Nezařazené

Canon: velké dilema

Tento článek se týká uživatelů zrcadlovek Canon. Narazil jsem na zajímavý problém, který má (a nemá) jednoduché řešení. Jde o export obrázků z RAW do obrazového formátu….

Přístroje Canon nabízejí uživateli zajímavou funkci zvanou Picture styles. Jsou to předvolené sady parametrů, které ovlivní výslednou barevnost obrázků. Ve výchozím (továrním) nastavení rozdíly mezi jednotlivými “styles” nejsou nijak zásadní. Nicméně, při fotografování můžeme parametry jednotlivých “styles” měnit, zejména tedy můžeme nastavit kontrast a sytost barev. To se může hodit v případě, kdy kupříkladu fotíme krajinu nebo nějaké přírodní motivy a počasí je pošmourné, nedomrlé. Přidáme kontrast a sytost a obrázky jsou pak jak z kalendáře.

Pokud fotíme v JPEGu.

A co když fotíme v RAWu? Pojďme se na to podívat. Zrovna včera bylo takové nedomrlé počasí. U nás na zahrádce jsem pořídil tuhle fotku v “picture style” krajina se sytostí a kontrastem nastavenými na maximum. V náhledu ta fotka vypadá takto:

To je tedy barvotisk jako když vyšije! Zkusme ho teď otevřít v RAW formátu v Photoshopu:

Proboha, kam se poděl ten kontrast, kam se poděla sytost barev? Je z toho šeďák… No, ale pustíme se do práce v Camera Raw Photoshopu, sytost a kontrast přidáme, pracujeme s křivkami, drobátko snímek doostříme a výsledek je skoro takový, jako !”barvotisk” z náhledu:

Nestala se tedy tragédie, nakonec máme sytý výsledek, ale jen se divíme, proč to bylo. Vždyť přece rawový konvertor načítá údaje z EXIF a podle nich nabízí výchozí obrázek. Proč nabídl takovou vyblitinu?

Prostě proto, že v canonském CR2 souboru jsou údaje o picture style nepřístupné cizím konvertorům. Stejnou zkušenost jako s Photoshopem uděláte i v konvertoru dejme tomu Zoneru. Prostě, to hraní s Picture style se neprojeví v RAW, jen v JPEG. Ledaže byste…

A jsme u jádra věci. Ledaže byste použili originál Canon software Digital Photo Profesional. Ten obsahuje i rawový konvertor. Zkusme si tedy onen obrázek otevřít v DPP od Canonu:

A jsme doma, tady máme zase ten křiklavý barvotisk, jak jsme si ho v Picture Style naporoučeli. Plyne z toho poučení, že tento DPP umí číst Picture Styles, umí s nimi zacházet, přímo v něm můžete měnit picture styles, měnit parametry (tedy eventuálně zmírnit tu šílenou sytost) a dokonce, pokud máte kompletní instalaci, můžete si nové picture styles vymyslet. To je výborné.
Teď si tedy zkusme si obrázek v RAW upravit a vygenerovat do obrazového formátu. Tady to máme:

Hm, řeknete si, ono je to prašť jak uhoď. Vždyť jsou ty obrázky stejné. ALe nejsou… Podívejme se na nemilosrdné srovnání detailu ve 200% zvětšení, vlevo Photoshop, vpravo DPP:

Levý obrázek je zřetelně ostřejší, prokreslenější. No a v tom je to dilema. DPP evidentně zachází lépe s barvami v picture styles Canonu. Žádné šoky nás nečekají, pokud pracujeme v Picture Style Standardní. Tím ovšem o dobrodiní Picture Style přijdeme, jako by na foťáku nebylo. Jinde ale očekávejme, že v Photoshopu (a jiných konvertorech) o nastavené parametry přijdeme. Zachováme je v DPP, ale zase počítejme s tím, že kresebný výsledek bude horší, někdy i bohužel dramaticky horší. Viz poslední ukázku. Byla pořízena takřka potmě na ISO 400 Canonem EOS 5D Mark II. Snímek je zde:

Když provedu s tímto RAWem dvojí proceduru, dostanu dva výsledky. Srovnání – vlevo DPP, vpravo PS. Kresba je jednoznačně na straně PS, barevnost jednoznačně na straně DPP. Hýml, proč všechno nemůže být dokonalé!

Na tento článek přišly ohlasy a je i technicky doplněn, viz zde.

