Nezařazené

Filtry NiSi Rollei

Sezóna krajinářské fotografie je v plném proudu a věřím, že vám seznámení se systémem filtrů NiSi Rollei přijde vhod. Výrobek je to poněkud exotický, protože pochází z Austrálie a australská firma nás oslovuje přes tradiční evropskou značku Rollei. Ale co do jména, praví Shakespeare, podstatný je systém sám a na něj se podíváme.

Sezóna krajinářské fotografie je v plném proudu a věřím, že vám seznámení se systémem filtrů NiSi Rollei přijde vhod. Výrobek je to poněkud exotický, protože pochází z Austrálie a australská firma nás oslovuje přes tradiční evropskou značku Rollei. Ale co do jména, praví Shakespeare, podstatný je systém sám a na něj se podíváme.

Jde o univerzální systém především zásuvných filtrů. To slůvko především hned vysvětlím. Zásuvné filtry nejsou žádná novinka, za krále v této doméně jsou pokládány filtry Lee. Také jsem zde o nich referoval. Filtry NiSi mají ambici se jim přinejmenším vyrovnat, lépe pak je překonat. Tyto zásuvné filtry jsou ploché standardní velikosti, filtry NiSi se dodávají ve velikostech 100, 150 a 180 mm – eventuálně 100 x 150 mm, což je případ recenzované soupravy. Na první ukázce vidíte onen rámeček ze strany směrem k fotoaparátu. Rámeček je osazen 82 mm závitem, tudíž na objektiv s 82 mm závitem ho můžete našroubovat rovnou.



K němu dostanete čtyři další kroužky: 77 mm (ten čtvrtý je vešroubovaný do rámečku na horní ukázce), 72 mm, 67 mm a 62 mm.



Krom toho je v dodávce ještě 82 mm kruhový polarizační filtr.



Unikátní na tomto systému je použití polarizačního filtru: ten se vloží dovnitř rámečku a pomocí dvou koleček na jeho stranách se dá filtrem otáčet. Můžeme tedy mít polarizační filtr a přechodový filtr v jednom systému – a pohybovat C-PL filtrem podle potřeby. Jedno to kolečko vidíme na ukázce:



Celá tato výbava se dodává v důkladném pouzdře:



Takto vypadá systém nasazený na fotoaparátu:



Výhoda obdélníkového formátu je očividná – filtr lze posouvat nahoru a dolů a tudíž nastavíme přechod přesně tam, kde ho chceme mít. Filtry NiSi jsou z dokonalého optického skla. To ve podstatné, protože jsme zvyklí na filtry tohoto typu z umělé hmoty. Přece jen sklo má optimální optické vlastnosti a ty jsou posíleny nanovrstvami, eliminující nežádoucí odlesky a usnadňující čištění.

Dodám ještě, že přechodový filtr je (přesněji řečeno) na jedné straně jiný než na druhé straně. Nejčastěji je na jedné straně čirý a na druhé zatemnělý, pak jde o neutrální čili ND přechodový filtr. Funguje asi takto:



Jsou ale i barevné filtry, na jedné straně čiré a na druhé nějak zbarvené, sépie, červená, modrá… podle libosti. Jsou i filtry, které jsou na jedné straně dejme domu modré a na druhé zelené. Filtry lze skládat – však taky i rámeček NiSi Rollei má ty drážky tři. Proti gustu žádný dišputát, názor ale projevím: optický filtr má trvalý vliv na výsledný obraz. Laborace s barvičkami lze dělat v klidu a pohodlí na počítači. Barevné filtry měly smysl na barevném filmovém materiálu (tehdy se hojně používaly!), v digi éře nezbytné nejsou. Smysl dnes mají hlavně přechodové neutrální filtry – slouží především ke zvýraznění oblohy. Ta je zpravidla mnohem světlejší než krajina pod ní a přechodové filtry přispívají k vyvážení a snižují nebezpečí přepalů v mracích.

Co chceme od systému
Především by neměl fotky kazit. Jde o to, aby nezpůsobil vinětaci, jednoduše řečeno – aby neztmavil okraje obrazu. Používal jsem ho na objektivu 17-40 na plnoformátové zrcadlovce a vinětace se neprojevila. Nesmí kazit kresbu a dodávat do obrazu nežádoucí zbarvení. I z tohoto hlediska byly filtry NiSi bezchybné – na ukázce vlevo je fotka bez filtru, uprostřed je záběr skrz čirou část a vpravo skrz zbarvenou část – všimněte si prodloužení expoziční doby.



