Nezařazené

Editace: Zmatky kolem masky (2)

Včera jsem slíbil výklad o masce vrstvy v ZPS X. Připomenu, že slovo maska se někdy zaměňuje a že v editaci má více významů. Dnes se zaměříme na masku vrstvy. Do problematiky se dostaneme připomenutím, k čemu vrstvy vlastně slouží: jde vždy minimálně o dvě vrstvy, přičemž každá obsahuje nějakou změnu. Zpravidla jde o změnu místní: smysl práce s vrstvami je v tom, že máme naprostou kontrolu nad aplikací změny a jejím umístěním. Máme tento příklad:

Včera jsem slíbil výklad o masce vrstvy v ZPS X. Připomenu, že slovo maska se někdy zaměňuje a že v editaci má více významů. Dnes se zaměříme na masku vrstvy. Do problematiky se dostaneme připomenutím, k čemu vrstvy vlastně slouží: jde vždy minimálně o dvě vrstvy, přičemž každá obsahuje nějakou změnu. Zpravidla jde o změnu místní: smysl práce s vrstvami je v tom, že máme naprostou kontrolu nad aplikací změny a jejím umístěním. Máme tento příklad:



Rádi bychom obrázku s plochým rozptýleným světlem dodali nějakou atmosféru. Nejdřív vrstvu zduplikuji:



V dalším kroku novou vrstvu ztmavím, například aplikací nástroje Úrovně. Podotýkám, že na to jdu tím nejjednodušším způsobem, ZPS X nabízí mnohem sofistikovanější postup, ale k němu jindy. Ztmavili jsme obrázek v úrovních, na ukázce máme výsledek – do obrázku jsou vloženy vrstvy, jak je vidíme na kartě vrstev. Nahoře je ta tmavá, dole ta světlá, původní:



V dalším kroku klepneme na ikonku v záhlaví karty Vrstvy – vypadá jako psaníčko, je to bílý obdélník s tmavým kolečkem uprostřed. Nabídne dvě volby: odkrýt vše a skrýt vše.



V našem případě zvolíme Odkrýt vše: otevře se bílá maska vrstvy a tmavý obrázek bude vidět ( světlý pod ním nevidíme).



Teď začneme pracovat s maskou. Aktivujeme nástroj Štětec, zvolíme černou barvu a štětci nastavíme parametry – průměr, krytí (zde 24% – budeme malovat opakovaně, takže je líp načít s menším krytím) a rozmazání dáme někam na polovinu rozsahu.



Nyní začneme malovat po masce – na to je třeba dávat pozor, lze totiž přepínat obrázek / maska a musíme tudíž vždycky vědět, a) ve které jsme vrstvě, b) jestli jsme ve vrstvě nebo v masce. Černá barva odkrývá to, co je ve spodní vrstvě, v našem případě světlejší varianta obrázku. Je to jako kdybychom se tou horní tmavou fotkou progumovávali dolů do světlé.



Vtip práce s maskou vrstvy je v tom, že nic není nevratného, vždycky se můžeme opravit, nakonec se dá celá maska zrušit a začít znovu. Když se podíváme, jak složité jsou stopy štětce na masce, uznáme, že bychom nikdy nedokázali dosáhnou stejného výsledku při tradiční práci s místním výběrem a místní úpravou.



Pomocí masky můžeme dát původně plochému obrázku světelnou atmosféru:



To je jen malá jednoduchá ukázka. Důležité je se vrstev a masek nebát, ZPS X nabízí velmi široký rozsah možností. Záhy zjistíte, že vám tato zdánlivá složitost velice usnadňuje práci.