Nezařazené

FLOG: Fotografujeme rybím okem

Tak tohle je napůl “flog”, tedy moje fotografické vyprávění, a napůl recenze či spíš seznámení se zajímavým zařízením: AF FISHEYE NIKKOR 10.5mm G ED, tedy s rybím okem řady DX, tedy pro digitální zrcadlovky. Tento objektiv byl oznámen už v červenci minulého roku, měl jsem možnost ho vyzkoušet v těle profi zrcadlovky Nikon D2H2.

Objektivy třídy “rybí oko” mají v popisu práce zobrazovací úhel 180 stupňů. Tento objektiv má úhel cca 135 stupňů: kdyby měl skutečně 180, obraz by byl samozřejmě kulatý, kdežto zde získáme obraz normálního formátu. Perspektivní zkreslení je pochopitelně ohromné a s ním souvisí zakřivení sviclých i vodorovných linií. Ty jsou prohnuté, jako by objektiv trpěl enormní soudkovou vadou – samozřejmě nejde o vadu, jde o vlastnost tohoto tpu objektivu.

Je to speciální objektiv pro speciální účely. Jeho extrémní úhel zobrazení ho předurčuuje k technické fotografii – zejména interiérů. Jakmile fotografujeme v RAW formátu (v nikonské terminologii NEF formátu), lze obraz korigovat pomocí Nikon Capture 4.

Možnosti jsou velké, pro začátek vás provedu jednou drobnou etudou na toto téma. Zde je jednoduchý obrázek z mé pracovny. Úhel záběru je zmíněných cca 135 stupňů. Nápadné je soudkové zkreslení vodorovných i svislých linií. K nápravě slouží Nikon Capture Editor 4, celoplošný editor, schopný zvládat jak formát JPEG, tak i konverzi z RAW formátu (v terminologii Nikonu NEF formátu). Na ukázce sejmuté obrazovky jsou naskládány všechny tři palety s nástroji.¨Nás v tuto chvíli zajímá funkce Fisheye Lens, která má za úkol narovnat zakřivené linie ve svislém i vodorovném směru. NCE4 to dovede jak s NEF formátem, tak JPEG formátem. Funkce má dva režimy, s ořezem a bez ořezu. Vše je provedeno bleskurychle, aniž by bylo nutno cokoli nastavovat. MCE4 nemá nástroj “úprava kolinearity”, tedy napravování sbíhajících se linií, to by bylo třeba udělat v jiném editoru, v Photoshopu nebo Zoner Media Exploreru.


Tohle jsou dva výsledné obrázky, ten vlevo ořezaný, vpravo neořezaný. Podotýkám, že Nikon Capture Editor 4 zásadně zvyšuje užitnou hodnotu tohoto rybího oka a lze ho tudíž výrazně doporučit každému, kdo by se chtěl širokoúhlé fotografii s “rybím Nikkorem” věnovat – ať z důvodů výtvarných nebot technicky dokumentačních.

Tak tohle je napůl “flog”, tedy moje fotografické vyprávění, a napůl recenze či spíš seznámení se zajímavým zařízením: AF FISHEYE NIKKOR 10.5mm G ED, tedy s rybím okem řady DX, tedy pro digitální zrcadlovky. Tento objektiv byl oznámen už v červenci minulého roku, měl jsem možnost ho vyzkoušet v těle profi zrcadlovky Nikon D2H2.

Objektivy třídy “rybí oko” mají v popisu práce zobrazovací úhel 180 stupňů. Tento objektiv má úhel cca 135 stupňů: kdyby měl skutečně 180, obraz by byl samozřejmě kulatý, kdežto zde získáme obraz normálního formátu. Perspektivní zkreslení je pochopitelně ohromné a s ním souvisí zakřivení sviclých i vodorovných linií. Ty jsou prohnuté, jako by objektiv trpěl enormní soudkovou vadou – samozřejmě nejde o vadu, jde o vlastnost tohoto tpu objektivu.

Je to speciální objektiv pro speciální účely. Jeho extrémní úhel zobrazení ho předurčuuje k technické fotografii – zejména interiérů. Jakmile fotografujeme v RAW formátu (v nikonské terminologii NEF formátu), lze obraz korigovat pomocí Nikon Capture 4.

Možnosti jsou velké, pro začátek vás provedu jednou drobnou etudou na toto téma. Zde je jednoduchý obrázek z mé pracovny. Úhel záběru je zmíněných cca 135 stupňů. Nápadné je soudkové zkreslení vodorovných i svislých linií. K nápravě slouží Nikon Capture Editor 4, celoplošný editor, schopný zvládat jak formát JPEG, tak i konverzi z RAW formátu (v terminologii Nikonu NEF formátu). Na ukázce sejmuté obrazovky jsou naskládány všechny tři palety s nástroji.¨Nás v tuto chvíli zajímá funkce Fisheye Lens, která má za úkol narovnat zakřivené linie ve svislém i vodorovném směru. NCE4 to dovede jak s NEF formátem, tak JPEG formátem. Funkce má dva režimy, s ořezem a bez ořezu. Vše je provedeno bleskurychle, aniž by bylo nutno cokoli nastavovat. MCE4 nemá nástroj “úprava kolinearity”, tedy napravování sbíhajících se linií, to by bylo třeba udělat v jiném editoru, v Photoshopu nebo Zoner Media Exploreru.


Tohle jsou dva výsledné obrázky, ten vlevo ořezaný, vpravo neořezaný. Podotýkám, že Nikon Capture Editor 4 zásadně zvyšuje užitnou hodnotu tohoto rybího oka a lze ho tudíž výrazně doporučit každému, kdo by se chtěl širokoúhlé fotografii s “rybím Nikkorem” věnovat – ať z důvodů výtvarných nebot technicky dokumentačních.