Nezařazené

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

Canon vyšel vstříc majitelům svých levnějších zrcadlovek a nabídl vynikající hodně širokoúhlý objektiv za hodně slušnou cenu. Přirozeně že ho nelze použít na full frame (viz písmeno S v názvu), ale je stabilizovaný a odpovídá rozsahu 16-28 objektivu pro kinofilm.

Canon vyšel vstříc majitelům svých levnějších zrcadlovek a nabídl vynikající hodně širokoúhlý objektiv za hodně slušnou cenu. Přirozeně že ho nelze použít na full frame (viz písmeno S v názvu), ale je stabilizovaný a odpovídá rozsahu 16-28 objektivu pro kinofilm.

Jaký je a komu je určen
Objektiv je plastový, včetně bajonetu. Objektiv je to lehounký a hlavně na svůj výkon levný, pořídíte ho za cca 7 tisíc (červenec 2014). Je vybaven sedmilamelovou clonou, stabilizací a hlavně STM motorem, který je velmi tichý, dobře použitelný při natáčení videa a umožňuje ruční doostřování i během AF automatického ostření. Má 14 členů v 11 skupinách, přičemž jedna čočka je asférická, jedna UD (s „ultra“ nízkým rozptylem) a výrobce dává „jeden člen o velkém průměru“. Bádal jsem i ve skvělé technologické stránce Canonu zvané Museum. Tam se uvádějí jen 4 skupiny, přičemž ten „large element“ je zřejmě vstupní čočka.

Zájemci se mohou pokochat pohledem na schema, též poskytnuté Canonem:


Hned za širokou vstupní čočkou je první asférický člen a druhý celou optickou soustavu uzavírá. Ze schematu vyplývá, že procesu ostření se účastní jen jeden optický člen (třetí zprava, označený jako Lens group 3. Stabilizační element je také z jediné čočky, je šestá zleva. Tato minimalizace zvyšuje rychlost jak procesu stabilizace, tak procesu ostření.

Stabilizace by měla umožnit expozici o 4EV delší, tedy bychom se mohli dostat někam ke vteřinové expozici z ruky. Jak uvidíme, to je iluze.

Objektiv má dva prstence, široký slouží k zoomování, úzký k doostřování. Na levé straně je obvyklé přepínání z autofokusu na ruční ostření a pod ním je přepínač stabilizátoru. Objektiv vypadá hodně plastově a když jím zaklepete, trochu to v něm hrká. Tím se nenechte zmást, pracuje výborně. Jenom je to známka toho, že by nevydržel profi zátěž, to na adresu pána, který do komentáře na digineffím Facebooku napsal, že uvěří ve kvalitu tohoto skla, až si ho do výzbroje zařadí Vašek Šilha. Předpokládám, že to Vašek neudělá… ale pro profi fotografování není stavěný.

Jak se s ním fotí
Na plastový vzhled si musíme zvyknout. Zoomování jde hladce, krok z extrému do extrému je necelý čtvrtkruh, při zoomování se přední část osově pohybuje. Ostření je velmi rychlé. Objektiv vynikajícím způsobem obstál při mém Norském testu – přivolám naši Noru a pokud ji objektiv udrží v ostrosti, je v pořádku. Takže je v pořádku a to je co říct, i mnohem dražší skla v norském testu propadají!


Jak se dalo čekat, objektiv vinětuje.


Nahoře je vinětace při 10 mm, dole při 18 mm. V praxi ale je ta vinětace zanedbatelná, pokud ovšem se nespecializujeme na fotografování bílých stěn.


Pozoruhodně odolný je vůči soudkové vadě. O objektivu této cenové kategorie bych čekal tlouštíka, a výsledek je velmi neutrální!


Právě tak příjemné je překvapení nad faktickou absencí chromatické vady. Je to vidět na ukázkách kresby v rozích:


Nahoře je roh 10 mm, dole 18 mm. Je vidět, že výsledek 18 mm ohniska je lepší.


Stejné srovnání, tentokrát z centra obrázku.


Nahoře 10, dole 18 mm, tady se prakticky nic nemění.


Průběh kresebného výkonu rád sleduji na datovém objemu. Tohle je screenshot mého souborového manažeru. V levém sloupci je 10 mm ohnisko, v pravém 18 mm. Začínáme na plné světelnosti, pak nastupuje klasická clonová řada, tedy na 10 mm ohnisku je to F5.6. Při ohnisku 18 mm má i plná světelnost standardní hodnotu F5.6, následuje 8.0 atd až po F29 (img2727).


Je tedy vidět, že při 10 mm skočí obrázek o 0,5 MB při cloně F8.0, při cloně F11 a 16 mírně vadne a při cloně 22 spadne o mega.
Při ohnisku 18 mm je nástup opět pozvolný, kulminace je při cloně 11 a 16 a při F22 jedeme s kopce až po F29. To je dobře vědět, zřejmě má smysl při 10 mm kvůli hloubce ostrosti clonit na F16 a při ohnisku 18 mm na F22. Kresbu pokládám za výbornou a ostatně ji můžete z ukázek posoudit sami. Je to hodně širokoúhlý objektiv a rád bych upozornil ty, co s takovými objektivy nemají zkušenosti, že je třeba velké opatrnosti. Míra perspektivního zdůraznění je tu obrovská a je dobře při focení lidí jít těžištěm dolů (čím níž tím líp…), protože jinak mají lidi velké hlavy a malá tělíčka. V hledáčku to vypadá výborně a nad monitorem uroníte slzu.

Stabilizace je podle mého názoru zbytečný luxus na ultraširokém objektivu, jímž tato 10-18ka bezesporu je. Nicméně stojí za vyzkoušení. Měli bychom udržet bez stabilizace šestnáctinu (ekv. 16 mm), nastavme tedy desetinu:


Ze série 4 fotek jsou tři slušné. Zkusme tedy prodloužit čas na dvojnásobek:


Za série 4 fotek je jedna jakž takž. Polovina vteřiny byla špatná celá a do vteřiny jsem ani nešel.

To ovšem je pošetilost, při dnešní úrovni vysokého ISO si nemusíme při tak krátkém ohnisku lámat s nějakými polovinami vteřiny hlavu – co fotit takovým časem? Živou fotku tím fotit nelze a na neživou platí stativ (i ten nejhorší stativ je lepší než nejlepší stabilizace).

Shrnutí
Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM je ultraširokoúhlý objektiv, určený pro zrcadlovky s malým čipem APS-C (nikoli full frame 24-36 mm). Jeho poměr ceny a výkonu je vynikající. Výrobce zde vychází vstříc lidem, kteří to myslí s fotografováním vážně, ale nechtějí nebo nemohou investovat do výbavy velké peníze. Jeho STM motor autofokusu vyhovuje i požadavkům na natáčení videa. Je výborným doplňkem základního objektivu a poslouží zvláště tam, kde je třeba pracovat se zvýrazněnou perspektivou. Při běžném focení je třeba pamatovat, že je opravdu hodně širokoúhlý a že dojem z hledáčku je jiný, než potom dojem z velké plochy na monitoru, obrazovce nebo na vytištěné fotce.

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Canon EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM? ?