Nezařazené

Editujeme fotky po dovolené 3 – dávkové zpracování

Digitální fotografie vede k produkci velkého množství fotek. Kdykoli se někam vypravím, říkám si: budu fotit jako za dob mokrého procesu. A stejně přivezu stovky, často i tisíce fotek. Editory a obrazové manažery umožňují dávky, tedy pomocí specifických funkcí lze aplikovat jednu nebo více instrukcí na velký počet obrázků. Pojďme si tedy o dávkovém zpracování něco říct.

Digitální fotografie vede k produkci velkého množství fotek. Kdykoli se někam vypravím, říkám si: budu fotit jako za dob mokrého procesu. A stejně přivezu stovky, často i tisíce fotek. Editory a obrazové manažery umožňují dávky, tedy pomocí specifických funkcí lze aplikovat jednu nebo více instrukcí na velký počet obrázků. Pojďme si tedy o dávkovém zpracování něco říct.

Co je dávka
Nelze v jednom článku podat návod na dávková zpracování v různých editorech. V Photoshopu se dávky jmenují akce, v Photoshopu Elements najdeme dávkové zpracování v roletovém menu Soubor – Zpracovat více souborů. Zoner nabízí dávku pod názvem Hromadný filtr v roletovém menu Upravit. Není na to tedy jednotné pojmenování, v anglicky komunikujících softwarech se pojem „dávka“ skrývá pod označením „batch“ nebo „batch processing“.
Co to tedy ta dávka je?
Jedna z předností počítačů je možnost tzv. makroinstrukcí. Provádíme nějakou operaci (jakoukoli – písemnou, početní, editační) a poté další operaci a poté další. Je to otrava, dělat opakovaně pořád totéž. Vytvoříme tedy operaci novou a ta bude obsahovat sérii pokynů typu proveď první operaci, proveď druhou operaci, proveď třetí operaci. Pak stačí tuhle sérii aktivovat a dívat se, jak stroje pracují za nás.

Hromadné zpracování
Editory a obrazové manažery ale umožňují i jiné hromadné zpracování. V manažeru nebo správci nebo jak se to konkrétně jmenuje v daném softwaru vybereme dvě anebo více fotek, třeba všechny ve složce, a něco s nimi provedeme: přejmenujeme; zvětšíme; převedeme do černobílé. Od klasické dávky se to liší v tom, že provádíme jen jednu věc, jeden úkon, jeden zásah. Určitý háček je v tom, že zpravidla jde o nevratný akt. Jakmile si čtyřiadvacetimegapixelové fotky hromadně převedete na 640 x 480, abyste je poslali mailem babičce do mobilu, a neuděláte to na kopiích, můžete přijít o všechny fotky z dovolené.

Co, kdy a proč
Každý z nás si časem vypracuje svůj systém a bude přesvědčen, že je to nejlepší systém a všechny ostatní jsou nešikovné a zdlouhavé a zkrátka špatné. Jsem trochu ujetý v tom, že nevěřím na nejlepší systémy. Proto předesílám, že vás seznamuji s tím, jak k věci přistupuji já a naprosto netvrdím, že je to jediný správný a všeobecně vhodný – například uživatelé Lightroomu mají úplně jiný přístup k věci a všichni, které znám, si to velice pochvalují. Já používám Zoner k organizování archivu a rychlým operativním úpravám a Photoshop k závažné editaci. Hromadné zpracování používám velmi často: především k označování fotek známkami, dále pak k přejmenování. Typicky, když třeba vybírám fotky jako ukázky k recenzi. Při stisku klávesy Ctrl zůstane po poklepnutí myší obrázek vysvícený – zde na ukázce jsou vysvícení tři ze šesti.


Vysvícené obrázky mohu překopírovat do jiné složky, anebo třeba je přejmenovat – hromadně:


Dají se přejmenovat jedním vrzem (volba Aplikovat na vše) nebo napřeskáčku (volba Aplikovat).
Používám ale i skutečné dávky. Zase – kupříkladu pro přípravu fotek v recenzích. Na konci recenze jsou vždy ukázky. Je to tabulka 16 až 18 obrázků, každý má šířku 270 bodů a je na něm maličká lupička na znamení, že si lze obrázek otevřít v plné velikosti. K tomu slouží skutečně makroinstrukce neboli dávka, v terminologii Zoneru Hromadný filtr, tady to vidíte, jak se taková dávka vyrobí. Postupně si otevřete operace, zde je to Změna rozměrů a pak Obrázek do obrázku, každou z nich nastavíte podle své potřeby a nakonec to pojmenujete, zde je název 270+lupa. Podotknu ještě, že zde jsou operace jenom dvě, může jich ovšem být mnohem víc, záleží na vás a vašem záměru, jak si dávku sestavíte.


Hromadné zásady i dávky spoří čas a šetří síly a mohu je doporučit, ovšem s upozorněním, že je třeba být obezřetný.
Už jsem na to poukazoval, ale rád to zopakuju – jde o nevratné procesy, není cesta zpátky. Zbrklé přehmátnutí může mít fatální důsledky.

Dávky v editaci
Uvedené příklady se týkaly organizace fotek a jejich zařazení do webové stránky. Jak je to ale s editací?
Zase – nemám univerzální návod. Pokud třeba fotíte dětičky na táboře a všechny ty fotky jsou stejné a vy je chcete lehce vylepšit, dejme tomu přibarvit, zesvětlit, ztmavit, přidat kontrast, ubrat kontrast, udělejte to hromadně. Nicméně mějte na paměti, že i fotky pořízené za stejných světelných podmínek ze stejného místa stejným foťákem se mohou lehce lišit. Zkrátka, na tyhle hromadné editace jsem velmi opatrný.
Totéž platí o převádění z RAW systémem z jedné vody šup na plot. Je to proti smyslu RAW focení. RAW má více dat a nabízí širokou škálu nedestruktivních úprav. Zmandlovat patnáct set fotek z dovolené jedním vrzem lze, ale jaksi to pak ztrácí smysl. Jedinou útěchou nám budiž konstatování, že se RAWu nic nestane, ten je needitovatelný a kdykoli se ke konkrétní fotce můžeme vrátit a zpracovat ji individuálně, tedy pořádně.

Shrnutí
Hromadnými zásahy a dávkami si usnadněte organizaci archivu a urychlete přípravné práce. Skutečné editaci ale věnujte- na vybraných fotkách – individuální péči a dávky si vypracujte jen na úkony opakované a skutečně mechanické. Ta fotka si to zaslouží, zachycuje něco, co už nikdy nebude.