Je to kameramanský výraz a používá se pro ten typ světla v krajině, kdy je nízké silné slunce a temná obloha. Jakmile taková situace nastane, všeho nechte a foťte… v podstatě cokoli, protože v podstatě cokoli bude vypadat výborně. Bývá to, když je zataženo a na chvilku se mraky roztrhnou. Tohle je příklad. Zrovna jsem u našeho rybníku ve Zvoli zachycoval rozsah zoomu:
Je to kameramanský výraz a používá se pro ten typ světla v krajině, kdy je nízké silné slunce a temná obloha. Jakmile taková situace nastane, všeho nechte a foťte… v podstatě cokoli, protože v podstatě cokoli bude vypadat výborně. Bývá to, když je zataženo a na chvilku se mraky roztrhnou. Tohle je příklad. Zrovna jsem u našeho rybníku ve Zvoli zachycoval rozsah zoomu:
Budovy jasně září a nebe je černé, takže jasná barevnost se od něho nádherně odpíchne. Obvykle ta situace trvá jen krátce – musí být divoké zamračené počasí. Fotka je neupravovaná, právě tak jako tato:
V zimě je slunce nízko nad obzorem i v poledne a to také věci prospívá. I když, nemusí to být v zimě, tuto moji oblíbenou ukázku černého světla jsem pořídil ve Florencii před sedmi lety v květnu.
Bývá to zřídka kdy. Tuhle fotku jsem vyhrabal z archivu, je z dubna roku 2008, foceno nedaleko Bohulib u Jílového.
Tohle je z Afriky:
Poslední ukázka taky z Keňi, ač je to k nevíře, ale takhle to tam fakt vypadalo.
Tohle černé světlo bývá strašně zřídka kdy. Dá se vytvořit uměle? Do jisté míry ano. Tahle fotka má trochu charakter černého světla, je pořízena v zahradě blázince v Saint Remy, tam, kde hospitalizovali Vincenta van Gogha.
Je pořízena kombinací těchto dvou snímků focených v RAW:
Je s tím ale piplačka. Není tedy nad to, než když vystihnete tu správnou světelnou atmosféru – a máte foťák v ruce!