Ano, takové je téma zářijového kola naší průběžné soutěže – zátiší. Je to klasická výtvarná disciplína s kořeny do antiky, německy je to Stilleben, anglicky Still life a francouzsky Nature morte. Nám ale jde o zátiší fotografické. Ano, takové je téma zářijového kola naší průběžné soutěže – zátiší. Je to klasická výtvarná disciplína s kořeny do antiky, německy je to Stilleben, anglicky Still life a francouzsky Nature morte. Nám ale jde o zátiší fotografické. Naše Wikipedie ho definuje takto: Zátiší je umělecké dílo, jež vkusně zobrazuje neživé předměty, obvykle běžné, které mohou být přírodního původu (ovoce, zelenina, rostliny nebo přírodniny) nebo vyrobené člověkem (sklenice, dýmky, atd.) v umělém prostředí.
Definice obsahuje asi základní charakteristiku: jde o neživé předměty – byť často i přírodního původu. Takže jablko ano, pes nikoli. Velmi zajímavá je ve Wikipedii stať Zátiší (fotografie), která je velmi poučná a může být k užitku každému, kdo se o zátiší nikdy nepokoušel a chtěl by se zúčastnit zářijového kola. Zkusme se s tím ale popasovat sami. Tohle tedy zátisí není, třebaže pes nic akčního neprovozuje:
![](/obrdg2016/tvorba/160906zatisi/160906zatisi_01.jpg)
Tady nic živého nemáme, ale za zátiší to asi taky neprohlásíme. Chybí tu ten estetický záměr, je to prostě hromada kamení.
![](/obrdg2016/tvorba/160906zatisi/160906zatisi_02.jpg)
Tady ale jsme asi blíž nějakému estetickému ideálu. Pracovalo se tu s kompozicí (diagonála), se světlem, se strukturou. NMicméně i zde bych byl se zařazením opatrný. Mělo by jít o něco menšího, komorního.
![](/obrdg2016/tvorba/160906zatisi/160906zatisi_03m.jpg)
Kompoziční estetický záměr je patrný i na tomto obrázku, jsou zde barevné kontrasty, výrazné tvary a světelné efekty. Tentokrát zde jaksi chybí ten moment aranžmá, ten je pro klasické zátiší důležitý: stopa lidské ruky, která věci uspořádala.
![](/obrdg2016/tvorba/160906zatisi/160906zatisi_04m.jpg)
Pátá ukázka se zase o něco blíží k nějakému standardu. Aranžované ovoce, tak se zátiší dělala už v antice.
![](/obrdg2016/tvorba/160906zatisi/160906zatisi_05m.jpg)
Vrátím se k citovanému článku Wikipedie. Rozeznává čtyři druhy zátiší – klasické, což je záměrně aranžovaná kompozice jednoho nebo více předmětů, dále moderní věcné, symbolické (vychází ze symboliky předmětů) a nalezené, kdy se v náhodném seskupení předmětů hledá nějaký řád.
Zdařilé ukázky se dají spatřit i v naší soutěži. Jednoduché zátiší s podmanivou náladou vytvořila Blanka Nováková. Zde už je stopa ruky patrná, je to kompozice jednoduchá, nicméně efektivní. Bingo, tohle je bezesporu zátiší.
![](/obrdg2016/tvorba/160906zatisi/160906zatisi_06m.jpg)
Zkušený autor Vratislav Dluhoš zvládl i velmi složitou kompozici. Třebaže jde o nalezené zátiší (předpokládám), o příslušnosti k žánru není pochyb:
![](/obrdg2016/tvorba/160906zatisi/160906zatisi_07m.jpg)
Modernisticky pojaté zátiší s přispěním editačních technik poslal Martin Bělik:
![](/obrdg2016/tvorba/160906zatisi/belikm.jpg)
Aranžované zátiší je velmi obtížná disciplína. Nicméně takzvané nalezené zátiší je cosi, co lze doporučit každému, kdo si chce cvičit oko. Je dobře jít do hodně velkého detailu a tam objevovat linie, tvary a struktury a jejich vzájemné poměry. Netřeba podléhat dojmu, že vytváříme Velké Umění. Nicméně jako tréning je to činnost velice užitečná a doporučují ji i velcí mistři.