Nezařazené

Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM (recenze)

Objektiv nejvyšší třídy pro sport a focení zvířat. Tříkilo, to je sen nejednoho našeho čtenáře. Ano, je to drahý objektiv, stojí 36 tisíc. Ovšem tříkilo se světelností 2.8 stojí skoro o osmdesát víc. Takže za třetinu ceny máme… co? Zkusil jsem se to vyzjistit.

Takže: jde o pevné sklo a to už samo o sobě naznačuje, že se nemusíme bát špatné kvality obrazu. Světelnost je F4.0, největší clona F32. Ostří od 150 cm, průměr filtru má 77 mm. K velkým přednostem patří 16bitový procesor, který řídí stabilizaci. V optické soustavě, skládající se z 15 členů v 11 skupinách, jsou dva ED členy ze skla s nízkým indexem lomu.Tím je minimalizována chromatická vada. Ostření je ultrasonické (USM), samozřejmě vnitřní s možností ruční korekce ostření i při zapnutém autofokusu. Stabilizaci je možno zapnout na režim ve svou osách anebo jenom při jedné, aby bylo možno panoramovat (panning, sledování pohybujícího se objektu). Objektiv sám pozná směr panningu a podle toho přizpůsobí směr stabilizace. Co je důležité_: lze použít extender, jak 1,4x tak i 2x.

Stavba je velmi robustní – kovový objektiv váží 1190 g při délce 221 mm, údajně není stoprocentně utěsněný proti vlhkosti, to jsme nezkoušel prověřit. 🙂 Velice příjemná je zabudovaná sluneční clona, která se vysouvá a zasouvá. Prstenec je jen jeden, slouží k doostřování.

 

Vpravo vidíte ovládací prvky. Stabilizátor lze vypnout – je to třeba například při fotografování ze stativu. Nad vypínačem je přepínač obou módů, přičemž jednička slouží k univerzálnímu použití. Vporavo pak vidíme přepínání ručního a automatického ostření a vymezovač ostřicí vzdálenosti: v zjmu urychlení procesu je dobře nastavit minimální vzdálenost na 3 m.

Prstenec s patkou pro uchycení na stativu lze samozřejmě odepnout.

Problémy s objektivem nebyly žádné – jen jedno je zarážející, totiž hlučnost jeho stabilizátoru. Ten je sám o sobě velmi efektivní, nicméně když ho zapneme, máte pocit, že uvnitř je trpaslík a pouští si tam autíčko na klíček. Není to rachot, že by vám plašil ptáky které jste si usmysleli vyfotit, nicméně hlučné to je. Přitom jsem měl k disposici takzvanou funglovku, tedy zcela nový kus.

Stabilizátor jsem měl možnost porovnat se stabilizací na objektivu 100-400/4.0 a je viditelně lepší. Zde je ukázka 100-400:

A zde je výsledek z této třístovky:

Takže ten rachot lze odpustit. Co jsem četl komentáře na webu, shodují se s mými závěry, že do 1/125 sec lze s velkou pravděpodobností snímek slušně udržet.

Kresba je velmi dobrá. Následující ukázka zachycuje střed tabulky Daneš Picta v zobrazení 1:1, snímek je z Canonu EOS 5D Mark II.

Následuje stejné porovnání, ale z rohu obrázku:

Je vidět, že rozdíl mezi středem a rohem na full frame není zásadní, zajímavý je náznak aberace při plné světelnosti v rohu, ovšem to je téma pro šťouraly a pídily, v praxi jde o neznatelné prvky. Co je podstatné je to, že objektiv plnohodnotně kreslí při plné světelnosti.

S konvertorem 1,4x je situace tato:

Jediné, co bych poznamenal je to, že při focení ve stínu na krátkou vzdálenost se autofokus nechytal a musel jsem mu pomoci ručně.

Objektiv ostřil rychle a přesně. Má samozřejmě velmi úzkou hloubku ostrosti, to ale není chyba nýbrž vlastnost:

Shrnutí:
Objektiv je to bezesporu kvalitní, výtečně kreslí sám o sobě i si rozumí s konvertorem, a to je velká výhoda. Příjemně se ovládá, vynikající je jeho sluneční clona tvořící jeden celek s tělem. Vynikající je stabilizátor, opravdu zvládne o dva stupně delší časy než je normální. Jediný hlavolam je srovnání s pumpou 100-400, kterou tu taky otestuju, až ji protáhnu fotosafari v Tibetu. Ta stojí sice o 4 tisíce víc, to je cca 10%, jenže má srovnatelné optické vlastnosti a co naplat, je to zoom se značným rozsahem 1:4. Tady asi nikdo neporadí, ten kalkul si musí udělat každý sám, jestli se mu vyplatí přitlačit 10% a mít výhody zoomu anebo jít do pevného skla, které je o clonu světelnější na delším konci, ale je to pevné sklo.

