Nezařazené

Černobílý tone mapping

O víkendu jsem dal na Facebook fotku pořízenou v sobotu na Dni slunovratu u nás v Dolních Břežanech. Byly tam závody veteránů a ta fotka vyvolala pozornost a dotazy, jak se dala udělat. Úprava je velmi jednoduchá a zde je návod. Předmětná fotka je zde, nechal jsem ji v původní velikosti, abyste si to mohli zkusit.

 

O víkendu jsem dal na Facebook fotku pořízenou v sobotu na Dni slunovratu u nás v Dolních Břežanech. Byly tam závody veteránů a ta fotka vyvolala pozornost a dotazy, jak se dala udělat. Úprava je velmi jednoduchá a zde je návod. Předmětná fotka je zde, nechal jsem ji v původní velikosti, abyste si to mohli zkusit.

 


Nejdřív to udělám tak, jak jsem to opravdu uělal pro ten Facebook. Vidíte, že fotka byla pořízena v poledne za plného bočního slunce, to je na fotku zabiják. Pánové mají tmavá trika a stín v obličeji. Je iks způsobů, jak se s tím vyrovnat. Zkusil jsem ale na to pustit filtr Detail Extractor ze sady filtrů Color Efex Pro 4, což je sada 52 filtrů s úžasnými vlastnostmi. Psal jsem o ní několikrát, poprvé zde. Ten z toho udělá toto:

 


Je to svým způsobem, extrémní – nicméně, CEP4 výsledek umístí v nové vrstvě, navíc můžete sílu efektu libovolně upravovat, fabrické předvolby jsou čtyři a každou můžete doladit podle libosti.

 


V závěrečné fázi to převedu na černobílou. Mohu na to zase nasadit filtr ze sady Silver Efex Pro 2, nebo zvolit některý z filtrů CEP 4, tady na ukázce je to normální převod s nastavením síly odstínu:

 


Je i jiné řešení, pro ty, kdo nemají ani Photoshop, ani Color Efex.
Zoner má od verze 14, tedy od loňska v nabídce efektů mapování tónů. To je hodně podobné, jako je ten detail extractor. Taky je to lokální úprava tonality a kontrastu ve vybraných oblastech.

 


Výsledek je ale hodně hrubší, než z Photoshopu. Zvláště zpracování hlubokých stínů mi v tomto případě vedlo k posterizaci. Nebezpečné je i modré nebe, To velice zhrubne, dojde k posterizaci, vzniknou v něm krupičky. Ale jako hříčka pro nedělní večer, kdy není nic moc na práci, je to zajímavá metoda.

 


Tuhle fotku pak převedete na černobílou. Dobře se na to hodí takováto fotka, která je plná detailů a nejsou tam velké prázdné plochy.

 


Tuhle poslední fotku jsem fotil Olympusem TG1 (předchozí Olympusem OM-D), ale tam jsem to modré nebe dal do výběru a mapoval jsem zbytek v inverzi, takže to nebe je původní.

 


Nicméně z toho kompaktu to vyšlo hůř, dělá to přece jen skvrny.