Nezařazené

Clona a ostrost

Každý jen trochu poučený fotograf ví, že clona souvisí s ostrostí a s hloubkou ostrosti. Je to důležitý fenomen a stojí za to se na něj podívat blíže. Hloubka ostrosti Podívejme se nejdříve na pár obrázků. Nafotil jsem klasickou sérii s různými hodnotami clony, od F1.4 po F16. Je to foceno na formát 24 x 236, tedy full frame, Sigmou 35/1.4

Každý jen trochu poučený fotograf ví, že clona souvisí s ostrostí a s hloubkou ostrosti. Je to důležitý fenomen a stojí za to se na něj podívat blíže. Hloubka ostrosti Podívejme se nejdříve na pár obrázků. Nafotil jsem klasickou sérii s různými hodnotami clony, od F1.4 po F16. Je to foceno na formát 24 x 236, tedy full frame, Sigmou 35/1.4

Na proklik uvidíte obrázky v plném rozlišení. Nyní pokus zopakujme, tentokrát ale s fotoaparátem s menším čipem. Je to Olympus OM-D E-M5 Mk II a objektiv je Zuiko 17/1.8. Jelikož má objektiv prodlužovací faktor 2x, jeho ohnisko odpovídá cca 34 mm, tudíž má úhel záběru více méně stejný, jaký má plnoformátová Sigma:

Série pořízená na formát Micro Four Thirds, objektiv s crop factorem 2x

Na těch miniaturách toho moc neuvidíte, ale na velkých formátech je zřetelné, jak se rozšiřuje pásmo ostrosti s rostoucí clonou (připomenu, že čím vyšší číselná hodnota, tím menší je clonový otvor, přičemž sousední, tj. Třeba 2.8 a 4.0 mají propustnost světla 1:2). Na druhém příkladu jsme začínali na F1.8, to je skoro F2.0, proto jsem F2.0 vynechal.

Na další ukázce vidíme výřez z fotky pořízené na plný formát 24 x 36 při cloně F1.4. Tomu se říká separační efekt – kámen je ostrý, ale už objekty v jeho sousedství jsou rozostřené. Další ukázka je stejný výřez z Olyho, tedy ohnisko 17 mm, clona F1.8. Také zde ubývá ostrosti od zaostřeného objektu, ale zdaleka ne tak výrazně jako na plnoformátovém obrázku. Úhel záběru podobný, vzdálenost stejná, clona od sebe vzdálená o necelé 1 EV, a přesto je výsledek zásadně odlišný. Ten přepočítávací faktor, crop factor, ovlivňuje i hloubku ostrosti. Dá se určit, jak?

Další ukázka srovnává výřez FF a MFT při cloně F2.8. I na miniatuře vidíte, že pozadí na MFT obrázku je daleko méně rozpité, než na FF (full frame) obrázku, vlevo full frame, vpravo menší formát.


Srovnávejme tedy dál. Vpravo zůstane obrázek MFT při F2.8 a hledejme podobně ostré / neostré fotky full frame při vyšší cloně. A tu to máme – při cloně F5.6 je to na FF podobné jako na MFT.


Plyne z toho jednoznačný závěr. Crop factor se netýká jen ohniska, ale i hloubky ostrosti. Zcela exaktně se to určit nedá, ty objektivy mají i různé optické vlastnosti, dále tu hraje roli rozlišení, nicméně je tu jednoznačné poučení, že na plném formátu dosáhneme mnohem výraznějšího separačního efektu než na přístroji s crop factorem. Při stejném úhlu záběru (dosaženém různými ohnisky!) bude při stejné hodnotě cloy menší hloubka ostrosti (= větší odstup ostrého od neostrého) na větším formátu než na menším. Za extrém můžeme pokládat fotoaparáty v mobilech, které mají vysokou světelnost, avšak jejich hloubka ostrosti je takřka absolutní – ostré je skoro všechno od popředí po horizont.