Přiznám se, že tyto zvláštní světelné situace se mi velmi líbí: je to takový stav, kdy nebe je tmavší než hmotné objekty. Obvykle to bývá naopak – nebe, i když je zatažené, bývá zpravidla světlejší. Efekt je zvláště nápadný, když oproti tmavému nebi jsou ostře nasvíceny stavby se světlou omítkou. Ukažme si to na několika příkladech.
![]() |
Tohle je klasická ukázka „černého světla“. Na nebi totiž nejsou žádné mraky – a přesto nebe nějak ztmavlo a budova Corinthia Tower a Paláce kultury jasně září proti temnému pozadí. Přirozeně že tento efekt lze při dalším zpracování v obrazovém editoru podpořit, ovšem základ musí vytvořit příroda. | |
![]() |
Tentokrát jsou na obloze mraky. Všimněte si zlatavého tónu na fasádě paláce. Snímek byl pořízen v podvečer, kdy obloha byla plná dramatických bouřkových mraků, jenže slunce bylo silné a dokázalo se mrakům jaksi dívat pod sukně. Musím však upozornit, že světelná situace se rychle mění a doslova za pár minut může zmizet. | |
![]() |
Třetí snímek (zámek v Českém Krumlově) byl pořízen v poledne, ovšem před bouřkou. Jde tedy o klasické bouřkové mraky. Toto je po mém soudu nejméně klasický typ „černého světla“ a uvádím ten obrázek spíš pro úplnost. |
Černé světlo, to je skutečně zvláštní typo přirozeného osvětlení krajiny. Nedá se předvídat, natož pak plánovat. Prostě – někdy nastane a pak musíme využít příležitosti. Jak jsem naznačil, efekt „černého světla“ lze mnohem zdůraznit v editoru .- všechny tři snímky jsou takto upravované. Není na tom nic špatné, „klasičtí fotografové“ si zase pomáhají speciálními filtry. Ostatně, jsem zvědav, kdy filtry vstoupí i do digitální arény (dá se to čekat, až budou šířeji zavedeny jednooké digitální zrcadlovky).
Přiznám se, že tyto zvláštní světelné situace se mi velmi líbí: je to takový stav, kdy nebe je tmavší než hmotné objekty. Obvykle to bývá naopak – nebe, i když je zatažené, bývá zpravidla světlejší. Efekt je zvláště nápadný, když oproti tmavému nebi jsou ostře nasvíceny stavby se světlou omítkou. Ukažme si to na několika příkladech.
![]() |
Tohle je klasická ukázka „černého světla“. Na nebi totiž nejsou žádné mraky – a přesto nebe nějak ztmavlo a budova Corinthia Tower a Paláce kultury jasně září proti temnému pozadí. Přirozeně že tento efekt lze při dalším zpracování v obrazovém editoru podpořit, ovšem základ musí vytvořit příroda. | |
![]() |
Tentokrát jsou na obloze mraky. Všimněte si zlatavého tónu na fasádě paláce. Snímek byl pořízen v podvečer, kdy obloha byla plná dramatických bouřkových mraků, jenže slunce bylo silné a dokázalo se mrakům jaksi dívat pod sukně. Musím však upozornit, že světelná situace se rychle mění a doslova za pár minut může zmizet. | |
![]() |
Třetí snímek (zámek v Českém Krumlově) byl pořízen v poledne, ovšem před bouřkou. Jde tedy o klasické bouřkové mraky. Toto je po mém soudu nejméně klasický typ „černého světla“ a uvádím ten obrázek spíš pro úplnost. |
Černé světlo, to je skutečně zvláštní typo přirozeného osvětlení krajiny. Nedá se předvídat, natož pak plánovat. Prostě – někdy nastane a pak musíme využít příležitosti. Jak jsem naznačil, efekt „černého světla“ lze mnohem zdůraznit v editoru .- všechny tři snímky jsou takto upravované. Není na tom nic špatné, „klasičtí fotografové“ si zase pomáhají speciálními filtry. Ostatně, jsem zvědav, kdy filtry vstoupí i do digitální arény (dá se to čekat, až budou šířeji zavedeny jednooké digitální zrcadlovky).