Canon obdělává tuto svoji řadu střední třídy trpělivě a systematicky, je to jedenáct let, kdy jsem byl v Keňi s dvacítkou! Tato řada stojí mezi trojcifernou řadou (momentálně aktuální je 750D) a jednocifernou (7D Mk II) a v jistém smyslu prezentuje ideální kombinaci ceny a výkonu. Nejnovější přírůstek není v tomto smyslu výjimkou.
Canon obdělává tuto svoji řadu střední třídy trpělivě a systematicky, je to jedenáct let, kdy jsem byl v Keňi s dvacítkou! Tato řada stojí mezi trojcifernou řadou (momentálně aktuální je 750D) a jednocifernou (7D Mk II) a v jistém smyslu prezentuje ideální kombinaci ceny a výkonu. Nejnovější přírůstek není v tomto smyslu výjimkou.
Jaký je a komu je určen
Prestižní webový portál Dpreview udělil zlatou pečeť modelu 70D (moje recenze je zde), kdežto 80D „jen“ stříbrnou – ale v bodování o bod víc. Inu, recenzování, to je ruční práce… Jaký tedy je? V kompozitovém a hliníkovém těle utěsněném proti prachu a vlhkosti je nový hybridní snímač s 24 miliony pixelů. Má rozměry APS-C (22,5×15 mm) a je podporován procesorem Digic 6. Barevné filtry jsou tradiční, Bayerova maska červená – zelená a modrá (RGB). Citlivost je volitelná mezi 100 až 16000, lze rozšířit na 25600.
![](/obrdg2016/fotaky/canon_80d/canon_80d_a.jpg)
Pozměněn je autofokus. Modul pro fázovou detekci umístěný ve dně těla pod zrcátkem má 45 křížových bodů, přičemž ty uprostřed jsou schopné zpracovat světlo o intenzitě (řekl bych spíš ne-intenzitě) -3 EV (tma jak v pytli). Díky hybridnímu snímači (jsou v něm fotodiody schopné detekovat fázový posun) je ostření velmi rychlé i v režimu přímého náhledu (obraz vidíme na displeji – pak fotíme jako kompaktem), zvláště pak ve spolupráci s STM objektivy. Ostatně i ten nabízený 15-55 je vybaven krokovým STM motorem, takže tento parametr splňuje. Kit stojí 33300 Kč. Do řady STM patří i nový univerzální objektiv 18-135/3.5-5.6, kit potom stojí 42500 Kč. Ten objektiv jsem zatím neměl v ruce. On ale stojí samotný 13500 Kč, takže by mi připadala výhodnější kombinace té základní sady plus 70-200/4.0 se zpětnou slevou 15300. To pak je prvotřídní objektiv řady L a je to jaksi o něčem jiném a cenový rozdíl není tak velký, kdežto kvalitativní skokový (troufnu si tvrdit, ačkoli ten 18-135 znám jen zprostředkovaně).
Zpátky k aparátu. Má vyklápěcí a přetáčecí displej, dotykový, třípalcový Clear View II TFT color LCD, obraz je velmi slušně vidět i na sluníčku. Hledáček je hranolový, už se stoprocentním pokrytím, velmi dobře čitelný. Rozsah časů je 30 sec až 1/8000, přístroj má vyskakovací blesk, jím je možno řídit i podřízený externí blesk, jím je možno řídit externí blesky – až 4 skupiny. Sériové focení má velmi pěknou frekvenci 7 fps. Video je HD 1920, přístroj má konektory pro mikrofon a sluchátka, to je pro video principiálně důležitá věc! Dále je tu vestavěná wi-fi a lze tudíž komunikovat se smartfonem přes Canon Connect.
Měří 139 x 105 x 79 mm a váží 730 g. Baterku má osvědčenou LP-E6N, užívanou i v 7D a novějších 5D s vysokou výdrží až 1000 snímků. Lze ovšem doplnit i battery gripem.
Než se podíváme, jak se chová, uvažujme jako bychom byli v krámě. O třídu níž stojí 760 D za 18 tisíc po zpětné slevě, výš je 7D Mk II za 40 tisíc. Kdybych v tom krámě stál, asi bych pokukoval spíš po té 760D, která je výtečná a ten cenový rozdíl je zásadní, přičemž výkonnostní odstup je mnohem méně výrazný.
