Každý objektiv je definován několika základními parametry. Asi ten nejdůležitější je – pro jaký fotoaparát je objektiv určen. Na světě je několik typů či způsobů uchycení objektivu do těla fotoaparátu – dříve to bylo šroubové uchycení, už dávno se používá upínacích zařízení, tzv. bajonetů. Ty ovšem mají mnoho dalších funkcí – přenášejí informace mezi objektivem a tělem přístroje, zajišťují ostření a nastavování clony. Další údaj je světelnost, tedy „nejmenší clona“. Čím menší je číslo, tím větší je průměr clonového otvoru. Světelnost F4.0 je slušná, světelnost F2.8 je dvakrát větší, co je ještě víc, to už jsou vysoké světelnosti. Objektivy typu „zoom“ mívají dvě – protože světelnost se obvykle mění v souvislosti se „zoomováním“. Čím víc „přibližujeme“, tím světelnost po určitou mez klesá. Jen ty nejlepší zoomy mají stálou světelnost v celém rozsahu „zoomování“.
Zoomování souvisí s ohniskem a to je třetí důležitý parametr. Označujeme ho malým písmenem f (od slova „focus“, tedy ohnisko). Je to označení vzdálenosti optického středu objektivu od citlivé plochy, dříve to býval film, nyní je to snímač digitálního aparátu. Dokud byl kinofilm králem, nebyly žádné problémy. Potíž ale nastala v okamžiku, kdy se začalo používat snímačů, které jsou menší než kinofilmové pole. Příčina se snadněji ukáže než slovy vysvětlí: ![]() Na diagramu máme formát A (větší) a formát B (menší). Vzdálenost objektivu od objektu se nezměnila, stejná zůstala vzdálenost objektivu od promítací plochy. Co se ale změnilo je úhel záběru. Ten „modrý“ je podstatně menší, tedy užší, než ten „červený“. A to je podstata „crop faktoru“.
Na ukázce nahoře je vlevo 50 mm objektiv Zuiko Olympus – po vynásobení crop faktorem má 100 mm, kdežto 50 mm objektiv Canon jen 80 mm. A co kompakty? |
Každý objektiv je definován několika základními parametry. Asi ten nejdůležitější je – pro jaký fotoaparát je objektiv určen. Na světě je několik typů či způsobů uchycení objektivu do těla fotoaparátu – dříve to bylo šroubové uchycení, už dávno se používá upínacích zařízení, tzv. bajonetů. Ty ovšem mají mnoho dalších funkcí – přenášejí informace mezi objektivem a tělem přístroje, zajišťují ostření a nastavování clony. Další údaj je světelnost, tedy „nejmenší clona“. Čím menší je číslo, tím větší je průměr clonového otvoru. Světelnost F4.0 je slušná, světelnost F2.8 je dvakrát větší, co je ještě víc, to už jsou vysoké světelnosti. Objektivy typu „zoom“ mívají dvě – protože světelnost se obvykle mění v souvislosti se „zoomováním“. Čím víc „přibližujeme“, tím světelnost po určitou mez klesá. Jen ty nejlepší zoomy mají stálou světelnost v celém rozsahu „zoomování“.
Zoomování souvisí s ohniskem a to je třetí důležitý parametr. Označujeme ho malým písmenem f (od slova „focus“, tedy ohnisko). Je to označení vzdálenosti optického středu objektivu od citlivé plochy, dříve to býval film, nyní je to snímač digitálního aparátu. Dokud byl kinofilm králem, nebyly žádné problémy. Potíž ale nastala v okamžiku, kdy se začalo používat snímačů, které jsou menší než kinofilmové pole. Příčina se snadněji ukáže než slovy vysvětlí: ![]() Na diagramu máme formát A (větší) a formát B (menší). Vzdálenost objektivu od objektu se nezměnila, stejná zůstala vzdálenost objektivu od promítací plochy. Co se ale změnilo je úhel záběru. Ten „modrý“ je podstatně menší, tedy užší, než ten „červený“. A to je podstata „crop faktoru“.
Na ukázce nahoře je vlevo 50 mm objektiv Zuiko Olympus – po vynásobení crop faktorem má 100 mm, kdežto 50 mm objektiv Canon jen 80 mm. A co kompakty? |