nikomu focení nevadí, přítomnost čoček se jaksi automaticky předpokládá. Jednoduché ale takové focení není. Hlavní překážkou je všudypřítomný zmatek. Na takových akcí je moc lidí a jakmile si nedáme pozor, na fotce je dav a v obrázku se nevyznáme.

Tohle je ukázka takového snímku. Je dobře pojednaný, ostrý, správně exponovaný, avšak mu chybí přehlednost a obrazový efekt. Jako protilék funguje několik rad, nejdůležitější zní „jít blíž“ a další důležité je „pravidlo tří“ – jakmile je na fotce víc lidí než tři, riskujeme nepřehlednost, zmatek.

Tohle Dílna ví a proto mnoho posluchačů jde cestou izolace. Prostě – vyberou si jednu figuru a tu vyfotí, s přihlédnutím k zásadám „málo nad hlavou“ a „vyvarovat se středu“. Pěknou ukázku vytvořil Juraj Jurčo:

Tam ovšem hrozí jedno nebezpečí – že se příliš soustředíme na motiv, tedy na dejme tomu masku, v našem případě, a ztratíme souvislost. Tak to dopadlo na snímku Moniky Navrátilové:

Vlaďka Zechnerová fotila stejný motiv (tahle maska byla nepřehlédnutelná, fotili ji všichni…), ale zapojila do obrazu pozadí. To je velice důležité!

Podobnou ukázku vidíme na další dvojici. Vlevo izolovaná maska, vpravo táž maska, jak ji vyfotila Vlaďka Zechnerová.

Velmi dobře pomáhá širokoúhlý objektiv, ovšem za předpokladu, že jdeme blízko, velmi blízko, doslova na dosah motivu. Takto vznikla trojice fotek, které pokládám za velmi zdařilé. Kejklíři v podání Jany Beckové…

Tak je viděla Alice Hrubá..

…a Iveta Líbalová šla s průvodem až k radnici, kde se předávaly klíče. Opět , toto je výsledek práce velmi širokoúhlého objektivu.

Práce s dlouhým ohniskem v takovém davu je zdánlivě snazší, lépe izolujeme motivu od okolí, jenže to je právě ten bludný kořen. Izolujeme ho až moc, kdežto širokoúhlý objektiv ho dokáže zapojit do prostředí a když jsme dostatečně blízko, perspektiva se postará o to, aby motiv zůstal dominantní a pozadí aby tvořilo jen… pozadí.

Učíme se komponovat s Ondřejem Neffem
Seminář Ondřeje Neffa o kompozici Dílna je dlouhodobý projekt, kurzy mají půlroční cyklus. Její projekt si můžete prostudovat zde. Nicméně už na jaře se můžete zúčastnit zásadního semináře zaměřeného na základy kompozice v prostředí zámku v pražské Troji. Všechny informace včetně spojení na produkci Dílny najdete ZDE. Seminář je v podstatě individuální, počet účastníků je omezen na pět, takže každý účastník je středem pozornosti lektora – i má dost prostoru k individuální tvorbě.

Minulé úterý měla naše Dílna seminář na Žižkově a fotila masopustní průvod. Je to užitečné cvičení v živé fotografii. Při podobných událostech nikomu focení nevadí, přítomnost čoček se jaksi automaticky předpokládá. Jednoduché ale takové focení není. Hlavní překážkou je všudypřítomný zmatek. Na takových akcí je moc lidí a jakmile si nedáme pozor, na fotce je dav a v obrázku se nevyznáme.

Tohle je ukázka takového snímku. Je dobře pojednaný, ostrý, správně exponovaný, avšak mu chybí přehlednost a obrazový efekt. Jako protilék funguje několik rad, nejdůležitější zní „jít blíž“ a další důležité je „pravidlo tří“ – jakmile je na fotce víc lidí než tři, riskujeme nepřehlednost, zmatek.

Tohle Dílna ví a proto mnoho posluchačů jde cestou izolace. Prostě – vyberou si jednu figuru a tu vyfotí, s přihlédnutím k zásadám „málo nad hlavou“ a „vyvarovat se středu“. Pěknou ukázku vytvořil Juraj Jurčo:

Tam ovšem hrozí jedno nebezpečí – že se příliš soustředíme na motiv, tedy na dejme tomu masku, v našem případě, a ztratíme souvislost. Tak to dopadlo na snímku Moniky Navrátilové:

Vlaďka Zechnerová fotila stejný motiv (tahle maska byla nepřehlédnutelná, fotili ji všichni…), ale zapojila do obrazu pozadí. To je velice důležité!

Podobnou ukázku vidíme na další dvojici. Vlevo izolovaná maska, vpravo táž maska, jak ji vyfotila Vlaďka Zechnerová.

Velmi dobře pomáhá širokoúhlý objektiv, ovšem za předpokladu, že jdeme blízko, velmi blízko, doslova na dosah motivu. Takto vznikla trojice fotek, které pokládám za velmi zdařilé. Kejklíři v podání Jany Beckové…

Tak je viděla Alice Hrubá..

…a Iveta Líbalová šla s průvodem až k radnici, kde se předávaly klíče. Opět , toto je výsledek práce velmi širokoúhlého objektivu.

Práce s dlouhým ohniskem v takovém davu je zdánlivě snazší, lépe izolujeme motivu od okolí, jenže to je právě ten bludný kořen. Izolujeme ho až moc, kdežto širokoúhlý objektiv ho dokáže zapojit do prostředí a když jsme dostatečně blízko, perspektiva se postará o to, aby motiv zůstal dominantní a pozadí aby tvořilo jen… pozadí.

Učíme se komponovat s Ondřejem Neffem
Seminář Ondřeje Neffa o kompozici Dílna je dlouhodobý projekt, kurzy mají půlroční cyklus. Její projekt si můžete prostudovat zde. Nicméně už na jaře se můžete zúčastnit zásadního semináře zaměřeného na základy kompozice v prostředí zámku v pražské Troji. Všechny informace včetně spojení na produkci Dílny najdete ZDE. Seminář je v podstatě individuální, počet účastníků je omezen na pět, takže každý účastník je středem pozornosti lektora – i má dost prostoru k individuální tvorbě.