Pokračujeme v seriálu o zajímavých objektivech. Tentokrát jsme sáhli po pevném ohnisku a ultravysoké světelnosti. Jaké jsme udělali zkušenosti?
Objektiv patří k extrémům: v naší digitální praxi pokládáme světelnost F2.8 za vcelku dosti vysokou. Tento objektiv má světelnost, počítejte se mnou clonovou řadu: 2.8 -> 2 -> 1.4 -> 1. Clona F1 se v praxi vyskytuje spíš jen teoreticky, takže tento objektiv je o 2,5 EV světelnější, než F2.8 ! Má pevné ohnisko. Tedy, aby takto světelný objektiv byl ještě navíc zoom, to by opravdu bylo příliš mnoho žádáno. Základní údaje jsou tyto: Rozsah clon je 1.2 až 16 Ostření má tento objektiv ultrasonické, přičemž čip uvnitř objektivu je nastaven na vysokou rychlost autofokusu. Autofokus je přepínací do manuálu, ale i při zapnutém autofokusu lze ručně doostřovat. To je velmi důležité, protože s objektivem se počítá použití ve velmi špatných světelných podmínkách. Čočky objektivu jsou opatřeny speciálními antireflexními vrstvami. Výrobce počítá s jeho použitím i v digitálních přístrojích, ve kterých značná část zobrazovacího pole přichází nazmar (protože snímače DSLR jsou menší než pole kinofilmu 24×36 mm). Elektronika objektivu spolupracuje s zábleskovými jednotkami od Canonu, zvláště pak podává informaci o vzdálenosti, aby se zajistilo optimální nastavení flashe. Zkušenosti? Obrazová kvalita – tím myslíme v podstatě ostrost kresby. Při plné světelnosti v dobrém světle byl obraz ostrý, třebaže poněkud měkký: na hranách mezi temným a světlým se objevovala fialová kontura, při vyšších clonách zmizela (od F5.6 nahoru). Zvláště při snímcích nablízko je třeba počítat opravdu s maličkou hloubkou ostrosti, ostrost pak rychle „ulítne“ až do totálního rozmazání (bokeh). Při fotografování reportážního typu, kdy jde o rychlost, je dobře si nacvičit přesouvání ostřícího bodu, protože tady opravdu záleží na přesném zaostření víc, než u kteréhokoli jiného objektivu. Shrnutí: Canon EF 50mm f/1.2L USM je profi objektiv použitelný jak na full frame, tak APS-C formátu. Jeho vysoká světelnost ho předurčuje k živé fotografii v nízkých světelných hladinách. Vyžaduje zacvičení, zkušenosti a pak je to vynikající nástroj k pořizování snímků, které by jinak možná ani nemohly vzniknout. Ukázky:
|