Nezařazené

Carl Zeiss Apo-Sonnar T* 135/2.0 ZE

Ultrakvalita, to je hlavní deviza optického krále, a tento portrétní objektiv s extrémní světelností v tom nedělá žádnou výjimku.

Ultrakvalita, to je hlavní deviza optického krále, a tento portrétní objektiv s extrémní světelností v tom nedělá žádnou výjimku.

Je to profesionální objektiv, vyráběný pro Canon a Nikon (proč ne pro Sony, zeptá se chytrá hlavička; odpověď prostá, v kooperaci se Sony vyrábí Zeiss objektiv 135/1.8!). Já měl v ruce variantu pro Canon a zkoušel jsem ho na Canonu EOS 6D, full frame zrcadlovce. Objektiv je určen jak pro plnoformátové zobrazení 24×36 mm, tak pro APS-C, respektive DX snímače. Má 11 členů v osmi skupinách, devítilamelovou clonu a jeho zobrazovací úhel na full frame je 18 stupňů a něco. Ostří od 80 cm, tudíž má zobrazení max. 1:4. Nemá autofokus, natož pak stabilizaci. Závit pro filtr má průměr 77 mm, objektiv váží 930 gramů a jeho rozměry jsou 84š x 108 d. Dodává se se sluneční clonou a krytkami dopředu a dozadu. Prstenec pro stativ se k němu nedodává. V provedení pro Nikon má clonový prstenec, lze ho tedy použít i na starších kinofilmových zrcadlovkách. Provedení pro Canon prstenec nemá, jelikož i starší kinofilmové Canony podporují elektrické clonění.


Ohnisko 135 bývalo v klasické době kinofilmu oblíbené jako univerzální pro portrét i reportáž. Dnes ho vnímáme spíš pro portrétní fotografii. V kombinaci s malou clonou F2.0 jeho poměrně dlouhé ohnisko vede k malé hloubce ostrosti. Devítilamelová clona zachází s rozostřeným pozadím laskavě a ostrost dovede být až nemilosrdná. Je to bezesporu nástroj pro profesionální použití, už ze dvou limitujících důvodů. Jednak je to ruční ostření, jednak je to cena 46 tisíc. Kombinace jednoho a druhého asi odradí i mohovitějšího amatéra. Je to přesně cílený nástroj.

Jeho hodnota je v podstatě věčná. Historie optické soustavy Sonnar se táhne do roku 1929, kdy dr. Ludwig Bertele navrhl na tu dobu neslýchanou světelností F2.0 a volil název podle Sonne, tedy slunce. Tento Sonnar bude skvělé sklo i v době, až můj Canon EOS 6D bude „piece of junk“ a bude stát v bazaru pět tisíc.

Jak se s ním fotí
Loni v říjnu jsem tu recenzoval prestižní Zeiss Distagon a v podstatě jsem si stěžoval jen na jedinou věc, na strmý chod zaostřovacího mechanismu. Tento objektiv je jiný, přeostření z nekonečna na 2 m vyžaduje otočku o 90 stupňů. Od extrému do extrému je třeba otočit ostřicí prstenec o 268 stupňů. Na kratší vzdálenost samozřejmě je třeba počítat s extrémně malou hloubkou ostrosti při plné světelnosti. Další podmínka je kvalitní matnice. V tomto ohledu jsou na tom lépe přístroje Nikon, jelikož až poslední generace profi a semiprofi zrcadlovek Canonu má matnice srovnatelné s Nikonem. Fotit street s tímto objektivem si moc nedovedu představit… a přece jsem značnou část svého fotografického života prožil s manuálně ostřícími objektivy a nepřipadalo mi to nijak divné a limitující.

Pokud jde o optický výkon, objektiv výrazně vinětuje při F2.0 a slabě vinětuje při F2.8. Pak už vinětace není patrná.


O nějaké chromatické aberaci nemá smysl mluvit, na ukázce je 100% zvětšení, foceno proti jasnému mraku s přexpozicí +2 / 3.


V centru kreslí bezproblémově v celém rozsahu clon, přirozeně že kresba je slabší při nejmenší a největší cloně.


Nahoře je čtveřice v clonové řadě od 2.0 do 5.6, dole od 8.0 do 22.


Udivující jsou výsledky srovnání kresby z kraje. Ve všech případech jde o zvětšení na 100% a na miniaturách vidíte poměr zobrazené plochy k celkovému záběru. Ani v rohu snímku nejsou závažné rozdíly mezi kresbou při minimální a maximální cloně oproti kresbě při optimu, což je vždy 5.6 až 11.


Nahoře je čtveřice v clonové řadě od 2.0 do 5.6, dole od 8.0 do 22., vždy z rohu obrázku.

Shrnutí
Carl Zeiss Apo-Sonnar T* 135/2.0 ZE je špičkový profesionální objektiv, vhodný zejména pro náročnou portrétní fotografii, eventuálně pro jakoukoli fotografii, kde záleží na vysoké kresbě a malé hloubce ostrosti. Cena za něj je vysoká, ovšem hodnota trvalá, i to je dobře mít na paměti při úvahách o akvizice tohoto objektivu.
Zatím se mi nepodařilo sehnat oběť na portrétování, takže jsem vyfotil naši noru a Ljuba (moje žena) vyfotila mě. Až se na moji fotku podíváte, pochopíte, proč se lidi nechtějí nechat tímto nelítostným objektivem fotit.

 

Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Zeiss Apo-Sonnar 135mm f/2,0?