Nezařazené

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (recenze)

Je to objektiv se světelností F4.0-5.6 a největší clonou F32, počítaný jak pro kinofilm, respektive full size DSLR (pak má úhel záběru od 34 do 80), tak pro DSLR s menším čipem. Je pokračováním starší verze EF 75-300 IS, což je velmi populární a osvědčený objektiv, první, který byl u Canonu stabilizovaný. Má 15 členů v 10 skupinách včetně ED členu ze speciálního skla, určeného k omezení barevné vady. Závit pro filtr má průměr 58 mm. Dlouhý je 143 mm, široký 76 mm, váží 630 g.

Jeho stabilizátor třetí generace by měl ustát až 3 stupně delší časy, než bychom normálně udrželi. Má dva režimy, v normálním režimu Mode 1 stabilizuje chvění jak v horizontálním, tak vertikálním směru, v režimu Mode 2 jen ve vertikálním směru a používá se při sledování pohybujících se objektů. Je vybaven systémem, který vypne stabilizaci, jakmile je přístroj na stativu.
Ostření zajišťuje Micro USM motorek. Je velice rychlý a tichý – právě tato vlastnost patří k největším přednostem tohoto objektivu. Ale pozor, není to prstencový USM motor, je to levnější varianta, která však neumožňuje ruční doostřování při AF režimu. Pozor tedy na „sportovní režim“ na modelech EOS 350, 400 a teď už také 450, kdy se automaticky zapíná průběžný (kontinuální) autofokus.
Clona má 8 lamel.

Jak se s ním fotí

 
 
Nárůst kresby při ohnisku f=70 mm.


Při ostření se objektiv prodlužuje, takže pokud bychom ho chtěli transportovat v jeho nejkratší podobě, je třeba ho zaostřit na nejmenší vzdálenost (1,5 m). Jeho přední člen se při ostření otáčí, takže je třeba dávat pozor na polohu eventuálního polarizačního filtru. Navíc objektiv není parfokální, tedy při zoomování nedrží rovinu ostrosti, takže je nutno přeostřovat při změně ohniska.

Při nastavení na 70 mm je patrný ostrý nárůst kresby od clony F5.6, na plné světelnosti je kresba slabší. Na ohnisku f=300 mm je kresba spíše měkčí, odstup vyšších clon od plné světelnosti je méně výrazný. K jeho hlavním půvabům patří autofokus (lze přepínat na manuální ostření, avšak, jak uvedeno výše, nelze doostřovat při režimu AF, nemá tedy FTM – Full Time Manual) a samozřejmě i výkonný stabilizátor, který ustál při ohnisku 300 mm (ekv. 480mm) i expozice v řádu 1/30 sec, což je dokonce o 4 stupně delší čas, než jaký by si ohnisko téměř půl metru (ekv.) zasloužilo. Rozsah tohoto objektivu je vhodný pro některé druhy sportovní fotografie, kdy nepotřebujeme extrémně dlouhé ohnisko a také není třeba jít moc blízko. Přirozeně že objektiv je určen i k jiným druhům fotografie, od portrétní přes živou fotografii až po krajinářskou. Následující ukázka zachycuje rozdíly v kresbě při ohnisku f=70 mm. Na proklik je větší obrázek 1:1.

Druhá ukázka zachycuje totéž, ale při ohnisku f=300 mm. Výsledky jsou podstatně měkčí -brilance se ztrácí od ohniska f=200 nahoru.

Následující ukázky č. 1 až 3 jsou při ohnisku f=70 mm, ostatní při f=300. Poslední obrázek byl pořízen rychlostí závěrky 1/30 sec z ruky. Obrázky byly fotografovány přístrojem Canon EOS 400D.

1 2
3 4
5 6
7 8

Je to objektiv se světelností F4.0-5.6 a největší clonou F32, počítaný jak pro kinofilm, respektive full size DSLR (pak má úhel záběru od 34 do 80), tak pro DSLR s menším čipem. Je pokračováním starší verze EF 75-300 IS, což je velmi populární a osvědčený objektiv, první, který byl u Canonu stabilizovaný. Má 15 členů v 10 skupinách včetně ED členu ze speciálního skla, určeného k omezení barevné vady. Závit pro filtr má průměr 58 mm. Dlouhý je 143 mm, široký 76 mm, váží 630 g.

Jeho stabilizátor třetí generace by měl ustát až 3 stupně delší časy, než bychom normálně udrželi. Má dva režimy, v normálním režimu Mode 1 stabilizuje chvění jak v horizontálním, tak vertikálním směru, v režimu Mode 2 jen ve vertikálním směru a používá se při sledování pohybujících se objektů. Je vybaven systémem, který vypne stabilizaci, jakmile je přístroj na stativu.
Ostření zajišťuje Micro USM motorek. Je velice rychlý a tichý – právě tato vlastnost patří k největším přednostem tohoto objektivu. Ale pozor, není to prstencový USM motor, je to levnější varianta, která však neumožňuje ruční doostřování při AF režimu. Pozor tedy na „sportovní režim“ na modelech EOS 350, 400 a teď už také 450, kdy se automaticky zapíná průběžný (kontinuální) autofokus.
Clona má 8 lamel.

Jak se s ním fotí

 
 
Nárůst kresby při ohnisku f=70 mm.


Při ostření se objektiv prodlužuje, takže pokud bychom ho chtěli transportovat v jeho nejkratší podobě, je třeba ho zaostřit na nejmenší vzdálenost (1,5 m). Jeho přední člen se při ostření otáčí, takže je třeba dávat pozor na polohu eventuálního polarizačního filtru. Navíc objektiv není parfokální, tedy při zoomování nedrží rovinu ostrosti, takže je nutno přeostřovat při změně ohniska.

Při nastavení na 70 mm je patrný ostrý nárůst kresby od clony F5.6, na plné světelnosti je kresba slabší. Na ohnisku f=300 mm je kresba spíše měkčí, odstup vyšších clon od plné světelnosti je méně výrazný. K jeho hlavním půvabům patří autofokus (lze přepínat na manuální ostření, avšak, jak uvedeno výše, nelze doostřovat při režimu AF, nemá tedy FTM – Full Time Manual) a samozřejmě i výkonný stabilizátor, který ustál při ohnisku 300 mm (ekv. 480mm) i expozice v řádu 1/30 sec, což je dokonce o 4 stupně delší čas, než jaký by si ohnisko téměř půl metru (ekv.) zasloužilo. Rozsah tohoto objektivu je vhodný pro některé druhy sportovní fotografie, kdy nepotřebujeme extrémně dlouhé ohnisko a také není třeba jít moc blízko. Přirozeně že objektiv je určen i k jiným druhům fotografie, od portrétní přes živou fotografii až po krajinářskou. Následující ukázka zachycuje rozdíly v kresbě při ohnisku f=70 mm. Na proklik je větší obrázek 1:1.

Druhá ukázka zachycuje totéž, ale při ohnisku f=300 mm. Výsledky jsou podstatně měkčí -brilance se ztrácí od ohniska f=200 nahoru.

Následující ukázky č. 1 až 3 jsou při ohnisku f=70 mm, ostatní při f=300. Poslední obrázek byl pořízen rychlostí závěrky 1/30 sec z ruky. Obrázky byly fotografovány přístrojem Canon EOS 400D.

1 2
3 4
5 6
7 8