Ovládání a menu
Přístroj se zapíná páčkou vlevo nahoře pod kruhovým voličem režimů. K výhodám řešení Canon patří i to, že sem doleva od hledáčku musíme jít kvůli zapnoutí a kvůli kruhovému voliči. Ten nabízí automatické, semiautomatické a ruční ovládání, Bulb (dlouhá výdrž expozice), a dvě pozice na uživatelské nastavení. Dále tu najdeme kreativní filtry (ikonka dvou koleček v sobě), i to je novinka, scénické režimy a CA kreativní automatiku. V podstatě je o automat s možností ručních zásahů. Volič má aretační tlačítko uprostřed.
![](/obrdg2016/fotaky/canon_80d/canon_80d_b.jpg)
Na druhé straně od kapličky s hranolovým hledáčkem je stavový displej a před ním je tlačítko pro volbu režimu autofokusu, režimu pohonu (jednotlivé obrázky, série, samospoušť) a ISO, dále je tu volba režimu měření. Kousek dál je roller a tlačítko pro volbu režimu autofokusu – jeden bod nebo zóny. Tlačítka pro ISO je nedaleko spouště, to je výhodné, v praxi se ISO často mění jaksi za pochodu, s hledáčkem u oka, a ke změně není nutné přístroj odkládat. Pokud jde o režim autofokusu, ovládání je teď velmi vylepšeno, je mnohem více intuitivní i než na vyšších modelech.
![](/obrdg2016/fotaky/canon_80d/canon_80d_c.jpg)
Vzadu pod horní hranou je trojice tlačítek – aktivace ostření, pak hvězdička – tu je možno nadefinovat na „reportérské ostření“: nastavíme na průběžné ostření a přes Quick menu na displeji (lze i v uživatelském menu) nastavíme volbu ostření na hvězdičku a odpojíme ostření od spouště – je to tam názorně graficky znázorněno, veškerá osobní nastavení, nejen toto, se snadno realizují. Třetí tlačítko se týká autofokusu, má v podstatě stejnou funkci, jako ono tlačítko u spouště. Po stisknutí jednoho či druhého můžeme volit umístění ostřicího bodu.
Na zadní stěně pak vlevo nalezneme tlačítko Menu a Info. Význam prvního je jasný, druhé tlačítko u Canonu tradičně přepíná mezi režimy obrazovky. Vpravo od hledáčku je tlačítko pro aktivaci živého náhledu (focení na displej), eventuálně snímání videa. Pod ním je důležité Q tlačítko, aktivující stavový displej na velkém displeji. Zde nastavíme velmi rychle a jednoduše i některá pokročilejší nastavení, jako je například wi-fi. Pak už je jen tlačítko pro prohlížení a čtyřcestný (ve skutečnosti osmicestný, při posouvání ostřicího bodu lze postupovat i po úhlopříčkách) volič se zadním rollerem, který primárně, jak je tradičně canonským zvykem, ovládá korekci expozice. Lze ho uzamknout proti nežádoucímu posunu.
Na boku najdeme tlačítko pro aktivaci blesku a na druhé straně tradiční tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti.
Menu má 4 oddíly plus „hvězdičku“, zde mohou být nejčastěji navštěvované funkce. Fotomenu má 6 obrazovek, za zmínku možná stojí 3. obr. Priorita vysokých jasů, to je celkem užitečné zapnout, zmírňuje to nebezpečí přepalů. Zde se dá aktivovat HDR (je ale obsaženo v Efektech). Na 5. obr. se ovládá dotyková expozice.
Menu prohlížení má na 1.obr. nastavení mazání na přeskáčku a na 2. obr. hodnocení, i to je užitečná funkce. Setup neskrývá žádné záhady, uživatelům dělá někdy potíž čtvrtý oddíl C.Fn, tedy uživatelské funkce. K němu je dobře si vzít k ruce manuál. V dodávce je tištěný, český, velmi dobře sestavený.
První co doporučuji po nastavení češtiny do menu a nastavení data a času je zákaz focení bez karty – Canony to v továrním nastavení mají povoleno. Je to v první obrazovce fotomenu Uvolnit závěrku bez karty, nastavte Zakázat. Dobu prohlídky nastavuji na Přidržet, defaultně je do 2 sec, to je málo. Korekce odchylky objektivu má zakázanou korekci barevné odchylky. K velkým vychytávkám patří řízení externího blesku vestavěným bleskem přístroje. To se nastavuje v oddílu Ovládání blesku – Nastav. vestav. blesku, kde nastavte Vestavěný blesk – vlast, bezdrát a pak ve Funkce bezdrát volíte, zda mají blýskat oba, tedy externí i vestavěný a to buď oba stejně (třetí volba) nebo každý jinou silou (první volba), nebo jenom externí blesk, střední pozice. Více uživatelů ale využije třetí položku první obrazovky fotomenu a zapne si vodováhu do hledáčku – kde kdo z nás má pravou nebo levou úchylku a drží přístroj křivě, toto je pomůcka, jak tomu čelit. Ještě je dobré vědět, že ve čtvrté obrazovce setupu je položka umožňující návrat do továrního nastavení – je tady dost položek, které lze nastavit s neblahými důsledky a tento reset je dobré východisko z nouze.