Ukázky:
1 hloubka ostrosti při vzdálenosti cca 20 metrů, 2 protisvětlo, 3 velký světelný rozdíl, 4 až 11 všelicosy, 12 stabilizovaně při 1/80 sec.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12

Objektiv nejvyšší třídy pro sport a focení zvířat. Tříkilo, to je sen nejednoho našeho čtenáře. Ano, je to drahý objektiv, stojí 36 tisíc. Ovšem tříkilo se světelností 2.8 stojí skoro o osmdesát víc. Takže za třetinu ceny máme… co? Zkusil jsem se to vyzjistit.

Takže: jde o pevné sklo a to už samo o sobě naznačuje, že se nemusíme bát špatné kvality obrazu. Světelnost je F4.0, největší clona F32. Ostří od 150 cm, průměr filtru má 77 mm. K velkým přednostem patří 16bitový procesor, který řídí stabilizaci. V optické soustavě, skládající se z 15 členů v 11 skupinách, jsou dva ED členy ze skla s nízkým indexem lomu.Tím je minimalizována chromatická vada. Ostření je ultrasonické (USM), samozřejmě vnitřní s možností ruční korekce ostření i při zapnutém autofokusu. Stabilizaci je možno zapnout na režim ve svou osách anebo jenom při jedné, aby bylo možno panoramovat (panning, sledování pohybujícího se objektu). Objektiv sám pozná směr panningu a podle toho přizpůsobí směr stabilizace. Co je důležité_: lze použít extender, jak 1,4x tak i 2x.

Stavba je velmi robustní – kovový objektiv váží 1190 g při délce 221 mm, údajně není stoprocentně utěsněný proti vlhkosti, to jsme nezkoušel prověřit. 🙂 Velice příjemná je zabudovaná sluneční clona, která se vysouvá a zasouvá. Prstenec je jen jeden, slouží k doostřování.

 

Vpravo vidíte ovládací prvky. Stabilizátor lze vypnout – je to třeba například při fotografování ze stativu. Nad vypínačem je přepínač obou módů, přičemž jednička slouží k univerzálnímu použití. Vporavo pak vidíme přepínání ručního a automatického ostření a vymezovač ostřicí vzdálenosti: v zjmu urychlení procesu je dobře nastavit minimální vzdálenost na 3 m.

Prstenec s patkou pro uchycení na stativu lze samozřejmě odepnout.

Problémy s objektivem nebyly žádné – jen jedno je zarážející, totiž hlučnost jeho stabilizátoru. Ten je sám o sobě velmi efektivní, nicméně když ho zapneme, máte pocit, že uvnitř je trpaslík a pouští si tam autíčko na klíček. Není to rachot, že by vám plašil ptáky které jste si usmysleli vyfotit, nicméně hlučné to je. Přitom jsem měl k disposici takzvanou funglovku, tedy zcela nový kus.

Stabilizátor jsem měl možnost porovnat se stabilizací na objektivu 100-400/4.0 a je viditelně lepší. Zde je ukázka 100-400:

A zde je výsledek z této třístovky:

Takže ten rachot lze odpustit. Co jsem četl komentáře na webu, shodují se s mými závěry, že do 1/125 sec lze s velkou pravděpodobností snímek slušně udržet.

Kresba je velmi dobrá. Následující ukázka zachycuje střed tabulky Daneš Picta v zobrazení 1:1, snímek je z Canonu EOS 5D Mark II.

Následuje stejné porovnání, ale z rohu obrázku:

Je vidět, že rozdíl mezi středem a rohem na full frame není zásadní, zajímavý je náznak aberace při plné světelnosti v rohu, ovšem to je téma pro šťouraly a pídily, v praxi jde o neznatelné prvky. Co je podstatné je to, že objektiv plnohodnotně kreslí při plné světelnosti.

S konvertorem 1,4x je situace tato:

Jediné, co bych poznamenal je to, že při focení ve stínu na krátkou vzdálenost se autofokus nechytal a musel jsem mu pomoci ručně.

Objektiv ostřil rychle a přesně. Má samozřejmě velmi úzkou hloubku ostrosti, to ale není chyba nýbrž vlastnost:

Shrnutí:
Objektiv je to bezesporu kvalitní, výtečně kreslí sám o sobě i si rozumí s konvertorem, a to je velká výhoda. Příjemně se ovládá, vynikající je jeho sluneční clona tvořící jeden celek s tělem. Vynikající je stabilizátor, opravdu zvládne o dva stupně delší časy než je normální. Jediný hlavolam je srovnání s pumpou 100-400, kterou tu taky otestuju, až ji protáhnu fotosafari v Tibetu. Ta stojí sice o 4 tisíce víc, to je cca 10%, jenže má srovnatelné optické vlastnosti a co naplat, je to zoom se značným rozsahem 1:4. Tady asi nikdo neporadí, ten kalkul si musí udělat každý sám, jestli se mu vyplatí přitlačit 10% a mít výhody zoomu anebo jít do pevného skla, které je o clonu světelnější na delším konci, ale je to pevné sklo.

Ukázky:
1 hloubka ostrosti při vzdálenosti cca 20 metrů, 2 protisvětlo, 3 velký světelný rozdíl, 4 až 11 všelicosy, 12 stabilizovaně při 1/80 sec.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12