Objektivy nepřicházejí na svět tak rychle a často jako fotoaparáty, takže o loňském modelu můžeme mluvit jako o novince. A jelikož jde o prestižní „elkovou“ řadu šedivých objektivů od Canonu, jistě je důvod ke zvědavosti. Tím spíš, že o teleobjektivy je velký zájem a je v tomto segmentu velká nabídka i u Canonu. Ten vyrábí v tomto rozsahu tři stabilizované objektivy plus na nestabilizované s rozsahem zoomu 75-300. Jeho předchůdce jsem tu recenzoval před třemi lety. Šlo o Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM , tedy nikoli objektiv řady L. Ten se samozřejmě dodnes prodává, stojí necelých dvanáct tisíc, ovšem není to L řada… přičemž dnes recenzovaný objektiv je třikrát dražší.
Jaký je a komu je určen
Jde o zoom s ohniskem 70 – 300 mm fyzicky, v přepočtu pro APS-C čipy 112 – 480 mm, tedy od „portrétního ohniska“ pro dosti silný teleobjektiv. Dodejme ale, že jeho konstrukceneumožňuje použití telekonvertoru Canon, prý se dá použít Kenko Pro 300 DGX 1.4 , nemám, nevím, neviděl jsem, nemohu sloužit, stojí 6 tisíc. Takže těch 480 mm ekvivalent je v podstatě konečná. Světelnost je F 4.0 na kratším, o stupeň F 5.6 na delším konci. Má 19 čoček, z nich 2 jsou 2 UD, čili ze speciálního skla omezujícího barevnou vadu. Už tento údaj svědčí o vysoké kvalitě optického výstupu, právě tak jako osmilamelová, elektromagneticky ovládaná clona. K zajímavým parametrům patří i nejkratší zaostřovací vzdálenost 1,2 m, která umožňuje se tak přiblížit i při plném vyzoomování, že dosáhneme „skoro makrozáběr“ – co je skoro makrozáběr naznačuje ukázka, jde o plnou plochu záběru, foceno na APS-C formát:
Ostření je kruhové ultrasonické, jde o nejrychlejší metodu jak automaticky ostřit a navíc, tyto USM systémy umožňují doostřovat ručně i při zapnutém autofokusu, takže když držíme namáčknuto, lze ručně zasáhnout. Zde dodám, že ostřicí kroužek je široký a je blíže k tělu přístroje. Jsou lidi, kterým to vadí, mně to připadalo logické a uživatelsky příjemné, navíc se ten kroužek velmi dobře ovládal a ostření bylo plynulé a přitom pevné. Ostření je vnitřní, na rozdíl od ostatních modelů Canonu s podobným rozsahem ohniska. Znamená to, že se přední díl při ostření neotáčí ani nevysouvá, to je důležité při makrofotografii i při použití polarizačního filtru. Navíc, objektiv prozrazuje, na kolik metrů je zaostřeno – ostatní tuto stupnici nemají. Tedy mezi námi, ono to moc k ničemu není, ale je to hezké okýnko na objektivu.
Je to objektiv „těžké váhy“. Vyrobili ho z kovu a má samozřejmě kovový bajonet, váží tedy 1050 g a v průměru má 89 mm při délce 143 v klidovém stavu – jakmile vyzoomujeme, jeho délka se skoro zdvojnásobí. Pochvala: má zámeček, takže se sám od sebe nevysouvá, jak se tak někdy u jiných objektivů tohoto druhu děje. Průměr závitu pro filtr je 67 mm. Dodává se k němu sluneční clona s typovým označením ET-73B. Co je překvapující je absence stativového prstence. Pro solidní focení je nutnost. V podstatě je to moje jediná námitka týkající se konstrukce či spíš dodávky či ještě víc marketingového přístupu k zákazníkovi.
