Nezařazené

Černobílé fotografie


Digitální fotoaparáty nabízejí funkci „BW“ neboli „černobílá fotografie“. Jaký má smysl? Dostal jsem dotaz v tomto smyslu – pokusme se na něj odpovědět. Tak především, hned zkraje rozptylme jednu pověru, že černobílá fotografie má lepší kresbu než barevná. Není tomu tak. Černobílá fotografie má právě tak tři kanály, jako barevnám, s tím rozdílem, že v černobílém snímku (přesněji řečeno, snímku se stupnicí šedi) jsou hodnoty v jednotlivých kanálech stejné. Zatímco každý barevný bod na barevné fotografii je definován hodnotami RGB (červené, zelené, modré), na snímku ve stupních šedi jsou hodnoty RGB totožné.

Každý slušný obrazový editor dovede vytvořit z barevného snímku černobílý (zůstaneme u tohoto zjednodušeného názvu, ale víme, že na snímku je 256 odstínů od černé přes 254 šedí po bílou).

Vlevo plnobarevný, vpravo černobílý obrázek. Je jedno, zdali ho získáme ve fotoaparátu nebo v editoru.


Co je důležité: černobílý obrázek získaný ve fotoaparátu je shodný s tím, který získáme v editoru -hodnoty šedí v jednotlivých částech obrazu jsou stejné. Focením v černobílém režimu jen ztratíme barvy. Z černobílého snímku už nikdy neuděláme plnohodnotný barevný obraz. Když tedy budeme fotit rovnou černobíle, získáme jedinou výhodu – už nemusíme v editoru obrázek převádět.

Některé fotoaparáty, zejména zrcadlovky, nabízejí zajímavou funkci: je to černobílá fotografie se simulací barevných filtrů. Připomenu, že v černobílé fotografii se filtry používají k zesílení jedněch a potlačení jiných barev při převodu do stupnice šedí. Takže typicky oranžový (nebo dokonce červený) filtr ztmavuje modrou oblohu, dělá výraznější mraky, kdežto modrý filtr modrou oblohu doslova vybělí a ztmaví kupříkladu červené střechy, nebo rty osob. Totéž dovedou tyto fotoaparáty. Všechny snímky v tomto článku jsou pořízeny zrcadlovkou Canon EOS 400D. Zde je možno v MENU jít na položku picture style -> monochrome, pak tlačítkem JUMP otevřeme parametry tohoto „monochrome režimu“ a jdeme do filter effect a aktivací středovým tlačítkem čtyřcestného voliče nastavíme buď none (žádný filtr, nebo yellow žlutý, orange oranžový, red červený nebo green zelený. Výsledky jsou tyto:

Vlevo aplikace žlutého, vpravo oranžového filtru. Posun není příliš patrný.


Dojdeme k výsledku známému z klasické černobílé fotografie – žlutý filtr nemá velký efekt, lepší je oranžový filtr. A dále:

Vlevo aplikace červeného, vpravo zeleného filtru. Posun je už větši, i když ne markantní.


Zajímavější výsledky přinášejí červený a zelený filtr. Zvláště ten červený silněji ztmaví oblohu, kdežto zelený ztmaví červené tóny. A teď se dostaneme k detailům:
tento efekt lze napodobit i editačně. Editor Corel Paint Shop Pro X nabízí simulaci barevných filtrů pro černobílou konverzi a dosáhneme tu totožných výsledků, tedy při aplikaci červeného filtru jak ve fotoaparátu nebo v editoru bude výsledek zcela shodný. Photoshop tuto funkci nemá.

Nicméně, z ukázek je vidět, že posuny nejsou nijak nápadné. Existuje však metoda míchání kanálů – psali jsme zde o ní několikrát, naposledy letos v červnu. V tomto článku najdete postup. Tady se podívejme na aplikaci této metody na náš obrázek:

Vlevo jsme dosáhli efektu velmi černé oblohy, vpravo takřka bílé – jde o nastavení červeného a zeleného kanálu.


Mícháním kanálů lze vyvolat efekty podobné aplikaci barevných filtrů (také omezujeme jednu část spektra, a zvýrazňujeme druhou, ale mnohem větší míře, než jakou nabízí fotoaparát.

Závěr:
Nikomu nebudu aplikaci funkce BW vymlouvat. Je pohodlná, nevyžaduje žádné editační úsilí. Výsledek ale je skromný. Pokud by ale někdo chtěl získat efektní černobílé fotografie s neobvyklým podáním barevného světa v stupnici šedí, pak bych rozhodně doporučovalo fotografovat barevně a obrázky upravovat metodou míchání kanálů.