Tento článek se týká uživatelů zrcadlovek Canon. Narazil jsem na zajímavý problém, který má (a nemá) jednoduché řešení. Jde o export obrázků z RAW do obrazového formátu….

Přístroje Canon nabízejí uživateli zajímavou funkci zvanou Picture styles. Jsou to předvolené sady parametrů, které ovlivní výslednou barevnost obrázků. Ve výchozím (továrním) nastavení rozdíly mezi jednotlivými “styles” nejsou nijak zásadní. Nicméně, při fotografování můžeme parametry jednotlivých “styles” měnit, zejména tedy můžeme nastavit kontrast a sytost barev. To se může hodit v případě, kdy kupříkladu fotíme krajinu nebo nějaké přírodní motivy a počasí je pošmourné, nedomrlé. Přidáme kontrast a sytost a obrázky jsou pak jak z kalendáře.

Pokud fotíme v JPEGu.

A co když fotíme v RAWu? Pojďme se na to podívat. Zrovna včera bylo takové nedomrlé počasí. U nás na zahrádce jsem pořídil tuhle fotku v “picture style” krajina se sytostí a kontrastem nastavenými na maximum. V náhledu ta fotka vypadá takto:

To je tedy barvotisk jako když vyšije! Zkusme ho teď otevřít v RAW formátu v Photoshopu:

Proboha, kam se poděl ten kontrast, kam se poděla sytost barev? Je z toho šeďák… No, ale pustíme se do práce v Camera Raw Photoshopu, sytost a kontrast přidáme, pracujeme s křivkami, drobátko snímek doostříme a výsledek je skoro takový, jako !”barvotisk” z náhledu:

Nestala se tedy tragédie, nakonec máme sytý výsledek, ale jen se divíme, proč to bylo. Vždyť přece rawový konvertor načítá údaje z EXIF a podle nich nabízí výchozí obrázek. Proč nabídl takovou vyblitinu?

Prostě proto, že v canonském CR2 souboru jsou údaje o picture style nepřístupné cizím konvertorům. Stejnou zkušenost jako s Photoshopem uděláte i v konvertoru dejme tomu Zoneru. Prostě, to hraní s Picture style se neprojeví v RAW, jen v JPEG. Ledaže byste…

A jsme u jádra věci. Ledaže byste použili originál Canon software Digital Photo Profesional. Ten obsahuje i rawový konvertor. Zkusme si tedy onen obrázek otevřít v DPP od Canonu:

A jsme doma, tady máme zase ten křiklavý barvotisk, jak jsme si ho v Picture Style naporoučeli. Plyne z toho poučení, že tento DPP umí číst Picture Styles, umí s nimi zacházet, přímo v něm můžete měnit picture styles, měnit parametry (tedy eventuálně zmírnit tu šílenou sytost) a dokonce, pokud máte kompletní instalaci, můžete si nové picture styles vymyslet. To je výborné.
Teď si tedy zkusme si obrázek v RAW upravit a vygenerovat do obrazového formátu. Tady to máme:

Hm, řeknete si, ono je to prašť jak uhoď. Vždyť jsou ty obrázky stejné. ALe nejsou… Podívejme se na nemilosrdné srovnání detailu ve 200% zvětšení, vlevo Photoshop, vpravo DPP:

Levý obrázek je zřetelně ostřejší, prokreslenější. No a v tom je to dilema. DPP evidentně zachází lépe s barvami v picture styles Canonu. Žádné šoky nás nečekají, pokud pracujeme v Picture Style Standardní. Tím ovšem o dobrodiní Picture Style přijdeme, jako by na foťáku nebylo. Jinde ale očekávejme, že v Photoshopu (a jiných konvertorech) o nastavené parametry přijdeme. Zachováme je v DPP, ale zase počítejme s tím, že kresebný výsledek bude horší, někdy i bohužel dramaticky horší. Viz poslední ukázku. Byla pořízena takřka potmě na ISO 400 Canonem EOS 5D Mark II. Snímek je zde:

Když provedu s tímto RAWem dvojí proceduru, dostanu dva výsledky. Srovnání – vlevo DPP, vpravo PS. Kresba je jednoznačně na straně PS, barevnost jednoznačně na straně DPP. Hýml, proč všechno nemůže být dokonalé!

Na tento článek přišly ohlasy a je i technicky doplněn, viz zde.