Nezařazené

Černobílé HDR se Sony Alfa 77 a další efekty

Tuhle vychytávku mají i nové přístroje NEX, jenže co je to platné, teď mám v rukou A 77 a chystám recenzi. Zkoumání jsem začal netradičně, od efektových filtrů. A že jich je tu hodně! Připomínám, že A 77 je špičkový model z řady přístrojů s polopropustným zrcátkem (systém SLT, single lens translucent), které pouští cca 30% světla na modul autofokusu s fázovým posunem (co to je vysvětluji v článku systémech zaostření zde). Sám přístroj jsem krátce představil – s jeho skromnějším druhem A65 – loni v srpnu poté, co novinky Sony předvedl evropským novinářům na prezentaci v Aténách.

Přístroj má doslova obrovské rozlišení 24 megapixelů a jeho elektronický hledáček má 2,4 milionů pixelů, takže víc než nahradí tradiční optický hledáček s hranolem nebo soustavou zrcátek. Velkou předností přístroje je rychlost snímání – až 12 oken / sec. Ta je umožněna mimo jiné i tím, že zde není pohyblivé zrcátko, které je limitujícím faktorem v zrcadlovkách. Na tom je založeno i jeho HDR. Přístroj nasnímá tři snímky po sobě s různou hodnotou expozice a spojí je do výsledného obrazu. Zkoušel jsem to především v lese, kde jsou značné rozdíly jasů, zvláště teď, v zimě. První výsledky jsem pořídil v černobílém provedení, zde je ukázka:


Přístroj je široce vybaven různými nastavitelnými efekty. HDR je obsaženo ve dvou sekcích, obě přístupných z Fn funkčního menu, jednak je to oblast D-R, tedy dynamický rozsah, kde najdeme typické Sony vyjasňování stínů, ale také HDR, jednak je to oblast obrazových efektů. Zdůrazňuji, že novější modely přístrojů NEX a i další SLT Alfy mají též ve výbavě široký výběr efektových filtrů.

Vlevo efekt dětský fotoaparát (vinětace), další dvojice popartové barvy a čb posterizace, pak je retro (do hněda) a měkký high key, následuje malování HDR a klasické HDR.

Velmi často je možné regulovat sílu efektu. Tak například je možné volit rozestupy HDR až 6 EV! No a malování HDR není nic jiného, než známé mapování tónů, kdy se kontrast řeší individuálně v tónových oblastech (na př. červené plochy, zelené plochy atd.). Na digineffím Facebooku  padl zajímavý dotaz, jaký je rozdíl mezi tím barevným a černobílým HDR, zdali ten čb nevznikne jen desaturací barevného. Zkusil jsem desaturovat barevný a porovnal jsem ho s čb HDR a ten   byl přece jen o něco brilantnější. Ostatně, i v normálním režimu Sony Alfa 77 má velmi dobrý dynamický rozsah a zvládá i velké rozdíly ve světelných hladinách.

Velmi často je možné regulovat sílu efektu. Tak například je možné volit rozestupy HDR až 6 EV! No a malování HDR není nic jiného, než známé mapování tónů, kdy se kontrast řeší individuálně v tónových oblastech (na př. červené plochy, zelené plochy atd.). No a v praxi to pak vypadá takto. Nahoře je vlevo HDR s šestinásobným rozsahem EV, však je taky slunce v záběru. Pak tam jsou dvě ukázky “malování HDR” čili apování tónů a poslední obrázek… to není žádný efekt, je to foceno v automatickém režimu, jen abyste věděli, jak efektně se dovede zprasit naše Nora.

Podobné efektové filtry dnes nacházíme v mirrorless přístrojích, ale výrobci klasických zrcadlovek jim nevěnují tolik pozornosti. Je to bezesporu chyba a naopak, Sony věnuje vývoji těchto filtrů velké úsilí, což mu budiž bezesporu přičteno k dobru.