Nezařazené

Canon EOS 6D Mk II versus 5D Mk III

Canona pět déčko marka trojku používám od roku 2012, je to tedy už hodně naběhaný veterán. Jak si vedle něho bude počínat nový Canon 6D Mk II? V praxi jsem ho zkoušel na fototripu ve Skotsku na ostrově Skye. Jak si ale povede ve srovnatelných podmínkách co do dynamického rozsahu a šumu při vysokém ISO? To mě zajímalo především, protože DR a šum jsou významné prvky ovlivňující kvalitu obrazu. Fotil jsem tedy do JPEG bez korekcí, fotky jsou jak vypadly z fotoaparátu. Nejdříve tedy dynamický rozsah.

Canona pět déčko marka trojku používám od roku 2012, je to tedy už hodně naběhaný veterán. Jak si vedle něho bude počínat nový Canon 6D Mk II? V praxi jsem ho zkoušel na fototripu ve Skotsku na ostrově Skye. Jak si ale povede ve srovnatelných podmínkách co do dynamického rozsahu a šumu při vysokém ISO? To mě zajímalo především, protože DR a šum jsou významné prvky ovlivňující kvalitu obrazu. Fotil jsem tedy do JPEG bez korekcí, fotky jsou jak vypadly z fotoaparátu. Nejdříve tedy dynamický rozsah.

U křišťálové studánky
Dynamický rozsah zkouším na našem tsukubai, japan-style umyvadýlku při vstupu do zahrady. Je silně zastíněný a dopadá na něj úzkou škvírou prudké sluneční světlo. První nástřel tedy dopadl takto:



Oba obrázky působí v podstatě stejným dojmem. Když si v Zoneru ZPS zobrazím přepaly, vyjde mi to také v podstatě nastejno.



Proč ta starost? Prostě proto, že 6D Mk II má menší fotodiody na čipu než 5D Mk III a tudíž by na tom měl být hůř jak co do DR, tak do – jak později uvidíme – šumu. První pokusy tedy nesvědčí o tom, že by navýšení počtu pixelů vedlo k fatálnímu snížení dynamického rozsahu – schopnosti vykreslovat detaily ve vysokých jasech i v hlubokých stínech. V jasech je na tom 6D Mk II v podstatě stejně, má trochu slité stíny dole – to jsou ty tyrkysové plošky.

Případ bílého psa
Na obou přístrojích nastavena v manuálním režimu stejná expozice – 125/8.0 při 100 ISO a ohnisku 35 mm. Přístroj 5D exponoval výrazně níže, přepaly na bílé srsti jsou menší (vpravo):



Podíváme se na histogramy. Pět déčko je zde tónově bohatší v oblasti vysokých jasů (ten komín přepalu je širší a také ve středních hodnotách je variabilnější.



Při pohledu na oba obrázky vidíme, že snímek z 5D Mk III je tmavší – při stejné expozici je tónově posazený k tmavší straně. To je ovšem jen potvrzení staré zkušenosti, že není iso jako iso a že expozimetry měří různě. Nuže, zkusme to do třetice. Tentokrát jsem oba přístroje nastavil na zcela automatický režim (zelený foťáček) a zase fotil bílého psa na sluníčku. Opět je šestka vlevo, pětka vpravo. Vidíme, že oba přístroje si poradily s bílým psem výborně, šestka má maličké přepaly celkové i v modré složce, pětka žádný, ve stínech (tyrkysová barva) jsou na tom stejně.



Rezultát: když budeme hnidopíchat, bude na tom šestka možná krapet hůř, ale v praxi bude podávat výkon naprosto na úrovni soudobého vývoje, tím spíš, když budeme fotit do RAW, kde získáme – pokud jde o bohatství tónů – mnohem větší šíři než v komprimovaném JPEG.

Zkoumáme ISO a šum
Už na fototripu jsem při focení často riskoval vyšší ISO, věren zásadě, že je lepší vyšší ISO a eventuální šum než neostrý rozhýbaný obrázek důsledkem delšího času. Tady jsem to srovnal ve stejných podmínkách. Podívejme se, jak si vede v různých hodnotách Canon 5D Mk III, tedy starší model:



Jiný výřez ze stejného obrázku:



Stejný výřez, avšak z nového Canonu 6D Mk II:



Podívejme se na jinou stranu.



Obecná zkušenost je asi taková, že do 1600 ISO není na plnoformátu co řešit. Srovnejme tedy ISO 3200 a ISO 6400 u obou přístrojů, nahoře je nováček, dole veterán (tedy šestka nahoře a pětka dole):



Šum v podobě nějakých flíčků a krupiček nespatříme (foceno do JPG, odšumění nastaveno na výchozí hodnotu). Při vyšších a vysokých hodnotách se rozmývá kresba. Rozdíly dramatické nejsou, pětka je možná o poznání ostřejší, ovšem může to být i tím, že má menší rozlišení.

Shrnutí:
Aktuální rozdíl v ceně modelů Canon 6D Mk II a Canon 5D MK III činí 57 ku 69 tisícům, tedy pětka je o 12 tisíc dražší. I nad srovnáním DR a ISO docházím ke stejnému závěru, jako po fototripu s šest déčkem v ruce: obrazově je levnější novinka vyrovnaná, když se nechci odvážit říci, že totožná. Výklopný dotykový displej by pro mne byl zásadní benefit a jistě by vyvážil omezení v podobě absence joysticku a užšího pole zaostřovacích bodů klasického AF systému. Staré 6D je ve výprodeji za 40 tisíc, i to je zajímavá alternativa. Ale ta není předmětem našeho dnešního zkoumání.

Fotky ke stažení v plném formátu:

 

Fotky z Canonu 6D Mk II – dynamický rozsah a ISO 3200 a 6400
Fotky z Canonu 5D Mk III – dynamický rozsah a ISO 3200 a 6400