Nezařazené

Digitální zoom

Digitální zoom

Ukázka digitálního zoomu. Vzhledem k tomu, že „zoomovaný“ obrázek je zmenšen, jeho kvalita vám nepřipadá strašná. Podívejte se ale na ukázky, výřezy 1:1 z původního snímku a zoomovaného.

Slovo „zoom“ se čte anglicky, tedy „zum“, nikoli „cum“, jak to dělají někteří germanofilně zaměření lidé. Nebudu rozšiřovat plochu papírzu potištěného úvahami nad tím, jak nesmyslný, ba slabomyslný název to je. Označuje druh objektivu, který má proměnnou ohniskovou vzdálenost a tudíž proměnný úhel záběru a tudíž tak zvaně přibližuje vzdálené objekty. Digitální zoom je čistě softwarové opatření.

Máte – aby se to dobře počítalo – dvoumegový aparát, který dělá obrázky 1600×1200. Je vybaven čtyřnásobný digitálním zoomem. V praxi to pak vypadá tak, že procesor, tedy ten maličký počítač uvnitř aparátu, vezme v úvahu jen maličký obdélník 400×300 pixelů a počítá a počítá – a vypočítává světelné a barevné hodnoty sousedních pixelů a vypočítán jich tolik, aby to dalo dohromady zase 1600×1200 pixelů. Je to vlastně výřez z obrázku. Samozřejmě, že něco podobného můžeme udělat v každém jen trochu lepším obrazovém editoru. Potíž je v tom, že každý výřez a následné zvětšování vede ke ztrátě obrazové kvality. Znali jsme to i v dobách klasické, analogové fotografie. Samozřejmě, že bylo možno pod zvětšovákem dělat výřez, ale vždycky to vedlo k méně kvalitním fotografiím. Někdy ale není jiného zbytí. Připomenu dvě slavné fotografie. Jednu, respektive celou sérii pořídil dokonce amatér, který nafilmoval atentát na Kennedyho amatérskou filmovou kamerou – a jeho snímky tenkrát obletěly svět a jsou stále k vidění v publikacích věnovaných moderní historii. Obrazově kvalitní fotografie to samozřejmě nebyly, šlo dokonce o výřezy z okének amatérského osmimilimetrového filmu. Podobně obrazově nekvalitní a přesto hodnotné fotografie pořídil zase amatér, který zachytil pás nadzvukového letadla Concorde.

Teď si říkáte, že mi snad přeskočilo. Co sem pletu Kennedyho a Concorde? Xchci jenom jemně naznačit, že digitální zoom vytváří nekvalitní fotografie, pokud nejde o „smart digital zoom“, o kterém bude řeč v druhém oddíle. Podvádějí zákazníky neseriózní výrobci, kteří píší na krabice něco o výkonu zoomu a přitom ta jejich hadrapuška má jenom digitální zoom. Smysl by snad měl, kdybyste ho chtěli použít zcela výjimečně.
Uvedu příklad.
Bydlím na kopci a asi kilometr pode mnou teče Vltava. V březnu 2001 tam Američané filmovali a jejich kaskadér na padáku se nechával oblétat helikoptérou. Vyfotil jsem to z balkónu – obyčejně a digitálním zoomem. V pořádku. Smutné je, že o několik dní později se ten kaskadér zabil. Tak se aspoň podívejte na ty fotky. Tomu muži zbývá několik desítek hodin života.

Digitální zoom

Ukázka digitálního zoomu. Vzhledem k tomu, že „zoomovaný“ obrázek je zmenšen, jeho kvalita vám nepřipadá strašná. Podívejte se ale na ukázky, výřezy 1:1 z původního snímku a zoomovaného.

Slovo „zoom“ se čte anglicky, tedy „zum“, nikoli „cum“, jak to dělají někteří germanofilně zaměření lidé. Nebudu rozšiřovat plochu papírzu potištěného úvahami nad tím, jak nesmyslný, ba slabomyslný název to je. Označuje druh objektivu, který má proměnnou ohniskovou vzdálenost a tudíž proměnný úhel záběru a tudíž tak zvaně přibližuje vzdálené objekty. Digitální zoom je čistě softwarové opatření.

Máte – aby se to dobře počítalo – dvoumegový aparát, který dělá obrázky 1600×1200. Je vybaven čtyřnásobný digitálním zoomem. V praxi to pak vypadá tak, že procesor, tedy ten maličký počítač uvnitř aparátu, vezme v úvahu jen maličký obdélník 400×300 pixelů a počítá a počítá – a vypočítává světelné a barevné hodnoty sousedních pixelů a vypočítán jich tolik, aby to dalo dohromady zase 1600×1200 pixelů. Je to vlastně výřez z obrázku. Samozřejmě, že něco podobného můžeme udělat v každém jen trochu lepším obrazovém editoru. Potíž je v tom, že každý výřez a následné zvětšování vede ke ztrátě obrazové kvality. Znali jsme to i v dobách klasické, analogové fotografie. Samozřejmě, že bylo možno pod zvětšovákem dělat výřez, ale vždycky to vedlo k méně kvalitním fotografiím. Někdy ale není jiného zbytí. Připomenu dvě slavné fotografie. Jednu, respektive celou sérii pořídil dokonce amatér, který nafilmoval atentát na Kennedyho amatérskou filmovou kamerou – a jeho snímky tenkrát obletěly svět a jsou stále k vidění v publikacích věnovaných moderní historii. Obrazově kvalitní fotografie to samozřejmě nebyly, šlo dokonce o výřezy z okének amatérského osmimilimetrového filmu. Podobně obrazově nekvalitní a přesto hodnotné fotografie pořídil zase amatér, který zachytil pás nadzvukového letadla Concorde.

Teď si říkáte, že mi snad přeskočilo. Co sem pletu Kennedyho a Concorde? Xchci jenom jemně naznačit, že digitální zoom vytváří nekvalitní fotografie, pokud nejde o „smart digital zoom“, o kterém bude řeč v druhém oddíle. Podvádějí zákazníky neseriózní výrobci, kteří píší na krabice něco o výkonu zoomu a přitom ta jejich hadrapuška má jenom digitální zoom. Smysl by snad měl, kdybyste ho chtěli použít zcela výjimečně.
Uvedu příklad.
Bydlím na kopci a asi kilometr pode mnou teče Vltava. V březnu 2001 tam Američané filmovali a jejich kaskadér na padáku se nechával oblétat helikoptérou. Vyfotil jsem to z balkónu – obyčejně a digitálním zoomem. V pořádku. Smutné je, že o několik dní později se ten kaskadér zabil. Tak se aspoň podívejte na ty fotky. Tomu muži zbývá několik desítek hodin života.