Jak se s ním fotí
Posledně jsem tu velebil u modelu 70D rychlost – to byl výrazný pokrok oproti modelu 60D. Ta samozřejmě zůstala, spíš se zvětšila. Podivuhodný je dynamický rozsah, tedy schopnost kresby ve stínech a jasech. Toto je zobrazení přepalů a slitých stínů na vysoce kontrastní předloze (v ukázkách obr. č. 1)
![](/obrdg2016/fotaky/canon_80d/canon_80d_dr.jpg)
Slité stíny nejsou žádné, nepatrné přepaly jsou na světle šedé dlažbě osvětlené bočním sluncem. Z hlediska kvality obrazu mi právě tato vlastnost připadá dominantní, a přitom je to vlastnost krajně důležitá. Proto půoužíváme funkci Korekce expozice, abychom se vyvarovali přepalům (posunem do mínusu), proto radím fotit v RAW, aby bylo možno projasnit stíny a ztlumit jasy s minimální ztrátou kresby a barev. Toto není zde třeba, tím spíš, když si v menu nastavíme Prioritu vysokých jasů, jak jsem nabádal výše. Pravda, rozdíl není nijak zdrcující, ale viditelný je, na ukázce vlevo bez priority, vpravo s prioritou:
![](/obrdg2016/fotaky/canon_80d/canon_80d_priorita.jpg)
zde jsou původní snímky, bez priority:
![](/obrdg2016/fotaky/canon_80d/canon_80d_19m.jpg)
a s prioritou.
![](/obrdg2016/fotaky/canon_80d/canon_80d_20m.jpg)
Pokud máme zapnutou prioritu, nelze nastavit Projasnění stínů, to je jiná funkce, snadno dosažitelná přes Q- menu. Jenom připomenu, že to co teď popisuju není žádná novinka, je to odvěká vlastnost zrcadlovek Canon. Tento model ale kreslí ve stínech tak dobře, že se rozdíl zapnutí a vypnutí funkce nedaří snadno demonstrovat, jen při velkém zvětšení vidíme jakýsi rozdíl, vlevo vypnuto, vpravo zapnuto:
Kreativní filtry známe spíš z kompaktů než zrcadlovek a také zde musíme přejít do živého náhledu. Filtr pak volíme tlačítkem Q. Je to pro zrcadlovku značně nestandardní postup, ale funguje to. Bohužel nelze tuto funkci použít v režimu RAW nebo RAW + JPEG, jakkoli je to u konkurence běžné. Pak totiž máme JPEG s efektem, ale zachováme si původní obrazovou informaci v RAW a máme tudíž k disposici klasický obrázek. Tohle je snad jediná námitka, kterou bych mohl vyjádřit.
Shrnutí
Canon EOS 80D je vyzrálý model zrcadlovky střední třídy, od modelu bezprostředně níže se liší především robustností a utěsněním proti nepohodě a vyšší svižností. Cenově je posazena velmi rozumně a je schopna výkonů naprosto na úrovni soudobé fotografické techniky. Svým výkonem si zaslouží bedlivý výběr optiky, zůstal bych u jednoduchého setového 18-55 a pak volil širokoúhlé sklo a teleobjektiv ze široké nabídky jež je na trhu k disposici.
Ukázky:
Pořízeno objektivy 10-22 a 17-40. 1 a 14 jsou ukázky vysokého rozsahu jasů, 17 protisvětlo, 18 filtr „hrubé zrno“.
1 |
![]() |
2 |
![]() |
3 |
![]() |
4 |
![]() |
5 |
![]() |
6 |
![]() |
7 |
![]() |
8 |
![]() |
9 |
![]() |
10 |
![]() |
11 |
![]() |
12 |
![]() |
13 |
![]() |
14 |
![]() |
15 |
![]() |
16 |
![]() |
17 |
![]() |
18 |
![]() |
Zjistěte aktuální cenu, dostupnost a také podrobné parametry digitálního fotoaparátu Canon EOS 80D.