Je to kameramanský výraz a používá se pro ten typ světla v krajině, kdy je nízké silné slunce a temná obloha. Jakmile taková situace nastane, všeho nechte a foťte… v podstatě cokoli, protože v podstatě cokoli bude vypadat výborně. Taková situace nastala u nás ve Zvoli včera po poledni a inspirovala mě k tomuto článku. Mám teď v testu Samsung NX1, senzační novinku letošní Photokiny. Bylo u nás zataženo a na chvilku se mraky roztrhly. Zrovna jsem u našeho rybníku zachycoval rozpětí zoomu:
Je to kameramanský výraz a používá se pro ten typ světla v krajině, kdy je nízké silné slunce a temná obloha. Jakmile taková situace nastane, všeho nechte a foťte… v podstatě cokoli, protože v podstatě cokoli bude vypadat výborně. Taková situace nastala u nás ve Zvoli včera po poledni a inspirovala mě k tomuto článku. Mám teď v testu Samsung NX1, senzační novinku letošní Photokiny. Bylo u nás zataženo a na chvilku se mraky roztrhly. Zrovna jsem u našeho rybníku zachycoval rozpětí zoomu:

Budovy jasně září a nebe je černé, takže jasná barevnost se od něho nádherně odpíchne. Obvykle ta situace trvá jen krátce – musí být divoké zamračené počasí. Fotka je neupravovaná, právě tak jako tato:

V zimě je slunce nízko nad obzorem i v poledne a to také věci prospívá. I když, nemusí to být v zimě, tuto moji oblíbenou ukázku černého světla jsem pořídil ve Florencii před sedmi lety v květnu.

Bývá to zřídka kdy. Tuhle fotku jsem vyhrabal z archivu, je z dubna roku 2008, foceno nedaleko Bohulib u Jílového.

Tohle je z Afriky:

Poslední ukázka taky z Keňi, ač je to k nevíře, ale takhle to tam fakt vypadalo.

Tohle černé světlo bývá strašně zřídka kdy. Dá se vytvořit uměle? Do jisté míry ano. Tahle fotka má trochu charakter černého světla, je pořízena v zahradě blázince v Saint Remy, tam, kde hospitalizovali Vincenta van Gogha.

Je pořízena kombinací těchto dvou snímků focených v RAW:

Je s tím ale piplačka. Není tedy nad to, než když vystihnete tu správnou světelnou atmosféru – a máte foťák v ruce!