Systém NiSi Rollei je určen pro pečlivou náročnou práci a opravdu není levný. Rollei Hard Nano IR GND4 má hustotu 0.6, to znamená, že na temné straně má o 2 EV nižší propustnost světla – nebe bude jako by o 2 clony podexponované. Tento filtr stojí 3600 Kč.



Rollei Reverse Nano IR GND8 je nejtmavší někde nad polovinou, z půlky je čirý a pak na druhé straně slábne; stojí 4300 Kč. Používá se typicky na západ / východ slunce.



Rollei Filter Soft Nano IR GND8 (0.9) má rozdíl 3 EV a má měkký přechod. Používá se tam, kde je horizont členitý, kdežto tvrdý přechod se dobře využije na rovném horizontu. Tento filtr stojí 2100 Kč.



Ceny to jsou vysoké a je třeba připočítat i cenu rámečku 4600 Kč. Je ovšem třeba brát v úvahu, že jde o univerzální zařízení. Konec konců, kruhový přechoďák B+W 701 na 82 mm průměr stojí 4700 Kč (tedy, 701, to je ten fakt nejlepší) a za obdélníkový 100 x 150 mm B+W filtr vysolíte dokonce 9 tisíc korun. Pohybujeme se tedy ve sféře vrcholné kvality a tím pádem i vysokých cen.

Jak se s tím fotí
Není to nic pro někoho, kdo spěchá, nic pro nahodilé fotografování. Ani našroubování držáku není žádná hračka – je třeba vešroubovat odpovídající redukční prstenec a pak vše je třeba nasadit velmi přesně, protože ten výchozí 82 prstenec je otočný a všechno se tedy točí a mele. Pak to ovšem drží perfektně. Drážky držáku jdou velmi ztuha a aspoň máte jistotu, že vám sklo za čtyři tisíce samo nevyklouzne na zem, to se opravdu stát nemůže. Oč jde napoví i histogram fotografie bílé stěny , pořízené bez korekce s přechodovým filtrem: automatika posadila křivku kolem osy střední šedé a jsou zde dva vrcholky, tmavý vlevo a světlý vpravo, skoro přesně symetrické.



Vyzkoušejme filtry na rovném horizontu: toto je pro srovnání snímek bez filtru.



Jemný filtr nenápadně ztmavuje horní část obrazu, snímek pak vypadá velmi přirozeně.



Tvrdý filtr zanechá stopu velmi výraznou a přechod je znatelný.



Pro členité motivy je tedy dobře volit jemný přechod.



S přechodovým filtrem si můžeme troufnout i na velké světelné rozdíly.



Záměrně jsem volil takřka extrémní ohnisko – 17 mm na plném formátu 24 x 36 mm. Při fotografování krajiny to ale není neobvykle krátké ohnisko – pro APS-C fotoaparáty odpovídá ohnisku cca 10 mm. Tyto objektivy mají úhel tak široký, že použití polarizačního filtru dělá problémy. Tam totiž záleží na úhlu dopadu slunečních paprsků a v širokém záběru se nevyvarujeme nestejně kryté oblohy. Z tohoto hlediska jsou přechodové filtry výhodnější.

Další ukázka – bez filtru.



Zde je použit přechodový filtr s ostrým přechodem.



Shrnutí
O kvalitách filtrů NiSi Rollei není sporu. Málo platné, optické sklo je optické sklo. Filtry nezkreslují barvy, ani nedevalvují kresbu. Cenově se pohybují v úrovni LEE, ty budou jejich největší konkurencí, ovšem s tou výhradou, že nejsou skleněné a nemají nano vrstvy, usnadňující údržbu. Za úvahu stojí kombinace filtrů Rollei a jiného držáku. Zde se nabízí možnost kombinovat je s držákem Haida, ten přece jen stojí míň, jen 1400 Kč. Ovšem není tu polarizační filtr a možnost jeho kombinace s přechodovými filtry, takže je to trochu jako kdybyste ke svému ferrari koupili vyhozené zimní gumy ze sběrny.