Už potřetí se v Praze v Národním domě na Vinohradech (na Náměstí Míru) konal veletrh a festival současné fotografie. Má taková akce smysl? Určitě si myslím, že ano, jinak bych tam a) nešel, b) bych o tom nepsal. Takže – jaký smysl to má?
Už potřetí se v Praze v Národním domě na Vinohradech (na Náměstí Míru) konal veletrh a festival současné fotografie. Má taková akce smysl? Určitě si myslím, že ano, jinak bych tam a) nešel, b) bych o tom nepsal. Takže – jaký smysl to má?
Nejdříve tedy základní informace. Principiálně jde o to, co jsme v IDIF dělali pod názvem Digifórum, nejdřív v Pakulu, potom v hotelu Clarion ve Vysočanech. Idea je obdobná, jinak ovšem nemá Fotoexpo s někdejšími Digifóry nic společného. Autorem projektu je ing. Jiří Šviga, jemu po boku stáli Richard Malina, František Hamrozi, Barbora Vítková a Kateřina Grunerová. Tento malý tým dal dohromady přes 50 prezentovaných značek, zlanařil 37 přednášejících ( včetně mne, povídal jsme v sále č.2 o současných technických trendech), audiovizuálních prezentací, přednášek a workshopů bylo 40 a lidi si mohli zafotit na 7 fotografických lokacích. Takto to vypadalo v hlavním sále – a princip je z toho zřejmý: stánky jsou skromné, obvykle stůl, dva, na něm jsou exponáty, za stolem odborníci a před stolem zájemci.
Je to bezprostřední, komorní, živé – a to je hlavní a zásadní přednost. Mám radost, že tahle myšlenka někdejšího Digifóra žije dál. Myslím si totiž, že je správná.
K vidění jsou zde exponáty, které jsou běžně v prodeji, tedy přirozeně že fotoaparáty a objektivy předních značek. Ovšem málo kde si můžete prohlédnout specialitky, jako tyhle Samyangy na stánku Penty:
A sotva kde jinde uvidíte výstavku Rolls Royců mezi fotobrašnami a řemínky, ultrakvalitní (a pěkně drahé) výrobky Artisan & Artist:
Na stánku Samsungu jste mohli zabloudit do virtuální reality. Pokud ovšem byste měli to srdce mašinu servat z hlavy slečny Samsungové.
Můj kamarád Franta Mazáč z opavského Rayfilmu předváděl opravdu matné lamino…
…a zlatý podklad pro černobílé fotografie.
No a samozřejmě si můžete zafotit v improvizovaném ateliéru s kráskami.
Víc jsem toho svým iPhonem 6S nafotit nestačil. Přilít jsem tak akorát, abych stihnul přednášku a když jsem skončil, už se balilo.
Právě o to jde – že tu na výstavě uvidíte něco, co byste těžko hledali i ve velkých speciálkách. Pokud byste našli, už by vám další zákazník dýchal za límec a prodavač by přešlapoval. No a samozřejmě setkání s fotografy a účast na workshopech je další skvělá věc. Můžete si samozřejmě workshopy najít a zaplatit i během roku, ovšem je to nepoměrně náročnější jak časově, tak finančně.
Závěrem ještě podotknu,že tyhle podniky jsou fandovská záležitost. Vydělat se na tom nedá – jakkoli se divákům někdy zdá vstupné 250 Kč s registrací a 350 Kč na místě (plus placené části programu) vysoké. Ovšem vysoké jsou i vstupní náklady, přičemž se jaksi předpokládá, že realizační tým bude fachat půl roku zadara. Přirozeně že nevím a jistě se ani nedozvím, jak podnik dopadl ekonomicky. Pozná se to aspoň v hrubých rysech napřesrok. Pokud špatně, 4. Fotoexpo nebude. Pokud šul nul, tak nejspíš bude, ale zaručit to nemohu. To by vám řekl pan Šviga, podkud jde o mne, přál bych si, aby se uskutečnila ta druhá alternativa.