Nezařazené

Canon EOS 1DX Mk II – první setkání

Novou verzi své profi full frame zrcadlovky představil Canon letos v únoru. K testu jsem ho dostal v pátek a v sobotu jsem odjel s přáteli fotit čápy do čapího městečka Rustu v Rakousku, nedaleko maďarské hranice. Připomenu, že nový model vychází vstříc i natáčení videa 20megovým plnoformátovým (24 x 36 mm) snímačem Dual-Pixel CMOS. Záznam je zprocesovaný Dual DIGIC 6+. Výpočetní výkon umožnil i dokonalejší korekci eventuálních optických vad použitého objektivu. Frekvence série je 14 fps, to je zřejmě u zrcadlovky, najmě pak s velkým zrcátkem fyzikální limit. V Live View (se zvednutým zrcátkem) pak frekvence stoupne na 16 fps. Mechanismus zrcátka byl přepracován, je počítán na 400 tisíc oken. Přístroj z hořčíkové slitiny, plně utěsněný proti prachu a vlhkosti, je vybaven rychlým slotem CFast 2.0, který komunikuje s kartami CFast 2.0 Já ale používal běžné karty Compact Flash. Rozsah ISO zůstává na 100 – 51200 s možností rozšířit na 409000. Počet ostřicích bodů zůstává na 61 s včetně 43 křížových. Zaostřovací systém je přepracovaný a kryje o 24% širší plochu než ten původní. Body kolem středové oblasti zvládají zpracovat světlo až při -3EV , respektive při cloně F8.0. Snímač obsahuje fotodiody pro analýzu fázového posunu (Dual Pixel AF), jde tedy o první plnoformátový hybridní snímač. 

V praxi
Městečko Rust je známé tím, že na každém druhém komínu (když trochu přeháním) tam mají čapí hnízdo, letos jich tam prý je patnáct. Měl jsem tam možnost okusit objektiv 100-400 druhé generace (viz můj článek zde), jakož i konvertory 1,4x a 2x nejnovější, třetí generace. První dojmy: jasný, dobře čitelný hledáček, ostřicí body jsou zvýrazněny červeně (s ostřicími body nevrle zápasím na svém 5D Mk III, kde se červeně rozsvítí jen na zlomek vteřiny při velmi špatném světle, takže mnohdy fakt, nevím, na co se ostří). Ostření je bleskové i při nižších světelných hladinách. Průběžný autofokus – mají tam pro děti lanovku, dívenka tedy jela přímo na mě, kropil jsem ji frekvencí 14 oken za vteřinu a opravdu to tak je, za vteřinu jich je 14 a ostré jsou všechny.


Další důležitý parametr je dynamický rozsah. Tento obrázek jsem pořídil už po návratu, před bouřkou u nás za humny, bez korekce expozice v JPEG. Jasy přepálené nejsou, ve stínech jsou slitiny.


Ovšem z Rustu pochází tato fotka. Tu jsem fotil v RAW a vyvolal bez dalších úprav v Camera RAW Je při 8000 ISO v temné místnosti s rozsvícenou žárovkou. Myslím, že to svědčí o hodně dobré schopnosti vykreslit světla i stíny.


Z čapí série uvedu tuhle fotku, ta je při 1000 ISO.


Zde je to foceno na ohnisko 400 mm prodloužené 1,4x konvertorem.


Pokud jde o vysoké ISO, tahle fotka je při 25600 ve zbytkovém denním osvětlení.


Už první setkání mi potvrzuje, že Canon zde drží vysoký standard reportážního fotoaparátu. Obrovská rychlost jak ostření, tak sériového focení, velký dynamický rozsah a výtečné zpracování vysoké citlivosti – to vychází vstříc požadavkům, které jsou při reportážní fotografii obvyklé.