Digitální fotoaparáty nabízejí funkci „BW“ neboli „černobílá fotografie“. Jaký má smysl? Dostal jsem dotaz v tomto smyslu – pokusme se na něj odpovědět. Tak především, hned zkraje rozptylme jednu pověru, že černobílá fotografie má lepší kresbu než barevná. Není tomu tak. Černobílá fotografie má právě tak tři kanály, jako barevnám, s tím rozdílem, že v černobílém snímku (přesněji řečeno, snímku se stupnicí šedi) jsou hodnoty v jednotlivých kanálech stejné. Zatímco každý barevný bod na barevné fotografii je definován hodnotami RGB (červené, zelené, modré), na snímku ve stupních šedi jsou hodnoty RGB totožné.

Každý slušný obrazový editor dovede vytvořit z barevného snímku černobílý (zůstaneme u tohoto zjednodušeného názvu, ale víme, že na snímku je 256 odstínů od černé přes 254 šedí po bílou).

Vlevo plnobarevný, vpravo černobílý obrázek. Je jedno, zdali ho získáme ve fotoaparátu nebo v editoru.


Co je důležité: černobílý obrázek získaný ve fotoaparátu je shodný s tím, který získáme v editoru -hodnoty šedí v jednotlivých částech obrazu jsou stejné. Focením v černobílém režimu jen ztratíme barvy. Z černobílého snímku už nikdy neuděláme plnohodnotný barevný obraz. Když tedy budeme fotit rovnou černobíle, získáme jedinou výhodu – už nemusíme v editoru obrázek převádět.

Některé fotoaparáty, zejména zrcadlovky, nabízejí zajímavou funkci: je to černobílá fotografie se simulací barevných filtrů. Připomenu, že v černobílé fotografii se filtry používají k zesílení jedněch a potlačení jiných barev při převodu do stupnice šedí. Takže typicky oranžový (nebo dokonce červený) filtr ztmavuje modrou oblohu, dělá výraznější mraky, kdežto modrý filtr modrou oblohu doslova vybělí a ztmaví kupříkladu červené střechy, nebo rty osob. Totéž dovedou tyto fotoaparáty. Všechny snímky v tomto článku jsou pořízeny zrcadlovkou Canon EOS 400D. Zde je možno v MENU jít na položku picture style -> monochrome, pak tlačítkem JUMP otevřeme parametry tohoto „monochrome režimu“ a jdeme do filter effect a aktivací středovým tlačítkem čtyřcestného voliče nastavíme buď none (žádný filtr, nebo yellow žlutý, orange oranžový, red červený nebo green zelený. Výsledky jsou tyto:

Vlevo aplikace žlutého, vpravo oranžového filtru. Posun není příliš patrný.


Dojdeme k výsledku známému z klasické černobílé fotografie – žlutý filtr nemá velký efekt, lepší je oranžový filtr. A dále:

Vlevo aplikace červeného, vpravo zeleného filtru. Posun je už větši, i když ne markantní.


Zajímavější výsledky přinášejí červený a zelený filtr. Zvláště ten červený silněji ztmaví oblohu, kdežto zelený ztmaví červené tóny. A teď se dostaneme k detailům:
tento efekt lze napodobit i editačně. Editor Corel Paint Shop Pro X nabízí simulaci barevných filtrů pro černobílou konverzi a dosáhneme tu totožných výsledků, tedy při aplikaci červeného filtru jak ve fotoaparátu nebo v editoru bude výsledek zcela shodný. Photoshop tuto funkci nemá.

Nicméně, z ukázek je vidět, že posuny nejsou nijak nápadné. Existuje však metoda míchání kanálů – psali jsme zde o ní několikrát, naposledy letos v červnu. V tomto článku najdete postup. Tady se podívejme na aplikaci této metody na náš obrázek:

Vlevo jsme dosáhli efektu velmi černé oblohy, vpravo takřka bílé – jde o nastavení červeného a zeleného kanálu.


Mícháním kanálů lze vyvolat efekty podobné aplikaci barevných filtrů (také omezujeme jednu část spektra, a zvýrazňujeme druhou, ale mnohem větší míře, než jakou nabízí fotoaparát.

Závěr:
Nikomu nebudu aplikaci funkce BW vymlouvat. Je pohodlná, nevyžaduje žádné editační úsilí. Výsledek ale je skromný. Pokud by ale někdo chtěl získat efektní černobílé fotografie s neobvyklým podáním barevného světa v stupnici šedí, pak bych rozhodně doporučovalo fotografovat barevně a obrázky upravovat metodou míchání kanálů.