Z uvedeného je vcelku jasné, komu je určen. Stojí 35 tisíc a je to elkový objektiv, ovšem jeho rozsah 70-300 a proměnná světelnost v průběhu zoomování ho vyřazuje z oblasti zájmu profi, tam je rozsah zoomu 1:3 pokládán za přijatelný a průběžná pevná světelnost jakási „visačka kvality“. Díky své konstrukci je vcelku skladný, takže se stane předmětem zájmu poučenějších fotoamatérů, kteří jsou ochotni krmit svého koníčka hlubším zásahem do kapsy.
Výkon
To je to, co nás zajímá. Tak předně, kresebný výkon silně překonává citované levnější objektivy Canonu, jak se dalo čekat už z přehledu parametrů. Má slušnou kresbu na kratší straně už v plné světelnosti, maxima dosahuje při cloně F8.0:
Na delší straně je to lepší, už při světlelnosti F5,6 má slušnou kresbu a skočí na maximum hned na cloně F8.0.
Zajímalo mě srovnání s jinými elkovými objektivy, takže jsem ho postavil mezi 70-200/2.8 bez stabilizace a „pumpu“ 100-400. V tomto srovnání při plné cloně a na ohnisku 100 mm přesvědčivě zvítězil!
Na dvou stech milimetrech ohniska byl opět nejhorší 100-400 a 70-300 byl v podstatě srovnatelný s 70-200. Držel tedy víc než slušně krok s optickou legendou – foceno na full frame EOS 5D Mark II.
Smutnější je to s vinětací, na full frame při ohnisku 70 mm a při plné světelnosti je vinětace velmi zřetelná:
Stabilizace mě velmi zajímala, věnoval jsem jí samostatný článek, jsou tam ukázky. Tady to nebudu opakovat, jen podotknu, že je velmi výkonná. Když ji zapnete, hned uvidíte v hledáčku zklidnění. Ale co je to platné, stativ je stativ.
Rychlost autofokusu je velmi dobrá. Na ukázce vidíte, jak jsem ji zkoumal – při sériovém focení mi ve větší a střední vzdálenosti uletěl jeden obrázek ze čtyř, ale přístroj nedoostřil v kratší vzdálenosti, foceno přístrojem EOS 7D.
Nicméně spokojenost velká, toto byla extrémní situace, v běžném životě ostřil k plné satisfakci.
Shrnutí
K objektivu lze říci mnoho dobrého, je to solidní kus skla s výborným výkonem. Nezbývá než se pokusit o praktický úsudek.
Vrátím se k charakteristice, komu je určen. Pokud někdo má 70-300 starší konstrukce a chce upgradovat, není o čem diskutovat, toto je mnohem lepší objektiv. Kdo ale NEMÁ objektiv této třídy a stojí před investičním rozhodováním, měl by zvážit, zda jít do tohoto objektivu anebo některého ze 70-200, které jsou od Canonu na trhu dokonce čtyři. V oboru stabilizovaných zde konkuruje 70-200/4, který s extendrem je na 300 mm a světelnosti 5.6, přičemž stojí 28 tisíc plus extender za 12 tisíc, lze ale sehnat levněji. No a pak tu máme 70-200 bez stabilizace na 2.8 za 30 tisíc, s extendrem jsme na 300 mm za 40 tisíc, ovšem při světelnosti F4.0. Výkonem jsou si tato skla v podstatě rovná. 70-300 má tu výhodu, že nepotřebujete extender, přece jen je to o manipulaci a o starost navíc. Kdo už má 70-200, myslím že bude pochybovat o rozumnosti koupě navíc 70-300. Pokud ale někdo nemá, je to opravdu na zvážení a zde také je třeba kalkulovat s tím, co fotíte a na co to potřebujete, tedy, zdali je těch 100 mm navíc nutnost.
Každopádně je dobře, že je o čem přemýšlet a z čeho vybírat!
Ukázky:
1 až 4 rozsah zoomu na full frame 5D Mark II a 7D.
1 | 2 | ||
3 | 4 | ||
5 | 6 | ||
7 | 8 | ||
9 | 10 | ||
11 | 12 |