Nezařazené

Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM

Objektiv Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM je určený pro širokoúhlé focení na zrcadlovkách Canon s malým čipem- to je význam onoho EF-S. Na full frame přístroje nejde ani nasadit. Jeho rozsah odpovídá klasickému 16-35 mm kinofilmového zobrazení.

Objektiv Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM je určený pro širokoúhlé focení na zrcadlovkách Canon s malým čipem- to je význam onoho EF-S. Na full frame přístroje nejde ani nasadit. Jeho rozsah odpovídá klasickému 16-35 mm kinofilmového zobrazení.

Jaký je a komu je určen
Má rozsah clon od F3.5-4.5 do FF 22, prodlužovací faktor je 1,6 x, takže opravdu jeho ohnisko odpovídá 16-35. Má 13 členů v deseti skupinách, tři jsou asférické, jeden je z nízkorozptylového skla. Má sonický kroužkový motor, umožňuje ruční doostřování. Je bez stabilizace (podotýkám, že to Nepokládám za Nevýhodu). Je dlouhý 90 mm a průměr filtru má 77 mm, váží 385 g.


Je to hodně širokoúhlý objektiv. Doména je tedy krajina, architektura, živá fotografie. Je to ale dobrý sluha, leč zlý pán. Při nejkratším ohnisku hodně zkresluje – v hledáčku to tak vidět, není, ale pak ve zvětšení na obrazovce nebo v tisku zejména lidi dopadají všelijak, mají velké hlavy, malé nožičky. Na živou fotku je tedy dobře používat delší konec, těch 22 mm (=35 mm) a do šířky jít opravdu jen „když chci vykřiknout“, jak říkal Cartier-Bresson.
Objektiv teď je zlevněný na 15 tisíc, to je velice slušná cena pro USM optiku!

Jak se s ním fotí
Má dva prstence, širším vzdálenějším se zoomuje, přechod je asi 80 stupňů – zoomování jde plynule, bez zádrhelů. Ostří se tenčím prstencem u těla přístroje, vzdálenost jde odečítat na stupnici. Úplně dole je přepínání z automatického na ruční ostření.
K objektivu se dodává sluneční clona EW83E, bohužel není v balení, musí se dokoupit a stojí tisícovku.
Soudková vada se projevuje jen mírně, v rozumných mezích. Ostatně soudím, že ten reklamní slogan „hodí se na architekturu“je trochu mimo, protože u tak krátkého ohniska se svislice tak sbíhají, že se o objektivním zachycení nějaké stavby nedá mluvit.


V rozumné míře je i vinětace jak na kratším (nahoře), tak na delším ohnisku, obě ukázky při plné světelnosti:





Aberace se projevuje v rohových oblastech dosti zřetelně. O důvod víc, proč fotit v RAW a tento nepříjemný jev likvidovat:


Kresba je dost vyrovnaná v celém rozsahu clon, při plné světelnosti je sice slabší, ale použitelná. Kresba vrcholí někde mezi F8.0-11, při F16 kvůli difrakci (ohybu světla) vadne a ta clona F22 je značně problematická, obecně, nejen na tomto objektivu. Použito tělo Canon 7D, výřez 100%, na proklik celý obrázek.

Ostří velmi rychle a tiše, dá se tedy použít i při živé fotografii.

Shrnutí:
Objektiv Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM je svižný, dobře kreslící širokoúhlý objektiv pro zrcadlovky Canon s čipem formátu APS-C. Jeho cena klesla na 15 tisíc z původních sedmadvaceti. Jeho hlavním konkurentem, ne-li rivalem, ale bude objektiv Canon 10-18 za sedm tisíc, recenzoval jsem ho zde . Ten stojí sedm tisíc, míň jak polovic, a zpívá přinejmenším stejnou píseň. Tento je robustnější a patrně toho víc vydrží, navíc je USM, kdežto ten za sedmičku má ostření STM, krokové. Ale námět k přemýšlení tu je.