Od včerejška mám na pár dní novou generaci 24-70ky, což je pro přístroje full frame pokládáno za ideální základní ohnisko. Ten starší model z roku 2002 znám velmi dobře, proto jsem byl zvědav na ten nový a nedá mi, abych se vám nesvěřil s prvními dojmy.
Od včerejška mám na pár dní novou generaci 24-70ky, což je pro přístroje full frame pokládáno za ideální základní ohnisko. Ten starší model z roku 2002 znám velmi dobře, proto jsem byl zvědav na ten nový a nedá mi, abych se vám nesvěřil s prvními dojmy.
Jde o objektiv typu zoom, od značně širokého do více méně portrétního ohniska (pro full frame se za ideální portrétní ohnisko pokládá 90 až 100 mm). Canon nabízí jako širokáč ve špičkové třídě i 16-35/2.8, nicméně za šestnáctka je přece jen hodně široká a při focení živé fotografie zkresluje lidi, dělá jim velké hlavy a krátké nohy. Dříve byl pokládán za ideální širokoúhlý portrétní objektiv osmadvacítka a mnoho fotografů na osmadvácu nedá dopustit dodnes. Nicméně svět se jaksi rozšířil, rozpřáhl a ta čtyřiadvacítka je velmi příjemná. Samozřejmě pro kinofilm a full frame, pro přístroje s čipem APS-C nemá tento objektiv valný smysl, zvlášť za tu cenu, jakou stojí. Tedy stejná poznámka, jaká se týkala nedávno zmiňovaného Zeisse 21 mm.
Naprosto vynikající objektiv s těmito základními parametry vyrábí Nikon. Ten svými optickými vlastnostmi nechává hodně daleko za sebou canonský ekvivalent z roku 2002. Proto ta zvědavost na nový model, uvedený letos v únoru. Je to zcela nová konstrukce. Má 18 členů ve 13 skupinách, devítilamelovou clonu a také jeho ultrasonický autofokus je nové konstrukce. Přirozeně že umožňuje doostřování ručně i při aktivním autofokusu a zaostřování je vnitřní, od 38 mm od roviny čipu. Je celokovový, utěsněný proti vodě a prachu. Má dva prstence, tím blíže tělu zoomujeme pohybem doleva v úhlu 90 stupňů, vlevo je krátké ohnisko. Při zoomování se přední část vysouvá, ovšem přirozeně že se kromě prstence nic neotáčí. Prstenec má zámek proti samovolnému uvolnění zoomu. Se svými 805 g je o cca 15 deka lehčí, v průměru měří 89 mm a dlouhý je 113 mm. No a pak je tu zapeklitý parametr, starý model měl průměr filtru 77 mm, kdežto nový model má 82 mm, což znamená podstatné zdražení příslušenství. Zcela v logice věci, protože stojí 55 tisíc plus mínus, kdežto odpovídající Nikon stojí 43 tisíc. Nutno ovšem bát v úvahu, že jde o naprostou novinku o kterou je žhavý zájem a že Canon nasadil po tsunami drsnější cenovou politiku, nejen v objektivech. Ovládání je standardní, prstencem u těla zoomujeme, prstencem na vzdálenějším konci ostříme, vlevo je přepínač z autofokusu na manuál, uprostřed stupnice vzdáleností a vpravo zámek. Oba prstence se ovládají plynule a příjemně ztuha. Sluneční clona EW-88C se nasazuje příjemně, bajonet je přesný. Snímky jsem pořídil přístrojem Canon EOS 5D, tedy pětkou první generace, opravdu v prvních hodinách co jsem ho přinesl. První dojem je naprosto příznivý, přístroj i objektiv ostřily rychle a přesně i v nízké světelné hladině a kresbu můžete posoudit sami z první série ukázkových snímků. Jedu dnes do Mostu na dalekosáhlé focení a příští týden se ozvu s dalšími zkušenostmi.
Ukázky:
1 | 2 | ||
3 | 4 | ||
5 | 6 | ||
7 | 8 | ||
9 | 10 |
Chcete znát názor prodejce, zhlédnout krátkou video-prezentaci prodejního balení, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM?