Nezařazené

Co s velkým dilematem Canonu

Těší mě, že článek o zpracování RAW formátu v Photoshopu vyvolal zájem čtenářů. Jistě se k tématu ještě vrátím, nyní dovolte malé doplnění na základě ohlasů dvou našich čtenářů.

Pan TT mi napsal:

    Vlastním Canon EOS 450D a potýkám se přesně s Vámi popisovaným problémem podání barev. Velmi jsem si oblíbil program Adobe Lightroom a veškeré fotky upravuji v něm, ale když fotím něco „na vážno“, fotím pouze do RAWu, který následně převádím. Zpočátku mne velmi překvapilo, když fotografie otevřené v Lightroomu byly barveně někde jinde, než na LCD přístroje nebo v Digital Photo Professional (DPP). Zdá se mi, že nešlo pouze o menší zaturaci barev a kontrast, ale že fotky jsou laděné více do žluta. S každou fotkou jsem si pak musel dost hrát, aby se výsledek rovnal tomu z DPP. Nedávno jsem se však dočetl o zajímavém rozšíření Adobe Camera Raw, kterým jsou barevne profily (Adobe Camera Profiles), jenž je možno doinstalovat do systému a jsou pak dostupné v Adobe Camera Raw, ať už v Lightroomu nebo ve Photoshopu. Camera Profiles (stále ještě v beta verzi) jsou volně ke stažení (po registraci, která je zdarma) ze stránek Adobe a dá se o nich více dočíst např. zde. Pokud jsem to správně pochopil, balík obsahuje profily předních výrobců zrcadlovek a snad i jednotlivých modelů. Po nainstalování jsou pak v Adobe Camera Raw dostupné tytéž profily, které jsou dostupné i ve fotoaparátu, s nímž byl upravovaný snímek pořízen. Můj celkový dojem z barevného podání fotky po nastavení příslušného profilu pak byl mnohem lepší než bez něj, ale stejně se mi zdál o chlup jiný než z DPP. Po nějaké době jsem se tedy rozhodl k úpravě RAWů požívat výhradně DPP s následnou konverzí do Photoshopu, kde fotku doupravím a konvertuji do finálního souboru.

Ze stránky Adobe jsem si dotyčný profilový doplněk stáhnul a nainstaloval. Poté se obohatila nabídka v oblasti kalibrace fotoaparátu, jak je vidět na ukázce:

Na proklik uvidíte celou sejmutou obrazovku Camera RAW. Po volbe „picture style“ se obraz znatelně změnil do teplejší tóniny. Nebylo však možno volně upravovat parametry zvoleného picture style, jak to jde v programu DPP (Digital Photo Profesional), který je dodáván k přístrojům Canon.

Pan I.I. komentuje zmíněný DPP

    Ta výrazná neostrost snímků zpracovaných firemním Canon RAW konvertorem DPP je s největší pravděpodobností způsobena tím, že na 3. záložce (týkající se odšumu) máte ponechané defaultní nastavení se ZAPNUTÝM odšumem jasového kanálu, což vede k výrazné ztrátě nejmenších detailů (tzv. žehlení kresby).
    Když si to vypnete respektive stáhnete na nulu (a pro budoucnost si to i trvale nastavíte v preferencích programu) a RAWy si znovu překonvertujete a případně i mírně doostříte (jako kompenzaci vlivu antialiasového low-pass filtru před senzorem), budete jistě příjemně překvapen ostrostí výstupů a množstvím nejjemnějších kresebných detailů.
    A když pak na základě této zkušenosti budete moci i svůj článek zaktualizovat, budu tomu rád, neboť v současné podobě je myslím tento článek dosti zavádějící, a mnoho Vašich čtenářů z něj zřejmě získává zbytečně negativní dojem.

Nejdřív dodám, že ovládací panel s kartami vypadá takto (a na proklik uvidíte celou obrazovku), kdy po zadání picture style (zde landscape=krajina) můžete ovlivňovat color tone (barevnost), saturation (sytost) a sharpness (doostření), přičemž DPP si načte ty parametry, které jste si nastavili na foťáku a zde je můžete v plném rozsahu změnit (což je bezesporu obrovská výhoda a toto Photoshop nenabízí, ani po doplnění kamerovými profily).

Pan I.I. má na mysli tuto třetí kartu:

Jak vidíte, ve výchozím nastavení je redukce šumu v jasech nastavena na hodnotu 7 z 20 možných a barevného šumu hodnota 8 z 20 možných. Doporučuje stáhnout na nulu a v preferencích (najdete je pod Tools dole v roletovém menu anebo klávesovou zkratkou Ctrl+K) si tuto hodnotu „nulového odšumu“ nastavit jako výchozí hodnotu:

Děkuji čtenářům za připomínky a rady, nicméně ani po těchto nových zkušenostech nemohu ustoupit od konstatování, že Photoshop dává lepší výsledky v kresbě a i s použitím camera profilu je méně pružný v úpravě barevnost ve vztahu k picture styles, kdežto DPP ty picture styles ovládá perfektně, ale rozpor „kresba versus šum“ řeší hůře.

Těší mě, že článek o zpracování RAW formátu v Photoshopu vyvolal zájem čtenářů. Jistě se k tématu ještě vrátím, nyní dovolte malé doplnění na základě ohlasů dvou našich čtenářů.

Pan TT mi napsal:

    Vlastním Canon EOS 450D a potýkám se přesně s Vámi popisovaným problémem podání barev. Velmi jsem si oblíbil program Adobe Lightroom a veškeré fotky upravuji v něm, ale když fotím něco „na vážno“, fotím pouze do RAWu, který následně převádím. Zpočátku mne velmi překvapilo, když fotografie otevřené v Lightroomu byly barveně někde jinde, než na LCD přístroje nebo v Digital Photo Professional (DPP). Zdá se mi, že nešlo pouze o menší zaturaci barev a kontrast, ale že fotky jsou laděné více do žluta. S každou fotkou jsem si pak musel dost hrát, aby se výsledek rovnal tomu z DPP. Nedávno jsem se však dočetl o zajímavém rozšíření Adobe Camera Raw, kterým jsou barevne profily (Adobe Camera Profiles), jenž je možno doinstalovat do systému a jsou pak dostupné v Adobe Camera Raw, ať už v Lightroomu nebo ve Photoshopu. Camera Profiles (stále ještě v beta verzi) jsou volně ke stažení (po registraci, která je zdarma) ze stránek Adobe a dá se o nich více dočíst např. zde. Pokud jsem to správně pochopil, balík obsahuje profily předních výrobců zrcadlovek a snad i jednotlivých modelů. Po nainstalování jsou pak v Adobe Camera Raw dostupné tytéž profily, které jsou dostupné i ve fotoaparátu, s nímž byl upravovaný snímek pořízen. Můj celkový dojem z barevného podání fotky po nastavení příslušného profilu pak byl mnohem lepší než bez něj, ale stejně se mi zdál o chlup jiný než z DPP. Po nějaké době jsem se tedy rozhodl k úpravě RAWů požívat výhradně DPP s následnou konverzí do Photoshopu, kde fotku doupravím a konvertuji do finálního souboru.

Ze stránky Adobe jsem si dotyčný profilový doplněk stáhnul a nainstaloval. Poté se obohatila nabídka v oblasti kalibrace fotoaparátu, jak je vidět na ukázce:

Na proklik uvidíte celou sejmutou obrazovku Camera RAW. Po volbe „picture style“ se obraz znatelně změnil do teplejší tóniny. Nebylo však možno volně upravovat parametry zvoleného picture style, jak to jde v programu DPP (Digital Photo Profesional), který je dodáván k přístrojům Canon.

Pan I.I. komentuje zmíněný DPP

    Ta výrazná neostrost snímků zpracovaných firemním Canon RAW konvertorem DPP je s největší pravděpodobností způsobena tím, že na 3. záložce (týkající se odšumu) máte ponechané defaultní nastavení se ZAPNUTÝM odšumem jasového kanálu, což vede k výrazné ztrátě nejmenších detailů (tzv. žehlení kresby).
    Když si to vypnete respektive stáhnete na nulu (a pro budoucnost si to i trvale nastavíte v preferencích programu) a RAWy si znovu překonvertujete a případně i mírně doostříte (jako kompenzaci vlivu antialiasového low-pass filtru před senzorem), budete jistě příjemně překvapen ostrostí výstupů a množstvím nejjemnějších kresebných detailů.
    A když pak na základě této zkušenosti budete moci i svůj článek zaktualizovat, budu tomu rád, neboť v současné podobě je myslím tento článek dosti zavádějící, a mnoho Vašich čtenářů z něj zřejmě získává zbytečně negativní dojem.

Nejdřív dodám, že ovládací panel s kartami vypadá takto (a na proklik uvidíte celou obrazovku), kdy po zadání picture style (zde landscape=krajina) můžete ovlivňovat color tone (barevnost), saturation (sytost) a sharpness (doostření), přičemž DPP si načte ty parametry, které jste si nastavili na foťáku a zde je můžete v plném rozsahu změnit (což je bezesporu obrovská výhoda a toto Photoshop nenabízí, ani po doplnění kamerovými profily).

Pan I.I. má na mysli tuto třetí kartu:

Jak vidíte, ve výchozím nastavení je redukce šumu v jasech nastavena na hodnotu 7 z 20 možných a barevného šumu hodnota 8 z 20 možných. Doporučuje stáhnout na nulu a v preferencích (najdete je pod Tools dole v roletovém menu anebo klávesovou zkratkou Ctrl+K) si tuto hodnotu „nulového odšumu“ nastavit jako výchozí hodnotu:

Děkuji čtenářům za připomínky a rady, nicméně ani po těchto nových zkušenostech nemohu ustoupit od konstatování, že Photoshop dává lepší výsledky v kresbě a i s použitím camera profilu je méně pružný v úpravě barevnost ve vztahu k picture styles, kdežto DPP ty picture styles ovládá perfektně, ale rozpor „kresba versus šum“ řeší hůře.