Canon PowerShot A550 (recenze)

„Áčková“ řada znamená u Canonu solidního tahouna, jednoduchý výkonný přístroj za příznivou cenu. Cenově se pohybuje v oblasti 5 tisíc korun a poměr ceny a výkonu je velmi příznivý.

Není to žádný krasavec „stylového“ typu, jak se dnes hezky říká, Je poněkud velký a bachratý, provedený v plastu stříbrné barvy. Displej má na dnešní poměry vcelku malý (dvoupalcový), zato je vybaven průhledovým hledáčkem. Je sedmimegový a má čtyřnásobný nestabilizovaný optický zoom, citlivost nastavitelnou v rozsahu 80 až 800 ISO. Expozice je jen automatická (čisté AUTO a Program, tedy automatika s nastavitelnými korekcemi). Zápis na kartu SD, SDHC, MMC a napájení ze dvou tužkovek formátu AA. V žádném z těchto parametrů „nerve nebesa“, nicméně v úhrnu nabízí velmi solidní standard. Výhradu lze snad mít k plastovému šroubu velmi excentricky umístěnému – použití ministativu je vyloučené. Zato můžete otevřít prostor pro baterky a kartu i na aparátu nasazeném na stativu.

Ovládání a menu Jeho ovládání je prověřeno dlouhým vývojem této řady. Na horní stěně je zapuštěné tlačítko ON/OFF pro zapínání/vypínání, dále pak spoušť s ovládáním zoomu a konečně i kruhový volič funkcí: automat, program (je označen písmenem M jako „manuál“, ale ručně nastavovat clonu a čas nelze), dále pak video, SCN znamená „scénické režimy“ a běžné scénické režimy, jako je portrét, krajina, noční momentka, „děti a zvířata“ (mimořádně vhodné spojení) a interiér. Ve scénách pak jsou připraveny předvolby noční scéna, listí (vyšší barevnost),sníh, pláž a ohňostroj. Na zadní stěně je tlačítko na přepínání režimu prohlížení / focení, vedle něho tlačítko pro přímý tisk. Pod tím je čtyřcestný volič, která má na své pozice přiřazeny funkce: volba ISO, blesk, sériové focení/samospoušť a makro. Jeho středovým tlačítkem se dostaneme do funkčního menu, v němž je nabídka nejčastějších funkcí:

Základní parametry
Rozlišení 7,1 Mpx
Objektiv 35-140 mm ekv
LCD 2 palce
citlivost 80-800 ISO
rozsah časů 15 sec-1/2000
světelnost F2.6 – 5.5
napájení 2 AA
karta SD formát
rozměry 91,2 x 64,0 x 43,1 mm
váha 160 g
orientační cena cca 6000 Kč

expoziční kompenzace, nastavení bílé, fotografické efekty (Mé barvy Vypnuto, Živé barvy, Neutrální barvy, Sépie, Černobíle, Vlastní barva – zde je možno následným stisknutím tlačítka MENU volit kontrast, doostření a sytost barev), dále systém měření světla (poměrové, plošné se zdůrazněným středem a bodové), kvalita obrazu a velikost až po 640×480. Rozměr 1600×1200 je zde obsažen dvakrát, jednak pod označením M3 jednak jako „pohlednice“, čímž se chce naznačit, že tento rozměr plně postačuje k pořízení snímků pohlednicového formátu. Dole je pak tlačítko DISP, jímž se zapíná displej a přepíná mezi režimy s údaji a bez údajů. Vedle něho je MENU.

Menu nabízí jemnější vychytávky. Zde doporučuji zapnout „blesk do pomalého času“ a naopak vypnout „červené oči“ – to je to protivné blýskání s předbleskem. Velmi užitečná je volba samospouště. Lze volit mezi 10 a 2 sec, ale také ji lze naprogramovat podle potřeby, jak dlouhá má být prodleva a kolik snímků chceme dělat se samospouští – třebas jen jeden. Toto ocení ten (na př. já), kdo někdy zapomněl nechat nastavenou samospoušť a pak se vztekal, že „to nefotí“. Zde se také zapíná / vypíná zobrazení mřížky na displeji, užitečná pomůcka pro udržení vodorovné linie. V sekci setup se zapíná úspora energie, nastavuje datum, nastavuje se – to je důležité – systém pojmenovávání snímků, je dobře nastavit souvislé, druhá varianta počítá pokaždé znovu od jedničky. Zde lze vytvořit novou složku na kartě, nastavuje se tu i „jednací jazyk“ – čeština je u Canonu už dlouho samozřejmostí, přinejmenším v kompaktech.

Vlevo automaticky nastavená bílá při žárovkovém osvětlení, vpravo předvolba „žárovka“

Přístroj startuje za 1,2 sec, to je velmi dobrý výkon. S namáčknutím má spoušť zpoždění 0,1 sec, bez namáčknutí 0,4 sec, opět – zaslouží si pochvalu. Zcela vynikající je automatické nastavení bílé, v žárovkovém osvětlení jde obrázek jen trochu do červena – naopak, jakmile se nastaví na žárovku, obrázek je pak sice barevně neutrální, ale působí jaksi méně přirozeně. Šum je držen ve velmi rozumné míře i v citlivosti 800 ISO. V nabídce je ještě položka Hi, což je High,tedy vysoké ISO, ve skutečnosti je to 400. Ve scénickém režimu interiér mi automatika jen jednou šla na 320, jinak se držela hranice 250. V „noční scéně“ visí na 80 ISO, v noční momentce jde na 250. Rozhodně se vyplatí naučit se pracovat v režimu M (programová automatika) a nastavoval ISO ručně, je to velmi snadné, když je přiřazeno ke čtyřcestnému voliči. Ke scénickým režimům dodejme jen to, že v tomto režimu lze manipulovat s bleskem a expoziční kompenzací, nikoli však s nastavením bílé, což je obvyklé a vždycky to nesu s nelibostí.

Optické vlastnosti jsou velmi dobré, soudková vada je v mezích normálu a fialové kontury zřejmě už patří definitivně minulosti.
Snad jedinou kritickou poznámku bych měl k fotografování v makrorežimu, kde je třeba vypnout „inteligentní autofokus“ a nahradit ho normálním středovým měřením – jinak si aparát dělá co chce. Nevím, proč se ostření nepřepne soplu se zapnutím makrorežimu, zrcadlovky Canon například právě toto dělají.

Vlevo nahoře 200 ISO, vpravo nahoře 400 ISO, zde vlevo šum při 800 ISO; je to výřez 1:1 z plného formátu. Na obraze je patrná „noise reduction“, tedy softwarové omezování šumu. Celkové vyznění obrazu je však dobré, viz dole v ukázkách.

Canon A550 je solidní kompakt nižší třídy, velmi dobře použitelný pro běžné rodinné fotografování. Má výbornou automatiku a snáší i horší světelné podmínky. Je určen spíš na práci než na parádu a má velmi dobrý poměr ceny a výkonu.

Dobrý poměr cena/výkon
Kvalita obrazu
Nízká hladina šumu