Jedna-osmičkové padesátky mívají výbornou pověst a tato padesátka od Canonu ji určitě nezkazí. Skvělá světelnost, malé rozměry a váha a hlavně cena v řádu tři a půl tisíce, to je něco, nad čím je dobře se zastavit.
Jedna-osmičkové padesátky mívají výbornou pověst a tato padesátka od Canonu ji určitě nezkazí. Skvělá světelnost, malé rozměry a váha a hlavně cena v řádu tři a půl tisíce, to je něco, nad čím je dobře se zastavit.
Jaký je a komu je určen
Padesátka, to býval základní objektiv kinofilmových zrcadlovek. S ní se prodávaly a kdo si na ni zvykl, naučil se pracovat s prostorem s maximální úsporností: úhlopříčně zabírá na kinofilmovém formátu 46 stupňů, takže vidí více méně stejně, jako je zorný úhel standardního lidského vidění. Tělo má plastové, příjemně matné, s přepínáním autofokus – manuál. Tenký kroužek ovládá ostření, to zajišťuje STM krokový motor, usnadňující průběžné ostření při natáčení videa. Objektiv má 6 členů v 5 skupinách a sedmilamelovou clonu. Rozsah clon je od plné světelnosti F1.8 do F22. Je použitelný na kinofilmových a plnoformátových FF zrcadlovkách Canon, právě tak jako na APS-C přístrojích, kde v důsledku crop factoru má ekvivalentní ohnisko cca 80 mm. První generace tohoto objektivu měla bajonet kovový, druhá přešla na plastový, tento model má opět kovový bajonet. Rozměry jsou 69 x 39 mm, váha 160 g.
Canon vyrábí ještě variantu se světelností F1,4 za 9,5 tisíc a se světelností F1.2 za 40 tisíc, ovšem ve výprodeji se dá koupit jedna osm římská dva za tři tisíce. K disposici je ovšem i artová Sigma 50/1.4 za 21 tisíc, tedy stojí pětkrát víc a taky pětkrát víc váží. Úvaha by se tedy měla ubírat převážně směrem k využití. V současných podmínkách mi ta padesátka na full frame připadá jako hodně speciální sklo. Kdo má full frame, pak je ochoten a schopen poměrně vysokých investic, takže cena tři a půl tisíce asi pro něho nebude ta hlavní atrakce. Sáhne po ní zřejmě ten, kdo ji bude vnímat jako umírněný širokáč.
Na menším formátu čipu ale má ohnisko ekv. 80 mm a to už je docela zajímavý portrétní objektiv a využije se dobře i při pouliční fotografii. Vysoká světelnost dosahuje výrazného separačního efektu, vydělí figuru z okolí při zachování čitelnosti. No a samozřejmě ten krokový motor je výtečný při natáčení videa.
Dodám ještě ze starší zkušenosti s původním modelem 50/1.8: v kombinaci s mezikroužky to byl výborný makro objektiv. Mezikroužky mu samozřejmě kousek té vysoké světelnosti užraly, ale pořád to byla velmi pružná, operativní sestava za rozumné peníze.
Jak se s ním fotí
Ovládací prvky jsem už představil úvodem. Ruční ostření je samozřejmě elektrické, poněkud vrže, ale jde plynule. Nemá žádnou zarážku, takže při snímcích zblízka si musíme sami vychytat, kde je těch 33 cm, kam až to ostří.
Je tu prakticky úplná absence rušivých optických vad. Na plnou světelnost je vinětace obrazově zanedbatelná -zde upozorním, že při zmenšení se vinětace jako by zvýrazní – zmenšením se zvětší kontrast obrázku; na plné obrazovce nebyla vinětace patrná skoro vůbec.
Při malém zaclonění na F2,8 je zanedbatelná i po zmenšení.
Právě tak neagresivní je soudková vada – maličko ji vidíme na vodorovné fošně.
Výřez 100% z rohu nevykazuje žádné fialové kontury – záměrně jsem fotku přeexponoval, to je barevná vada vidět nejvíc.
Slunce v záběru nevyvolalo žádné reflexy.
Srovnání při postupném zaclonění potvrzuje známou skutečnost, že vrchol je někde uprostřed rozsahu, tedy kolem clony F8.0. Na plnou světelnost je objektiv mírně slabší v kresbě, ovšem má maximální separační efekt a o ten jde především a kvůli němu se tyto objektivy používají.
Zajímavý je pokles kresby na silnějším clonění. To je známý jev, vyvolaný ohybem světelných vln přes hrany clony, nicméně zde se mi zdá velmi malý, tedy relativně menší než bývá běžné. Pak je třeba zvážit, oč nám jde víc, zdali o proostření do hloubky obrazu za cenu úbytku kresby anebo chceme zachovat kresebné optimum.
Shrnutí
Canon EF 50mm f/1,8 STM je objektiv s pevným ohniskem a vysokou světelností, atraktivní výkonem i senzačním poměrem cena – výkon. Doporučil bych ho k pozornosti hlavně uživatelům APS-C přístrojů (třebaže vykrývá plný formát 24×36 mm), protože pak je to ekvivalentní ohnisko 75 mm, výtečné k portrétním účelům i k živé fotografii. Zvláště v ní využijeme silný separační efekt i při cloně F2,8, kdy už kresebná schopnost objektivu nastupuje v plné mohutnosti. Pokud jde o majitele FF přístrojů, budu chápat zdráhání vůči plastovému objektivu za tři pade s pověstně nudným úhlem záběru. Kdo ale mu přijde na chuť zjistí, že ten úhel 45 stupňů není tak nudný, jak se o něm říká, a že ušetřit půl kilogramu na skle a železe je taky nezanedbatelná výhoda. Je to už třetí generace tohoto objektivu u Canonu a jeho STM krokový motor znamená pokrok zejména pro natáčení videa. Mimochodem, na žebříčku Amazonu je to vůbec nejprodávanější objektiv vůbec. Ukázky:
1 až 5 ukázka separačního efektu při F1.8, 13 řoi F4.0, 14 a 15 při F8.0 a 16 při F22
1 | 2 | ||
3 | 4 | ||
5 | 6 | ||
7 | 8 | ||
9 | 10 | ||
11 | 12 | ||
13 | 14 | ||
15 | 16 |
Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Canon 50/1.8 STM ?