Poslal mi jeden z našich posluchačů fotku, byl to vcelku zapeklitý expoziční problém a on se s ním výborně vyrovnal. Nicméně je možné i do takové fotky sáhnout, dívejte se mi přes rameno, jak na to. Bez dlouhého povídání přejděme k věci samé, to je ta fotka:
Je to běžná fotka s prázdnin, dokument o jednom hezkém večeru u ohýnku. Fotku hodnotím naveskrz pozitivně, ano, tak to má být, fotoaparát nás má provázet a má zachycovat hezké chvilky, hodné zapamatování. Všimněme si technické stránky fotky. Má četné klady.
- Především je pořízena v podvečer, nikoli v noci. Na nebi je zbytkové světlo a celé prostředí je tudíž dobře čitelné. To je principiálně velmi správný přístup – noční fotky budižte foceny ve šťastné hodince, kdy už svítí světla (v našem případě táborák) a ještě není naprostá tma;
- bylo foceno ze stativu, soudím takm podle toho, že doba osvitu vyšla na 2 vteřiny a to co se nehýbe (stany, stromy) je ostré;
- nastaveno ISO 200. Velmi správně! Pokud fotíme ze stativu, není nejmenší důvod k vysokému ISO, které nutně vede k většímu či menšímu šumu, neztrácejme nervy (autor je neztratil) a foťme klidně i na nižší ISO, zvlášť když jde o statické obrázky. Tento je částečně statický, sice zachycuje lidi, ale ti sedí a povídají si.
- bylo zacloněno na F 8.0. To je oblast ideální kresby. Opět – je to známka rozvážného a rozmyslného přístupu;
- expozice je dobře nastavena, protože se přizpůsobila nejjasnější oblasti, totiž ohni; ten není přepálený, má kresbu.
Sumárně vzato, fotku pokládám za zcela vyhovující a obsahově jistě udělá radost vyfoceným osobám. Lze do ní zasáhnout? Jistě a můžete se o to pokusit i vy (je ke stažení nahoře). Já jsem si s ní zkusil pohrát v Photoshopu. Natáhl jsem ji a udělal si do druhé vrstvy duplikát ztmavený v úrovních. Asi takto:
Paradoxně vidím jako problém příliš jansé nebe a jasné prostředí, to trochu odvádí pozornost a ruší. Takže jsem si udělal tmavý duplikát a vymaskoval ho tak, aby spodek, tedy scéna kolem táboráku, zůstala skrytá tmavou částí masky. No a scénu jsem zesvětlil.
Je mnoho cest ke zesvětlení, ale v Photoshopu či PS Elements mám nejraději způsob prolnutí vrstev „závoj“. A takto jsem postupoval i teď. Základ „pozadí“ a vrstva „pozadí kopie“ jsou vzájemně provázány prolnutím „závoj“ a znatelně zesvětlily.
Situace by samozřejmě byla podstatně jednodušší a výsledek zřejmě lepší, kdybychom měli k disposici RAW snímek. Jenže nemáme, a tak je třeba i z JPEG fotky vydolovat, co z ní vydolovat lze. No a v konečné fázi jsem trochu zapracoval nástrojem zesvětlit v obličejích a v oděvu a abych zvýšil kontrast, některé partie jsem naopak ztmavil nástrojem „ztmavit“.
A co když nemáme Photoshop?
Pak nezbývá v tomto případě než partii určenou ke ztmavení dát do výběru lasem a pak ztmavit, případně efektovým štětcem něco zesvětlit. Ono to taky nakonec jde, jak lze vidět na ukázce: